aboutsummaryrefslogtreecommitdiff
diff options
context:
space:
mode:
authorJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-05-29 18:35:10 +0200
committerJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-06-04 17:35:42 +0200
commit6a912c220a49d6f21a455c38af1cc9128ba53fc9 (patch)
treef58083a34c0d7493dc8e534aedc9370e377594a4
parentfbbf5a045f16cf4715a8ce340e016ef03d32afed (diff)
rewrite research question and subquestions?
-rw-r--r--worlding/_intro.qmd11
-rw-r--r--worlding/_outline.qmd10
2 files changed, 15 insertions, 6 deletions
diff --git a/worlding/_intro.qmd b/worlding/_intro.qmd
index efee190..252912d 100644
--- a/worlding/_intro.qmd
+++ b/worlding/_intro.qmd
@@ -50,13 +50,12 @@ Vi har derfor formuleret følgende problemformulering:
[@FIXME: omskriv!]
-> Hvordan kan digitalisering understøtte videnskabelig læring?
+> Kan vores læseteknik styrke indholdsrelaterede aspekter af dybere læring?
Problemformuleringen har vi valgt at bryde op
i en række arbejdsspørgsmål:
-> Hvordan kan læring skelnes mellem operativ og indholdsmæssig,
-> og hvordan understøttes den i dag digitalt?
+> Hvilke betingelser er gældende for at kunne opnå dybere læring?
Her regner vi med at komme ind på Schraubes teori om tentakulær læring og
Illeris' forståelse af læring
@@ -68,7 +67,11 @@ at visse digitale muligheder for at lære er udeladt i Ernsts undersøgelse,
da de ikke anvendes i en bredere kontekst i forvejen og
derfor ikke fremgår af hans empiri.
-> Hvordan kunne indholdsmæssig læring understøttes digitalt?
+> Hvilken funktionalitet karakteriserer vores læseteknik?
+
+> Hvordan skaber funktionaliteten i vores læseteknik betingelserne for dybere læring?
+
+Svar: Læseteknikken undgår at flytte fokus fra læringsemnet til dets digitalisering.
På baggrund af svaret på forrige arbejdsspørgsmål vil vi undersøge,
på hvilke andre måder den lærende kan gå i dialog med verden digitalt.
diff --git a/worlding/_outline.qmd b/worlding/_outline.qmd
index 1a2f790..4bff4ca 100644
--- a/worlding/_outline.qmd
+++ b/worlding/_outline.qmd
@@ -6,9 +6,15 @@ Digitalisering er typisk effektiviserende og rationaliserende,
som synes at konflikte med pointer i nyere læringsforskning,
om at læring svækkes af en for operationel, rationel tilgang.
-### Problemformulering
+Problemformulering:
-Kan digitaliseringer styrke indholdsrelaterede aspekter af dybere læring?
+ * Kan vores læseteknik styrke indholdsrelaterede aspekter af dybere læring?
+
+Underspørgsmål:
+
+ * Hvilke betingelser er gældende for at kunne opnå dybere læring?
+ * Hvilken funktionalitet karakteriserer vores læseteknik?
+ * Hvordan skaber funktionaliteten i vores læseteknik betingelserne for dybere læring?
## Metode