aboutsummaryrefslogtreecommitdiff
diff options
context:
space:
mode:
authorJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-04-21 17:43:10 +0200
committerJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-04-21 17:43:10 +0200
commit3e9925033409b9603694a014b00e06052d6a8ae9 (patch)
treef5be2fdaf18cf3fc5c6ad6e9bc0626a3c20f3173
parent16286dd7236d0c61484e735f9f9df69254c4b16e (diff)
extend examinations
-rw-r--r--worlding/_undersøgelser.qmd140
1 files changed, 95 insertions, 45 deletions
diff --git a/worlding/_undersøgelser.qmd b/worlding/_undersøgelser.qmd
index aa30a1f..3ed05ae 100644
--- a/worlding/_undersøgelser.qmd
+++ b/worlding/_undersøgelser.qmd
@@ -99,10 +99,13 @@ Placeringer, farver, former, udeladelser og andet.
## Placere digitalisering i vores model for læring
-### Identificere svagheder ved IT-redskaber for tentakulær læring
+Vi har indtil nu kigget på læring generelt
-FIXME: Måske danne en liste med Gooseberry,
-og medtage som bilag.
+### Identificere Ernsts fremstilling af digitalisering
+
+For at fremstille en mere omfattende ontologi som inkluderer digitaliseringen
+vil vi identificere de relationer,
+hvor Ernst mener digitaliseringen kan spille en rolle for læring.
@Schraube_2024 gennemgår IT-redskaber til flere operationer:
@@ -125,20 +128,49 @@ og det rimeligvis kan påpeges at bogens konklusion er tautologisk.
1. Ernsts bog
Er læring indholdsmæssig,
hvis vi kan lære ved at skabe og visualisere grafer baseret på brødtekster?
-Grafer er præcise pointers. Derfor er de instrumentelle til både operativt og indholdsmæssigt arbejde (som inkluderer læring).
-Et problem: forfattere staves/refereres forkert fordi der tales "om" forfattere, ikke selve forfatteren. Der skrives sætninger, ikke forbindelser som kan udtrykkes gennem scholia. I moodle skrives der et par ord som opsummeringer. I semantisk arbejde peger man direkte på de steder hvor der er konsensus om forståelsen af relationen. Semantiske værktøjer åbner op for eksakt formidling.
-Ernst beskriver selv at digitalisering er en effektivisering. Effektivisering kan være både positivt og negativt for læringsprocessen. Det gavner for eksempel ikke læringen at skynde sig og være hurtigere. Det gavner til gengæld læringen at være mere koncentreret og tryg. Afhængig af hvilken effekt man går efter, er der brug for forskellige kvaliteter ved de måder man arbejder på.
-Ernst beskriver digitaliseringens kvaliteter som "set in stone" fordi *sådan er tingene*, men glemmer at tale om muligheden for at effektivisere selve indholdet ved at være eksakt vha. digitale semantiske værktøjer.
-**At kunne være præcis i sit sprog er en indholdsmæssig fordel ved digitale semantiske værktøjer**
-Leg er en central del af læringsprocessen, og digitale værktøjer som de bruges nu understøtter ikke denne leg (ifølge Ernst). Semantiske digitale værktøjer har muligvis potentialet for at understøtte leg **også** ved at lade den lærende tumle med stoffet.
+Grafer er præcise pointers.
+Derfor er de instrumentelle til både operativt og indholdsmæssigt arbejde
+(som inkluderer læring).
+Et problem:
+forfattere staves/refereres forkert,
+fordi der tales "om" forfattere, ikke selve forfatteren.
+Der skrives sætninger, ikke forbindelser som kan udtrykkes gennem scholia.
+I moodle skrives der et par ord som opsummeringer.
+I semantisk arbejde peger man direkte på de steder,
+hvor der er konsensus om forståelsen af relationen.
+Semantiske værktøjer åbner op for eksakt formidling.
+Ernst beskriver selv at digitalisering er en effektivisering.
+Effektivisering kan være både positivt og negativt for læringsprocessen.
+Det gavner for eksempel ikke læringen at skynde sig og være hurtigere.
+Det gavner til gengæld læringen at være mere koncentreret og tryg.
+Afhængig af hvilken effekt man går efter,
+er der brug for forskellige kvaliteter ved de måder man arbejder på.
+Ernst beskriver digitaliseringens kvaliteter som "set in stone",
+fordi *sådan er tingene*,
+men glemmer at tale om muligheden for,
+at effektivisere selve indholdet ved at være eksakt
+vha. digitale semantiske værktøjer.
+**At kunne være præcis i sit sprog
+er en indholdsmæssig fordel ved digitale semantiske værktøjer**
+Leg er en central del af læringsprocessen,
+og digitale værktøjer som de bruges nu understøtter ikke denne leg
+(ifølge Ernst).
+Semantiske digitale værktøjer har muligvis potentialet
+for at understøtte leg
+**også** ved at lade den lærende tumle med stoffet.
### Mappe digitalisering i forhold til tentakulær læring
-Graf-visualisere tentakulær læring,
-med inddragelse af "digitalisering" som gennemgået i Ernsts bog.
+Udvide vores vidensgraf for læring
+til også at indeholde digitalisering som Ernst ser det,
+og danne en ny visuel graf af denne større videsngraf.
### Identififere/påvise udvalgte læringskvaliteter ved udvalgte IT-redskaber
+Indtil nu har vi kun taget udgangspunkt
+i opfattelsen af digitaliseringens forhold til læring
+som præsenteret i Ernsts bog.
+
Vi forventer at kunne argumentere for,
at kollaborative digitale vidensplatforme som Wikipedia og Wikidata
*muliggør* indholdsmæssig læring,
@@ -181,21 +213,37 @@ inviterer til at udforske disse dimensioner,
og konsekvenser for oplevelsen/forståelsen
ved at fremhæve forskellige dimensioner.
+Fordele ved grafvisualisering generelt:
+
+@Schraube_2024 beskriver hvordan læringsprocessen har 4 afgørende trin,
+i og med at læring er en handling.
+Kritikken af digitale værktøjer går på,
+at de kun kan understøtte brugeren på 3. trin, "hvordan".
+Et eksempel på det modsatte kan ses i grafvisualiseringens evne til
+at vise brugeren, hvad de mener de har lært.
+Ved konkret at visualisere, hvilke sammenhænge, brugeren har fået ud af teksten,
+får brugeren mulighed for at deltage i en iterativ proces
+af finjustering af grafen,
+indtil de sidder med en passende evaluering af læringsmaterialet.
+Læring kan altså siges at hjælpes på 4. trin, det evaluerende,
+gennem visse digitale værktøjer.
+
### Mappe *konstruktiv* digitalisering i forhold til tentakulær læring
-Graf-visualisere tentakulær læring,
-med inddragelse af digitaliseringseksempler
-som dækker ideelle aspekter.
+Udvide vores vidensgraf for læring
+til at medtage vores udvidede afdækning af digitalisering,
+og danne en ny visuel graf af denne større vidensgraf.
## Semantisk annotation af værker
Raffinere annotationer af @Schraube_2024 og @Heilesen_2015,
ved at tilføje eller udskifte med ontologisk funderede semantiske mærkater.
-FIXME: Måske danne en *revideret* liste med Gooseberry,
-og medtage som bilag.
+Raffinere ontologien til at bruge Schraubes tekst som rygdækning:
+Hvor hvert begreb henviser til annotationer i hypothes.is,
+som igen henviser til Schraubes tekst.
-## Analyse af PPL overfor konkurrende læringsformer
+## Analyse af PPL overfor konkurrerende læringsformer
FIXME: Kortlægning af PPL *idealer*,
overfor eksempelvis individualiseret læring (individualized learning)
@@ -226,20 +274,37 @@ og sanktionsmuligheder
Udfra semantiske annotationer og kortlægninger,
danne beskrivende visuelle grafer om IT-brug indenfor PPL.
-## FIXME: Titel mangler for denne undersøgelse
+### Evaluering af vores model anvendt på PPL
+
+Kvalitativt interview med f.eks. Signe Berri
+hvor vi præsenterer vores mapping af PPL ind i vores model,
+og får hendes feedback på
+hvor genkendelig hun finder vores præsentation af teorien.
+
+## Forslag til semantisk skarpere brug af eksisterende LMS
+
+RUC anvender redskabet Moodle som administrativt læringsværktøj (LMS).
+
+Vi mener at observere en række fodfejl i denne brug,
+som unødigt forvirrer os i vores læringsproces
+(vi er rigeligt forvirrede me vores lærings*stof*
+og det skader hvis ikke lærings*materiale* kommunikeres tydeligt).
+
+### Problemer med moodle
+
+Eksempel på en kildehenvisning som har blandet rundt i forfatternavnene.
+Idet teksten refereres til semantisk er nemmere at opdage den slags fejl.
+
+> Tekst 2: Cass R. Thaler and Richard H. Sunstein, Nudge:
+> Improving Decisions about Health, Wealth and Happiness,
+> Penguin Books, 2009, s. 1-40.
+
+[Richard Thaler](https://scholia.toolforge.org/author/Q371212)
+
+[Cass Sunstein](https://scholia.toolforge.org/author/Q956164)
+
+Bogen [Nudge](https://scholia.toolforge.org/work/Q2004267)
-@Schraube_2024 beskriver hvordan læringsprocessen har 4 afgørende trin,
-i og med at læring er en handling.
-Kritikken af digitale værktøjer går på,
-at de kun kan understøtte brugeren på 3. trin, "hvordan".
-Et eksempel på det modsatte kan ses i grafvisualiseringens evne til
-at vise brugeren, hvad de mener de har lært.
-Ved konkret at visualisere, hvilke sammenhænge, brugeren har fået ud af teksten,
-får brugeren mulighed for at deltage i en iterativ proces
-af finjustering af grafen,
-indtil de sidder med en passende evaluering af læringsmaterialet.
-Læring kan altså siges at hjælpes på 4. trin, det evaluerende,
-gennem visse digitale værktøjer.
<!-- FIXME: noter fra tidl. grupper
@@ -293,21 +358,6 @@ Udvidelse af lokal Scholia-klon
til at medtage annotationer fra lokal Hypothes.is-klon,
inspireret af Gooseberry.
-## Problemer med moodle
-
-Eksempel på en kildehenvisning som har blandet rundt i forfatternavnene.
-Idet teksten refereres til semantisk er nemmere at opdage den slags fejl.
-
-> Tekst 2: Cass R. Thaler and Richard H. Sunstein, Nudge:
-> Improving Decisions about Health, Wealth and Happiness,
-> Penguin Books, 2009, s. 1-40.
-
-[Richard Thaler](https://scholia.toolforge.org/author/Q371212)
-
-[Cass Sunstein](https://scholia.toolforge.org/author/Q956164)
-
-Bogen [Nudge](https://scholia.toolforge.org/work/Q2004267)
-
Hands-on brug af eksisterende semantiske læringsredskaber
i [supergruppen].