summaryrefslogtreecommitdiff
diff options
context:
space:
mode:
authorIan Valentin Christensen <valentianchristensen@gmail.com>2024-04-21 15:38:41 +0200
committerIan Valentin Christensen <valentianchristensen@gmail.com>2024-04-21 15:38:41 +0200
commit65b7ae30ba94c51e8385cafa063df4b8e4a5d3bc (patch)
tree27098d308717bfa5be75bf6614fce428d8147229
parent0ecc5861d02d3e5a4170d03356c7367bc8165bb6 (diff)
add further elaboration on the qualities of tentacular learning
-rw-r--r--worlding/_teori_og_metode.qmd42
1 files changed, 41 insertions, 1 deletions
diff --git a/worlding/_teori_og_metode.qmd b/worlding/_teori_og_metode.qmd
index 6ffecfd..3b804e7 100644
--- a/worlding/_teori_og_metode.qmd
+++ b/worlding/_teori_og_metode.qmd
@@ -105,13 +105,53 @@ eftersom ingen elementer af læring kan isoleres til den Lærernes sind,
men må tages i betragtning gennem hele den kontekst læring udfolder sig i,
kan læring altså kun siges at opstå i en dynamisk og
transkontekstuel dialog med omverdenen.
-Det er dette der menes med at læring er en proces af verdensdannelse.
+Det er dette der menes med at læring er en proces af verdensdannelse,
+Og det er i læringens flerdimensionalitet Ernst finder inspiration
+til navnet *tentakulær læring*, opkaldt efter blækspruttens 8 arme.
Spørgsmålet er så hvori potentialet ligger i digitaliseringen
til at styrke denne verdensdannelse.
+### Tentakulær læring
+
+Ernst beskriver, at kernen i tentakulær læring er
+den ekspansive "læring for læringens skyld".
+Defensive motivationer for læring er til stede i alle læringssituationer,
+men en optimal læring kræver en overvægt af ekspansiv motivation.
+For at den ekspansive læringsproces kan forløbe optimalt,
+er den lærende nød til at være med til at bestemme,
+hvad indholdet af læringen er.
+Desuden har Den studerende ikke mulighed for
+at træde ind i den affinitive bevægelse af læring,
+hvis ikke de forholder sig til læringsprocessen ekspansivt og nysgerrigt.
+
+Når den lærende går i dialog med verden,
+er der på den ene side den omkringliggende verden
+- hvad læringen handler om, indholdet -
+og på den anden side det *allerede lærte*.
+Ny viden opstår ikke ud af et vakuum,
+men bygger ovenpå den lærendes erfaringer og antagelser.
+Dialogen med verden består altså af på den ene side den lærende, subjektet,
+og på den anden side verden, objektet af læringen.
+Det centrale i denne opfattelse er,
+at subjektet nødvendigvis må opleve et skæl mellem det de ved,
+og måden, verden præsenterer sig.
+Uden en subjektiv erfaring med dette skæl,
+er det umuligt at konceptualisere, hvad der overhovedet kan læres.
+
+Ernst fremhæver Holzkamps opfattelse, at følelser spiller en central rolle
+i denne oplevelse af en uoverenstemmelse mellem det lærte og verden.
+"in short, when one realizes that
+the limitations of one’s possibilities of action and quality of life
+can only be overcome by world-disclosing learning, then the
+step has been taken to make the effort and embark the path of
+learning." [@Schraube_2024, p. 114]
+Selve oplevelsen af denne uoverenstemmelse i en følelsesmæssig kontekst
+er altså et fundamentalt første skridt i hele læringshandlingen.
+
## Digitaliseringens problemer og potentiale for læring
+
## Teorier om teknologi
Teorien om Data -> Information -> Viden -> Visdom