From 65b7ae30ba94c51e8385cafa063df4b8e4a5d3bc Mon Sep 17 00:00:00 2001 From: Ian Valentin Christensen Date: Sun, 21 Apr 2024 15:38:41 +0200 Subject: add further elaboration on the qualities of tentacular learning --- worlding/_teori_og_metode.qmd | 42 +++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++- 1 file changed, 41 insertions(+), 1 deletion(-) diff --git a/worlding/_teori_og_metode.qmd b/worlding/_teori_og_metode.qmd index 6ffecfd..3b804e7 100644 --- a/worlding/_teori_og_metode.qmd +++ b/worlding/_teori_og_metode.qmd @@ -105,13 +105,53 @@ eftersom ingen elementer af læring kan isoleres til den Lærernes sind, men må tages i betragtning gennem hele den kontekst læring udfolder sig i, kan læring altså kun siges at opstå i en dynamisk og transkontekstuel dialog med omverdenen. -Det er dette der menes med at læring er en proces af verdensdannelse. +Det er dette der menes med at læring er en proces af verdensdannelse, +Og det er i læringens flerdimensionalitet Ernst finder inspiration +til navnet *tentakulær læring*, opkaldt efter blækspruttens 8 arme. Spørgsmålet er så hvori potentialet ligger i digitaliseringen til at styrke denne verdensdannelse. +### Tentakulær læring + +Ernst beskriver, at kernen i tentakulær læring er +den ekspansive "læring for læringens skyld". +Defensive motivationer for læring er til stede i alle læringssituationer, +men en optimal læring kræver en overvægt af ekspansiv motivation. +For at den ekspansive læringsproces kan forløbe optimalt, +er den lærende nød til at være med til at bestemme, +hvad indholdet af læringen er. +Desuden har Den studerende ikke mulighed for +at træde ind i den affinitive bevægelse af læring, +hvis ikke de forholder sig til læringsprocessen ekspansivt og nysgerrigt. + +Når den lærende går i dialog med verden, +er der på den ene side den omkringliggende verden +- hvad læringen handler om, indholdet - +og på den anden side det *allerede lærte*. +Ny viden opstår ikke ud af et vakuum, +men bygger ovenpå den lærendes erfaringer og antagelser. +Dialogen med verden består altså af på den ene side den lærende, subjektet, +og på den anden side verden, objektet af læringen. +Det centrale i denne opfattelse er, +at subjektet nødvendigvis må opleve et skæl mellem det de ved, +og måden, verden præsenterer sig. +Uden en subjektiv erfaring med dette skæl, +er det umuligt at konceptualisere, hvad der overhovedet kan læres. + +Ernst fremhæver Holzkamps opfattelse, at følelser spiller en central rolle +i denne oplevelse af en uoverenstemmelse mellem det lærte og verden. +"in short, when one realizes that +the limitations of one’s possibilities of action and quality of life +can only be overcome by world-disclosing learning, then the +step has been taken to make the effort and embark the path of +learning." [@Schraube_2024, p. 114] +Selve oplevelsen af denne uoverenstemmelse i en følelsesmæssig kontekst +er altså et fundamentalt første skridt i hele læringshandlingen. + ## Digitaliseringens problemer og potentiale for læring + ## Teorier om teknologi Teorien om Data -> Information -> Viden -> Visdom -- cgit v1.2.3