summaryrefslogtreecommitdiff
diff options
context:
space:
mode:
authorJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-05-29 10:12:54 +0200
committerJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-06-04 17:35:42 +0200
commit3641b647837972f33d7036ab1f2dbd3c273d1ff4 (patch)
tree002f90e76dd77abce111af65e9a6e0c6f935a24e
parent20345d6651eefc15aa9f4028854df32c536fe231 (diff)
add perspective on scaffolding with Scholia in Moodle
-rw-r--r--worlding/_digitalisering.qmd25
-rw-r--r--worlding/_perspectives.qmd29
2 files changed, 29 insertions, 25 deletions
diff --git a/worlding/_digitalisering.qmd b/worlding/_digitalisering.qmd
index ea03372..705324d 100644
--- a/worlding/_digitalisering.qmd
+++ b/worlding/_digitalisering.qmd
@@ -281,31 +281,6 @@ hvor vi præsenterer vores mapping af PPL ind i vores model,
og får hendes feedback på
hvor genkendelig hun finder vores præsentation af teorien.
-## Forslag til semantisk skarpere brug af eksisterende LMS
-
-RUC anvender redskabet Moodle som administrativt læringsværktøj (LMS).
-
-Vi mener at observere en række fodfejl i denne brug,
-som unødigt forvirrer os i vores læringsproces
-(vi er rigeligt forvirrede me vores lærings*stof*
-og det skader hvis ikke lærings*materiale* kommunikeres tydeligt).
-
-### Problemer med moodle
-
-Eksempel på en kildehenvisning som har blandet rundt i forfatternavnene.
-Idet teksten refereres til semantisk er nemmere at opdage den slags fejl.
-
-> Tekst 2: Cass R. Thaler and Richard H. Sunstein, Nudge:
-> Improving Decisions about Health, Wealth and Happiness,
-> Penguin Books, 2009, s. 1-40.
-
-[Richard Thaler](https://scholia.toolforge.org/author/Q371212)
-
-[Cass Sunstein](https://scholia.toolforge.org/author/Q956164)
-
-Bogen [Nudge](https://scholia.toolforge.org/work/Q2004267)
-
-
<!-- FIXME: noter fra tidl. grupper
[FIXME:
diff --git a/worlding/_perspectives.qmd b/worlding/_perspectives.qmd
index a08f3de..575d6ce 100644
--- a/worlding/_perspectives.qmd
+++ b/worlding/_perspectives.qmd
@@ -58,6 +58,35 @@ relevansen af *proaktiv stilladsering*,
introduceret i @Graf2021kap1,
anvendt også ved akademisk læring.
+## Stilladsering vha. Moodle
+
+Undervisere ved RUC anvender i dag Moodle til formidling af akademiske tekster.
+Formidlingen i Moodle sker med en blanding af strukturede data og prosa.
+Hvis det antages,
+at det primære mål med brugen af Moodle er selve overdragelsen af materiale,
+og kun sekundært at "sætte scenen" som motivation for læsningen,
+så er det af afgørende betydning effektivt at materialisere teksterne.
+
+Her er et eksempel på en kildehenvisning,
+som vi brugte væsentlig tid på at materialisere:
+fordi der var var blandet rundt på forfatternavnene:
+
+> Tekst 2: Cass R. Thaler and Richard H. Sunstein, Nudge:
+> Improving Decisions about Health, Wealth and Happiness,
+> Penguin Books, 2009, s. 1-40.
+
+Problemet med teksten er,
+at der var byttet rundt på forfatternes for- og efternavne.
+Helt snævert kunne den type fejl undgås
+ved at henvise med en hyperlink til materialet,
+eller hvis det ikke er offentligt tilgængeligt så til Worldcat.org
+som kan lede den studerende videre til relevante biblioteker.
+
+Alternativt og bedre stimulerende til "spraglet" læsning,
+og dermed stilladsering for tentakulær læring,
+ville være i stedet (eller foruden) at tilføje en hyperlink
+til Scholia: <https://scholia.toolforge.org/work/Q2004267>
+
## Evaluering af modellering som 5-stjernet ontologi
Som en måde at evaluere vores ontologi,