summaryrefslogtreecommitdiff
diff options
context:
space:
mode:
authorJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-04-21 19:57:56 +0200
committerJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-04-21 19:57:56 +0200
commitbb0134351e2b0c640567e70a9e7516ca447a3b4a (patch)
treed094d584a69d09037c993d14ad2d9f09bd499a4e
parentbba5beb1870ba52dfed3bd9b3d6d3ba251f7d684 (diff)
improve background
-rw-r--r--worlding/_baggrund.qmd89
1 files changed, 53 insertions, 36 deletions
diff --git a/worlding/_baggrund.qmd b/worlding/_baggrund.qmd
index ab9ae39..85f9a36 100644
--- a/worlding/_baggrund.qmd
+++ b/worlding/_baggrund.qmd
@@ -1,6 +1,35 @@
+# Status for rapportskrivning
+
+## Ønsker til feedback
+
# Baggrund
-## Problemformulering
+## Introduktion
+
+I det kontemporære digitale samfund
+kan det være sværere end nogensinde før
+at holde fokus på de komplekse tekster,
+vores studie præsenterer os for.
+Vi finder det paradoksalt,
+at vi i en tid med meget store teknologiske fremskridt
+og flere årtiers avanceret hyperlinking med World Wide Web,
+på vores RUC-studie anvender mangelfuldt krydsrefereret læringsmateriale,
+indscannede tekster uden OCR-scanning og
+lukkede dokumentformater som Word og Powerpoint.
+
+For os nye studerende fremstår formidlingen af læringsmateriale
+som uprofessionel, forvirrende og ineffektiv:
+Vi føler os bremset i vores muligheder for
+at navigere i de vidensfelter vi introduceres for,
+så vi kan komme *i gang* med vores læring.
+Vi undrer os derfor over,
+om det vi føler bremsende reelt er bevidst planlagt,
+som del af de anvendte, pædagogiske metoder.
+Vi er altså nysgerrige på,
+om anvendelsen af digitale teknologier til navigation i metadata
+kunne *styrke* eller måske *forstyrre* vores læring på RUC.
+
+## Problemformulering
> Hvordan kan digitalisering understøtte videnskabelig læring?
@@ -8,8 +37,8 @@
> og hvordan understøttes den i dag digitalt?
Her regner vi med at komme ind på Schraubes teori om tentakulær læring og
-Illeris' forståelse af læring som
-bestående af kommunikation, omverden og den lærende.
+Illeris' forståelse af læring
+som bestående af kommunikation, omverden og den lærende.
Schraube beskriver selv en sammenhæng mellem læringens bestanddele og
studerendes oplevelser med digitalisering.
Vi opstiller den hypotese,
@@ -51,30 +80,7 @@ med alle citater hyperlinket til hypothes.is,
alle diagrammer hyperlinket til deres kilde,
og licens hyperlinket til <https://spdx.org/>.
-## Introduktion
-
-I dagens digitale tidsalder står læring og dens facilitering overfor udfordringer,
-hvor komplekst tekstmateriale kræver effektive værktøjer
-til at kunne analysere og forstå dem.
-Vi finder det paradoksalt,
-at vi i en tid med meget store teknologiske fremskridt
-og flere årtiers erfaring i avanceret hyperlinking med World Wide Web,
-på vores RUC-studie anvender mangelfuldt krydsrefereret læringsmateriale,
-indscannede tekster uden OCR-scanning og
-lukkede dokumentformater som Word og Powerpoint.
-
-For os nye studerende fremstår formidlingen af læringsmateriale
-som uprofessionel, forvirrende og ineffektiv:
-Vi føler os bremset i vores muligheder for
-at navigere i de vidensfelter vi introduceres for,
-så vi kan komme *i gang* med vores læring.
-Vi undrer os derfor over,
-om det vi føler bremsende reelt er bevidst planlagt,
-som del af de anvendte, pædagogiske metoder.
-Vi er altså nysgerrige på,
-om anvendelsen af digitale teknologier til navigation i metadata
-kunne *styrke* eller måske *forstyrre* vores læring på RUC.
-
+<!--
## Begrundelsen for RUC's tilgang til læring
Ved studiestart blev læringen ved Roskilde Universitet præsenteret
@@ -88,6 +94,7 @@ og nogle af dem kun vil blive udgivet online, ikke i bogform.
Universitetet følger altså en bestemt læringsmodel,
vores institut anvender i omfattende grad digitalt læringsmateriale,
struktureringen af vores læringsforløb er også digital.
+-->
## Afgrænsning af problemfelt
@@ -136,12 +143,22 @@ som kan finde læringsprocessen forvirrende
og har brug for mere systematik,
gennem grafteori til anvendelse af PPL-principperne.
-[PPL]: https://ruc.dk/problemorienteret-projektlaering-roskilde-universitets-paedagogiske-model
-
-[KRR]: https://en.wikipedia.org/wiki/Knowledge_representation_and_reasoning
-
-[RDF]: https://en.wikipedia.org/wiki/Resource_Description_Framework
-
-[det semantiske web]: https://en.wikipedia.org/wiki/Semantic_Web
-
-[Knowledge management]: https://en.wikipedia.org/wiki/Knowledge_management
+## Semesterbinding
+
+Projektet undersøger en teori for læring,
+og hvordan denne teori kan understøttes af digitale teknologier.
+
+Gennem rapporten vil vi fokusere på læringsværktøjerne
+Scholia og Hypothes.is og den rolle de kan spille i læringsprocessen
+for den studerende.
+Her vil vi beskue de to redskaber som Teknologiske Systemer (TSA).
+Baseret på analysen af redskaberne vil vi inddrage Design & Konstruktion
+til at konstruere en model,
+der eksplicit kan beskrive,
+hvordan disse redskaber relaterer til læringsprocessen.
+
+For at udarbejde denne model inddrager vi psykologisk teori,
+der beskriver selve læringsprocessen i dens mangefaceterede bestanddele.
+I undersøgelsen af sammenhængen mellem en psykologisk teori
+og en teknologi i relation til mennesker,
+læner projektet sig også op af dimensionen Subjektivitet, Teknologi & Samfund.