From bb0134351e2b0c640567e70a9e7516ca447a3b4a Mon Sep 17 00:00:00 2001 From: Jonas Smedegaard Date: Sun, 21 Apr 2024 19:57:56 +0200 Subject: improve background --- worlding/_baggrund.qmd | 89 ++++++++++++++++++++++++++++++-------------------- 1 file changed, 53 insertions(+), 36 deletions(-) diff --git a/worlding/_baggrund.qmd b/worlding/_baggrund.qmd index ab9ae39..85f9a36 100644 --- a/worlding/_baggrund.qmd +++ b/worlding/_baggrund.qmd @@ -1,6 +1,35 @@ +# Status for rapportskrivning + +## Ønsker til feedback + # Baggrund -## Problemformulering +## Introduktion + +I det kontemporære digitale samfund +kan det være sværere end nogensinde før +at holde fokus på de komplekse tekster, +vores studie præsenterer os for. +Vi finder det paradoksalt, +at vi i en tid med meget store teknologiske fremskridt +og flere årtiers avanceret hyperlinking med World Wide Web, +på vores RUC-studie anvender mangelfuldt krydsrefereret læringsmateriale, +indscannede tekster uden OCR-scanning og +lukkede dokumentformater som Word og Powerpoint. + +For os nye studerende fremstår formidlingen af læringsmateriale +som uprofessionel, forvirrende og ineffektiv: +Vi føler os bremset i vores muligheder for +at navigere i de vidensfelter vi introduceres for, +så vi kan komme *i gang* med vores læring. +Vi undrer os derfor over, +om det vi føler bremsende reelt er bevidst planlagt, +som del af de anvendte, pædagogiske metoder. +Vi er altså nysgerrige på, +om anvendelsen af digitale teknologier til navigation i metadata +kunne *styrke* eller måske *forstyrre* vores læring på RUC. + +## Problemformulering > Hvordan kan digitalisering understøtte videnskabelig læring? @@ -8,8 +37,8 @@ > og hvordan understøttes den i dag digitalt? Her regner vi med at komme ind på Schraubes teori om tentakulær læring og -Illeris' forståelse af læring som -bestående af kommunikation, omverden og den lærende. +Illeris' forståelse af læring +som bestående af kommunikation, omverden og den lærende. Schraube beskriver selv en sammenhæng mellem læringens bestanddele og studerendes oplevelser med digitalisering. Vi opstiller den hypotese, @@ -51,30 +80,7 @@ med alle citater hyperlinket til hypothes.is, alle diagrammer hyperlinket til deres kilde, og licens hyperlinket til . -## Introduktion - -I dagens digitale tidsalder står læring og dens facilitering overfor udfordringer, -hvor komplekst tekstmateriale kræver effektive værktøjer -til at kunne analysere og forstå dem. -Vi finder det paradoksalt, -at vi i en tid med meget store teknologiske fremskridt -og flere årtiers erfaring i avanceret hyperlinking med World Wide Web, -på vores RUC-studie anvender mangelfuldt krydsrefereret læringsmateriale, -indscannede tekster uden OCR-scanning og -lukkede dokumentformater som Word og Powerpoint. - -For os nye studerende fremstår formidlingen af læringsmateriale -som uprofessionel, forvirrende og ineffektiv: -Vi føler os bremset i vores muligheder for -at navigere i de vidensfelter vi introduceres for, -så vi kan komme *i gang* med vores læring. -Vi undrer os derfor over, -om det vi føler bremsende reelt er bevidst planlagt, -som del af de anvendte, pædagogiske metoder. -Vi er altså nysgerrige på, -om anvendelsen af digitale teknologier til navigation i metadata -kunne *styrke* eller måske *forstyrre* vores læring på RUC. - + ## Afgrænsning af problemfelt @@ -136,12 +143,22 @@ som kan finde læringsprocessen forvirrende og har brug for mere systematik, gennem grafteori til anvendelse af PPL-principperne. -[PPL]: https://ruc.dk/problemorienteret-projektlaering-roskilde-universitets-paedagogiske-model - -[KRR]: https://en.wikipedia.org/wiki/Knowledge_representation_and_reasoning - -[RDF]: https://en.wikipedia.org/wiki/Resource_Description_Framework - -[det semantiske web]: https://en.wikipedia.org/wiki/Semantic_Web - -[Knowledge management]: https://en.wikipedia.org/wiki/Knowledge_management +## Semesterbinding + +Projektet undersøger en teori for læring, +og hvordan denne teori kan understøttes af digitale teknologier. + +Gennem rapporten vil vi fokusere på læringsværktøjerne +Scholia og Hypothes.is og den rolle de kan spille i læringsprocessen +for den studerende. +Her vil vi beskue de to redskaber som Teknologiske Systemer (TSA). +Baseret på analysen af redskaberne vil vi inddrage Design & Konstruktion +til at konstruere en model, +der eksplicit kan beskrive, +hvordan disse redskaber relaterer til læringsprocessen. + +For at udarbejde denne model inddrager vi psykologisk teori, +der beskriver selve læringsprocessen i dens mangefaceterede bestanddele. +I undersøgelsen af sammenhængen mellem en psykologisk teori +og en teknologi i relation til mennesker, +læner projektet sig også op af dimensionen Subjektivitet, Teknologi & Samfund. -- cgit v1.2.3