summaryrefslogtreecommitdiff
diff options
context:
space:
mode:
authorJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-06-05 22:40:24 +0200
committerJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-06-05 22:47:36 +0200
commit71f806dad0b094c876764992bd131b222159ec30 (patch)
treedfcefb18837deeca559c67ed22788542a4e25a1d
parent0cbd9c6d0a345be119885896865c2c346343d552 (diff)
improve intro and perspectives regarding learning theory; drop related commented out notes
-rw-r--r--ref.bib9
-rw-r--r--worlding/_FIXME_digitalisering.qmd44
-rw-r--r--worlding/_intro.qmd57
-rw-r--r--worlding/_perspectives.qmd66
4 files changed, 94 insertions, 82 deletions
diff --git a/ref.bib b/ref.bib
index 7bb157e..e10af88 100644
--- a/ref.bib
+++ b/ref.bib
@@ -956,6 +956,15 @@
publisher = "Pensoft Publishers",
}
+@Report{RUC2020,
+ author = "Roskilde Universitet",
+ date = "2020-05-19",
+ title = "{P}ædagogisk profil på Roskilde Universitet",
+ language = "dansk",
+ URL = "https://intra.ruc.dk/fileadmin/assets/adm/dokumenter_og_noegletal/vaerdier/Paedagogisk_profil_DK.pdf",
+ urldate = "2023-09-20",
+}
+
@Article{Sahli2022,
author = "Aymane Sahli and Eujin Pei and Arthi Manohar and Richard Evans",
date = "2022",
diff --git a/worlding/_FIXME_digitalisering.qmd b/worlding/_FIXME_digitalisering.qmd
index 035a7a9..4d86e8e 100644
--- a/worlding/_FIXME_digitalisering.qmd
+++ b/worlding/_FIXME_digitalisering.qmd
@@ -197,50 +197,6 @@ Raffinere ontologien til at bruge Schraubes tekst som rygdækning:
Hvor hvert begreb henviser til annotationer i hypothes.is,
som igen henviser til Schraubes tekst.
-## Analyse af PPL overfor konkurrerende læringsformer
-
-FIXME: Kortlægning af PPL *idealer*,
-overfor eksempelvis individualiseret læring (individualized learning)
-[@Heilesen2015].
-
-(kritik: Et livslangt studie i bare een teoretiker kan være nysgerrighed
-efter nye *vinkler* i en worlding dialog --
-du kan være nysgerrig *om* en identitet fremfor *på trods* af identitet)
-
-FIXME: Kortlægning af PPL *rammer* --
-f.eks. indkøb af flip-overs/tavler/stole,
-og valg af arkitektur til institutionens bygninger.
-
-FIXME: Kortlægning af PPL *stimulering* --
-f.eks. ved skemalagt introduktion af rutiner
-(som det skete for bibliotekssøgning og Thirdroom,
-men ikke for kollaborative digitale ressourcer som wikis,
-eller tidsstyring som kalender og mødebooking).
-
-FIXME: Kortlægning af PPL *styring* --
-f.eks. ved løbende rådgivning (mest synligt i vores "seminarer")
-og sanktionsmuligheder
-(at gruppen ikke fuldtidsstuderer har ingen konsekvens før eksamen).
-[se "Directing the students" i @Heilesen2015].
-
-## Visualisering af IT anvendt i PPL
-
-Udfra semantiske annotationer og kortlægninger,
-danne beskrivende visuelle grafer om IT-brug indenfor PPL.
-
-### Evaluering af vores model anvendt på PPL
-
-Kvalitativt interview med f.eks. Signe Berri
-hvor vi præsenterer vores mapping af PPL ind i vores model,
-og får hendes feedback på
-hvor genkendelig hun finder vores præsentation af teorien.
-
-<!-- FIXME: noter fra tidl. grupper
-
-[FIXME:
-Nedenstående kapitel skal omskrives til hvad vi *har* undersøgt
-fra nuværende interne arbejdsnoter om hvad vi *kan* undersøge]
-
## Prior art
Måske plukke noget herfra (og kigge efter flere lignende oversigter):
diff --git a/worlding/_intro.qmd b/worlding/_intro.qmd
index 95977e8..189def2 100644
--- a/worlding/_intro.qmd
+++ b/worlding/_intro.qmd
@@ -63,26 +63,49 @@ i en række arbejdsspørgsmål:
*Hvordan påvirker vores læseteknik læringsprocessen?*
-<!--
-## Begrundelsen for RUC's tilgang til læring
-
-Ved studiestart blev læringen ved Roskilde Universitet præsenteret
-som defineret af syv "søjler" kaldet Problemorienteret Projektlæring (PPL).
-
-Vores studie -- Humtek -- blev introduceret som progressivt,
-og det kommer bl.a. til udtryk idet læringsmaterialet udelukkende er tilgængeligt digitalt.
-Det er også en fordel når nogle af teksterne vi skal læse slet ikke er skrevet endnu,
-og nogle af dem kun vil blive udgivet online, ikke i bogform.
-
-Universitetet følger altså en bestemt læringsmodel,
-vores institut anvender i omfattende grad digitalt læringsmateriale,
-struktureringen af vores læringsforløb er også digital.
--->
-
## Afgrænsninger og antagelser
I vores undersøgelse i problemfeltet
-har vi taget flere fravalg.
+har vi taget en række fravalg,
+dels i valget af teoretisk fundering at undersøge udfra,
+og dels i afgrænsningen af det undersøgte teknologiske felt.
+
+### Teori om læring
+
+Vores universitet, Roskilde Universitet, blev grundlagt
+med problemorienteret projektlæring som formål,
+udviklede det til den videnskabelige metode ved samme navn
+[@Knudsen2015; @Andersen2015ch5; @Illeris2018],
+og metoden udgør i dag, mere end 50 år senere,
+det overordnede pædagogiske princip for universitetet
+[@RUC2020].
+Det kan derfor synes oplagt
+at inddrage netop Problemorienteret Projektlæring (PPL)
+i vores undersøgelse af læring,
+og derfor også relevant at forklare nærmere,
+hvorfor vi er endt med ikke at gøre det.
+
+Som læringsstof havde vi brug for noget mere fremmed,
+så vi rimeligvis kunne sige at have "lært noget nyt",
+uden risiko for i stedet at blive mindet om noget,
+som vi, måske ubevidst, måske halvejs, havde lært tidligere.
+
+Som teori anvendt til at belyse vores antagede læringsproces med,
+Kunne vi finde mange undersøgelser af PPL med inddragelse af digitalisering,
+bl.a. @Heilesen2015 og @Bjorn2006,
+men det lykkedes os ikke at finde noget,
+som specifikt handlede om hvorvidt inddragelsen hjalp *dybere* læring.
+Denne mangel på forståelse af samspillet for dybere læring
+viser sig at være et centralt emne i @Schraube2024.
+
+Vi forsøgte at inddrage PPL i tillæg til den primært anvendte læringsteori,
+men det viste sig for omfattende til at gennemføre
+indenfor rammerne af vores projekt.
+
+Denne undersøgelse vil altså ikke inddrage PPL som teori,
+på trods af, at det umiddelbart synes oplagt.
+
+## Teknologier
Vi undgår træningsbaseret kunstig intelligens,
herunder mange sprogteknologier (NLP) og generativ kunstig intelligens (GenAI).
diff --git a/worlding/_perspectives.qmd b/worlding/_perspectives.qmd
index 4d03a8b..e444b2b 100644
--- a/worlding/_perspectives.qmd
+++ b/worlding/_perspectives.qmd
@@ -16,29 +16,60 @@ formodentligt mest oplagt metoder relateret til Aktionsforskning.
## Evidens for læring
-Fremtidig forskning kunne basere sig på empiriske undersøgelser af,
-om det vi teoretisk påpeger som potentiale,
-er muligt at realisere gennem praktiske feltundersøgelser --
-ekempelvis ved A-B tests.
-Det er her vigtigt at udforme tests,
-så der skelnes mellem den læring der undersøges,
-og den forudgående læring om anvendelsen af de involverede teknikker.
-Her er det ikke nok at afdække testpersonernes IT-færdigheder,
-da potentialet i dybere læring ikke kun er knyttet til IT-faglig teknik
-men også færdigheder i at praktisere verdeningsdialog.
+Fremtidig forskning kunne empirisk undersøge,
+om det, vi her har fundet plausibelt også er påviseligt.
+konkret eksempelvis ved A-B tests.
+Det vil her være afgørende vigtigt at udforme tests,
+så det reelt bliver en undersøgelse af læring af læringsstoffet,
+fremfor en undersøgelse af læring af læringsmetoden.
<!-- FIXME: jeg foreslår at slette følgende pointe
-## Promovering af 5-stjernet data
+## Inddrage 5-stjernet data i læringsrutiner
-Hvis vi antager at der er hold i vores teoretisk indikerede potentiale,
-så vil det være relevant at kigge på,
-hvordan eksisterende studiemønstre mest hensigtsmæssigt kan styrkes
+Det kan være relevant at kigge på,
+hvordan eksisterende læringsrutiner hensigtsmæssigt kan styrkes
med denne nye viden.
+
+## Direkte anvendelse af studerende
+
+### Studerende
+
+### Undervisere
+
+FIXME: Kortlægning af PPL *rammer* --
+f.eks. indkøb af flip-overs/tavler/stole,
+og valg af arkitektur til institutionens bygninger.
+
+FIXME: Kortlægning af PPL *stimulering* --
+f.eks. ved skemalagt introduktion af rutiner
+(som det skete for bibliotekssøgning og Thirdroom,
+men ikke for kollaborative digitale ressourcer som wikis,
+eller tidsstyring som kalender og mødebooking).
+
+FIXME: Kortlægning af PPL *styring* --
+f.eks. ved løbende rådgivning (mest synligt i vores "seminarer")
+og sanktionsmuligheder
+(at gruppen ikke fuldtidsstuderer har ingen konsekvens før eksamen).
+[se "Directing the students" i @Heilesen2015].
+
+Hvis den lærende sætter et mål om 5-stjernet data,
+inviterer det til ekspansiv motivation,
+da arbejdet med materialet så også kræver et arbejde med den kontekst,
+det indgår i.
+
Konkret kan skoler tilskyndes til skarpere kontekstualiseing af læringsmateriale
for at invitere, uden at presse, en mere spraglet læsning af dem.
Her vil det være oplagt for undervisere at bruge 5-stjernet data
til at tilskynde brug af åbne og dialog-orientede ressourcer.
+Undervisere kan tilsvarende motivere til affinitive læringsprocesser
+ved at referere til Scholia og bruge Hypothes.is i workshops.
+
+Det kunne være oplagt at undersøge
+relevansen af *proaktiv stilladsering*,
+introduceret i @Graf2021kap1,
+anvendt også ved akademisk læring.
+
## Reflektioner om AI
[@FIXME problemer med misforstået læring, med eller uden digitalisering:
@@ -63,13 +94,6 @@ hvilket dog samtidigt skaber øget udfordring,
særligt anvendt i større heterogene grupper:
FIXME
-## Læringsfacilitering
-
-Det kunne være oplagt at undersøge
-relevansen af *proaktiv stilladsering*,
-introduceret i @Graf2021kap1,
-anvendt også ved akademisk læring.
-
## Relevans for studerende og undervisere
Det kunne være interessant at undersøge,