diff options
author | Jonas Smedegaard <dr@jones.dk> | 2024-04-20 13:33:37 +0200 |
---|---|---|
committer | Jonas Smedegaard <dr@jones.dk> | 2024-04-20 13:33:37 +0200 |
commit | 473c265dcd65c6482a570e7f313b0d4598f0f574 (patch) | |
tree | bae37bdf7dee101f18f3447e2118ac2ac3d7a0c8 | |
parent | 23d4b26b823dc3582112d48d0cedd68d24e254a3 (diff) |
rewrite problem, and expand examinations
-rw-r--r-- | worlding/_baggrund.qmd | 370 | ||||
-rw-r--r-- | worlding/_undersøgelser.qmd | 121 |
2 files changed, 161 insertions, 330 deletions
diff --git a/worlding/_baggrund.qmd b/worlding/_baggrund.qmd index 3087483..ac48a50 100644 --- a/worlding/_baggrund.qmd +++ b/worlding/_baggrund.qmd @@ -2,103 +2,57 @@ --- -# IT-inddragelse i læring på RUC +# Baggrund -Vi studerer Humanistisk Teknologi (Humtek) på Roskilde Universitet. -Vi er nysgerrige omkring vores egen læring på studiet, -men også usikre på rammerne for vores læring. -Vi havde eksempelvis generelt svært ved at finde en rød tråd -i det læringsmateriale, vi blev præsenteret for i 1. semester, -men måske det var et pædagogisk greb - -måske der lå en læring i selve det at få os ud på dybt vand? -Eller har vi allesammen overhørt eller overset en væsentlig pointe? +## Problemformulering -Vi har derfor valgt at undersøge læring på RUC. +> Hvordan kan digitalisering understøtte videnskabelig læring? -Ved studiestart blev læringen ved Roskilde Universitet præsenteret -som defineret af syv "søjler" kaldet Problemorienteret Projektlæring (PPL). +> Hvordan kan læring skelnes mellem operativ og indholdsmæssig, +> og hvordan understøttes den i dag digitalt? -Vores studie - Humtek - blev introduceret som meget progressivt: -Pensum - læringsmaterialet - vil udelukkende være digitalt, -bl.a. fordi nogle af teksterne vi skal læse slet ikke er skrevet endnu, -og nogle af dem kun vil blive udgivet online, ikke i bogform. +Her regner vi med at komme ind på Schraubes teori om tentakulær læring og +Illeris' forståelse af læring som +bestående af kommunikation, omverden og den lærende. +Schraube beskriver selv en sammenhæng mellem læringens bestanddele og +studerendes oplevelser med digitalisering. +Vi opstiller den hypotese, +at visse digitale muligheder for at lære er udeladt i Ernsts undersøgelse, +da de ikke anvendes i en bredere kontekst i forvejen og +derfor ikke fremgår af hans empiri. -Studiets forløb - den overordnede lærings*rytme* - er også digitalt formidlet, -gennem en stribe af administrative systemer. -Særligt gennem webstederne `study.ruc.dk` og `moodle.ruc.dk` og `eksamen.ruc.dk` -som er autoritative om hhv. læringsindhold, mødetider og deadlines[^1]. -Dette med autorisation belyser nogle typer forvirring, -da disse websteder indeholder overlappende -og somme tider modstridende informationer: -Husk mødetider fra `study.ruc.dk`, -medmindre der står andre tidspunkter på `moodle.ruc.dk`. -Og læs på moodle om læringsindhold, -men kun til inspiration -for de formelle rammer står på `study.ruc.dk`. -Og deadlines for afleveringer nævnes på alle tre websteder, -men kun `eksamen.ruc.dk` tæller når der er divergens. +> Hvordan kunne indholdsmæssig læring understøttes digitalt? -[^1]: Eller sådan er det *formodentligt*. -Opsummeringen herover er blot en personlig subjektiv erfaring, -efter forgæves at have ledt efter en autoritatv oversigt over, -hvad der potentielt er støj ved hver administrativ platform. +På baggrund af svaret på forrige arbejdsspørgsmål vil vi undersøge, +på hvilke andre måder den lærende kan gå i dialog med verden digitalt. +Her forventer vi at undersøge et par forskellige værktøjer og +sætte dem i konteksten af teorier om læring. -FIXME: Forsøg systematisk at indhente autoritativ oversigt -over platformes indbyrdes autoritet. +Vi forventer at kunne argumentere for, +at visse digitale redskaber, +korrekt anvendt, +understøtter læring som verdeningspraksis, +da de styrker forankring af eksakt viden +og samtidigt stimulerer til legende udforskning af flerdimensionelle ambiguiteter. -Universitetet følger altså en bestemt læringsmodel, -vores institut anvender i omfattende grad digitalt læringsmateriale, -struktureringen af vores læringsforløb er også digitalt -og en tydelig kilde til forvirring, -men formodentligt mere af administrativ end pædagogisk karakter. -Vi har derfor i denne rapport valgt -mere konkret at undersøge to digitale redskaber, -Scholia og Hypothes.is, -som vi umiddelbart synes kunne hjælpe os i vores læring, -men måske vi har misforstået -og de reelt er mere administrative end læringsunderstøttende, -eller måske de direkte er skadelige for læring -eller modvirker den specifikke læringsmodel vores studie er opbygget efter? - -Til vores undersøgelse har vi brug for at afklare -*hvad er Problemorienteret Projektlæring*. - -Vi vil også undersøge *hvordan fungerer Scholia og Hypothes.is*, -FIXME... - -<!-- FIXME: noter fra tidl. grupper # Introduktion -<!-- -Baggrund og problemformulering -Formål med projekt -Overblik over projektets opbygning ---FIXME> - I dagens digitale tidsalder står læring og dens facilitering overfor udfordringer, hvor komplekst tekstmateriale kræver effektive værktøjer til at kunne analysere og forstå dem. -Dette projekt undersøger datadrevet tilgang til at støtte læring, -vha. grafbaserede digitale redskaber. -Vi ser konkret på de digitale redskaber Scholia og Hypothes.is, -der kan analysere og visualisere relationer -mellem videnskabelige tekster, forskere, stofområder og begreber, -og evaluerer hvorvidt redskaberne er hensigtsmæssige at anvende -ved problemorienteret projektlæring. - Vi finder det paradoksalt, at vi i en tid med meget store teknologiske fremskridt og flere årtiers erfaring i avanceret hyperlinking med World Wide Web, på vores RUC-studie anvender mangelfuldt krydsrefereret læringsmateriale, -bl.a. indscannede tekster uden OCR-scanning -og lukkede dokumentformater som Word og Powerpoint. +indscannede tekster uden OCR-scanning og +lukkede dokumentformater som Word og Powerpoint. For os nye studerende fremstår formidlingen af læringsmateriale som uprofessionel, forvirrende og ineffektiv: -Vi føler os bremset i vores muligheder -for at navigere i og skabe overblik over de vidensfelter vi introduceres for, +Vi føler os bremset i vores muligheder for +at navigere i de vidensfelter vi introduceres for, så vi kan komme *i gang* med vores læring. Vi undrer os derfor over, om det vi føler bremsende reelt er bevidst planlagt, @@ -107,189 +61,21 @@ Vi er altså nysgerrige på, om anvendelsen af digitale teknologier til navigation i metadata kunne *styrke* eller måske *forstyrre* vores læring på RUC. ---- - -<!-- -Semantisk web: -5-star data og hypothes.is sammenlignet med Moodle -som måder at organisere og udforske viden. -Hvordan anvendes sproget RDF til at beskrive og formidle viden? -På hvilke måder kan læringsprocessen gentænkes -med fri bevægelse af viden mellem studerende og professorer i fokus -vha. hypothes.is som offentligt, dynamisk annotationsmedie -frem for - eller som støtte til - moodle -som statisk modulbaseret læringsplatform. ---FIXME> - -<!-- -Hans' kritik: -Undgå ligeværdig sammenligning med Moodle: -Det vil kræve bevisførelse for hvert kritikpunkt af Moodle. -Tag i stedet afsæt i en behovsanalyse af PPL, -relativt overfladisk konstatere -at Moodle ikke understøtter de identificerede behov, -og bruge energien på argumenter om -hvordan Scholia/Hypothes.is understøtter dem. ---FIXME> - -<!-- -Jonas' kritik: -Lyder for fluffy at snakke om "fri bevægelse" ---FIXME> - -Semantisk web: -Med afsæt i en praktisk behovsanalyse -af [problemorienteret projektlæring (PPL)][PPL], -vil vi undersøge, -hvordan det digitale redskab Moodle understøtter de identificerede behov, -og hvordan de kunne understøttes -af de digitale reskaber Scholia og Hypothes,is. - -Scholia og Hypothes.is undersøges som teknologiske artefakter, -funktionelt dikteret -af datasproget [Resource Description Framework (RDF)][RDF] -anskuet som informationsteknologisk system, -hvor opgaven snævert vil belyse to dele: -Dels *konstruktionen* af ontologier, -og dels *anvendelsen* af de konstruerede ontologier ved vidensbehandling. -Vi forventer i undersøgelsen at drage paralleller -mellem på den digitale side -den underliggende teori om [konceptuelle grafer (KR²)][KRR], -og på den pædagogiske side -konstruktivistiske ideer af Piaget og Luhmann. - -Evt. en kort belysning af de sociopolitiske motiver -blandt udviklerne af RDF -i form af visionen om [det semantiske web], -stillet i kontrast -til det mere teknokratisk(?) orienterede [Knowledge management], -som anvender samme tekniske teknologier, -men med en væsensforskellig bagvedliggende videns- og læringsteori. - -## Redegørelse - -RDF, eller Resource Description Framework, er et kodesprog -til at beskrive "triples", -eller simple relationer med subjekt, objekt og relation. -Sammenhænge beskrevet med RDF kan automatisk omdannes -til visualiseringer i form af vidensgrafer. - -RDF er forsøgt populariseret gennem en stribe catch-phrases -som "det semantiske web", "web of data", Web 3.0", -"Linked Open Data" og "5-stjernede data". -og hypothes.is sammenlignet med Moodle -som måder at organisere og udforske viden. -Hvordan anvendes sproget RDF til at beskrive og formidle viden? -På hvilke måder kan læringsprocessen gentænkes -med fri bevægelse af viden mellem studerende og professorer i fokus -vha. hypothes.is som offentligt, dynamisk annotationsmedie -frem for - eller som støtte til - moodle -som statisk modulbaseret læringsplatform. - -OWL (Web Language Ontology) er et framework bygget på RDF, -som altid ligger på nettet, -og hvert koncept og relation er beskrevet af en URI adresse, -som ligger online. -OWL er et eksempel på en anvendelse af RDF, -som åbner viden op og overskueliggør den vha. internettet. -OWL bruges til at formulere ontologier, -og hvert ord er altså defineret ud fra hvert andet ord. - -Hypothes.is er et system på en server, -som opbevarer semantiske annotationer -og tillader brugeren at annotere -en hvilken som helst hjemmeside på internettet med råtekst, -som bliver opbevaret som 5-stjernet data. -Hypothes.is kan fungere som åbent samarbejdsredskab -mellem studerende og professorer -til at udvikle forståelsen af fagets indhold dynamisk over tid. -RDF kan senere bruges til at kategorisere annotationerne -under hver deres design & konstruktionsfaglige koncept i en vidensgraf. - -[PPL]: https://ruc.dk/problemorienteret-projektlaering-roskilde-universitets-paedagogiske-model - -[KRR]: https://en.wikipedia.org/wiki/Knowledge_representation_and_reasoning - -[RDF]: https://en.wikipedia.org/wiki/Resource_Description_Framework - -[det semantiske web]: https://en.wikipedia.org/wiki/Semantic_Web - -[Knowledge management]: https://en.wikipedia.org/wiki/Knowledge_management - -<!-- -Understøttelse af pædagogisk læring og PPL, -ved hjælp af datadrevet teknologier som grafteori ---FIXME> - -## Problemfelt +# Begrundelsen for RUC's tilgang til læring -Titel: Scholia som del af en verdensgøringspraksis - -Med teoretisk basis i Ernst Scraubes nye bog -(dvs. mere præcist de teorier som han lægger til grund - -eller hvad de mere simplistisk modsvarer indenfor vores pensum) -vil vi undersøge vores egen og studiekollegers gruppearbejdspraksis -i foregående og nuværende semester, -hhv. med og uden inddragelse af de grafrevne redskaber Scholia og Hypothes.is. - -Viden kan formidles på flere måder. -Indsigt kan opnås på flere måder, -og indsigt gennem læring involverer formidling af viden. - -Roskilde Universitet anvender problemorienteret projektlæring -som pædagogisk princip. -Vi er i det 21. århundrede -med store muligheder med og forventninger til digitale teknologier. -Roskilde Universitet er en institution med begrænsede ressourcer. -Det er udfordrende at studere, -og nogen, men ikke al hjælp er gavnlig for læring. - -Mange studerende og læringsfacilitatorer oplever udfordringer -med at håndtere komplekst tekstmateriale -og skabe meningsfuld forståelse -og sammenhæng mellem tekster. -Vores problemfelt fokuserer specifikt på behovet -for at understøtte pædagogisk læring og PPL -(Problemorienteret Projektlæring) -ved hjælp af datadrevne teknologier som f.eks. grafteori. - -Vi vil undersøge, -om problemorienteret projektlæring (PPL), -med kernebegreber -som stilladsering, bridging og constructive alignment, -ville styrkes eller modvirkes -af at inddrage grafbaserede værktøjer som Scholia og Hypothes.is i læringsprocessen. -Scholia analyserer forbindelser mellem videnskabelige videnselementer -som udgivelser, forfattere, videnskabelige begreber og mere generelle temaer, -og tilbyder udvidede navigationsmuligheder mellem dem. -Hypothes.is registrerer annotationer til websider og PDF-dokumenter. -Vores hypotese er, -at disse værktøjer, hensigtsmæssigt anvendt, -kunne støtte studerendes læring. - -I vores undersøgelse i problemfeltet -har vi taget flere fravalg. - -Vi undgår "magiske teknologier" som kunstig intelligens. -Selvom AI-teknologier kan være kraftfulde værktøjer, -ønsker vi at fokusere på mere tilgængelige og bæredygtige løsninger, -da "omkostningerne til deep learning-modeller [...] er kendt for at være massive" -[@Selvan_2023, vores oversættelse]. -Vi søger i stedet at udforske løsninger, -der er baseret på eksisterende teknologier og metoder, -som effektivt kan implementeres og bruges af alle. +Ved studiestart blev læringen ved Roskilde Universitet præsenteret +som defineret af syv "søjler" kaldet Problemorienteret Projektlæring (PPL). -Vi undgår lukket software. -Grundkravene om gennemsigtighed og genbrugelighed -ved Fri software og (delvist) ved åbne standarder -gør dem væsentligt nemmere for os at undersøge videnskabeligt, -og for andre at efterprøve. +Vores studie - Humtek - blev introduceret som progressivt, +og det kommer bl.a. til udtryk idet læringsmaterialet udelukkende er tilgængeligt digitalt. +Det er også en fordel når nogle af teksterne vi skal læse slet ikke er skrevet endnu, +og nogle af dem kun vil blive udgivet online, ikke i bogform. -## Målgruppe +Universitetet følger altså en bestemt læringsmodel, +vores institut anvender i omfattende grad digitalt læringsmateriale, +struktureringen af vores læringsforløb er også digital. -<!-- -Identifikation af målgrupper og analyse af behov og krav for målgrupperne ---FIXME> +# Målgruppe Problemstillingen, som vi har valgt at tage udgangspunkt i, @@ -315,78 +101,12 @@ som kan finde læringsprocessen forvirrende og har brug for mere systematik, gennem grafteori til anvendelse af PPL-principperne. -## Problemformuleringen - -Hvordan kunne grafmodellering understøtte kollaborativ akademisk læring? -Hvordan anvendes sproget RDF til at beskrive og formidle viden? - -## Arbejdsspørgsmål - -*Hvordan fungerer grafsproget RDF, -særligt i forhold til at abstrahere akademiske begreber som ontologier?* - -*Skal enhver ontologi være logisk konsekvent?* - -<!-- -Underspørgsmål om design og konstruktion af grafontologier, -til at sikre dækning af Design og Konstruktion ---FIXME> - -*Hvordan kunne en grafontologi omfattende akademiske begreber designes, -så de understøtter kollaborativ akademisk læring, -og/eller hvordan kan eksisterende ontologier genbruges?* - -*Hvordan kunne en grafontologi omfattende akademiske begreber konkretiseres, -eksempelvis ved statisk visualisering -eller interaktiv digital/fysisk modellering, -så materialiseringen understøtter kollaborativ akademisk læring?* - -*Kan integreringen af 5-stjernet data -med RDF (Resource Description Framework) forbedre forelæsninger* - ---- - -## Problemformulering - -Vi har i dette projekt valgt at undersøge -følgende problemstilling: - -> Hvordan kunne redskaberne Scholia og Hypothes.is hensigtsmæssigt anvendes -> til at understøtte problemorienteret projektlæring? - -Problemstillingen har vi valgt at bryde op -i følgende underspørgsmål: - -<!-- -Problemformuleringsspørgsmål fra vejleder -Kan PPL kernebegreber -som stilladsering, bridging og constructive alignment -danne inspiration -for nye grafteoribaserede læringsværktøjer -til universitetsstuderende? ---FIXME> - -> Hvilke muligheder og begrænsninger kan der være -> for problemorienteret projektlæring -> i anvendelsen af digitale vidensnavigationsredskaber -> som integreret del af læringsprocessen? - -<!-- -Underspørgsmål om sproget RDF som teknologisk system, -til at sikre dækning af TSA ---FIXME> +[PPL]: https://ruc.dk/problemorienteret-projektlaering-roskilde-universitets-paedagogiske-model -> Hvordan fungerer redskaberne Scholia og Hypothes.is -> i forhold til grafbaseret håndtering af videnskabelige begreber? +[KRR]: https://en.wikipedia.org/wiki/Knowledge_representation_and_reasoning -<!-- -Underspørgsmål -om design og konstruktion af praktisk vejledning, -til at sikre dækning af Design og Konstruktion ---FIXME> +[RDF]: https://en.wikipedia.org/wiki/Resource_Description_Framework -> Hvordan kan studerende og forelæsere konkret vejledes -> i brug af Scholia og Hypothes.is, -> for en hensigtsmæssig understøttelse af problemorienteret projektlæring? +[det semantiske web]: https://en.wikipedia.org/wiki/Semantic_Web ---> +[Knowledge management]: https://en.wikipedia.org/wiki/Knowledge_management diff --git a/worlding/_undersøgelser.qmd b/worlding/_undersøgelser.qmd index d9748e1..7df3269 100644 --- a/worlding/_undersøgelser.qmd +++ b/worlding/_undersøgelser.qmd @@ -1,15 +1,122 @@ +--- +breaks: false + +--- + +# FIXME + +Verdening: + +Vi forventer at kunne argumentere for, +at kollaborative digitale vidensplatforme som Wikipedia og Wikidata +*muliggør* indholdsmæssig læring, +men kræver en skoling/træning i den slags anvendelse, +og at det er manglen på en sådan skoling/træning der gør, +at kun operativ læring er indeholdt i Schraubes empiri. + +Eksakte fakta: + +At hyperlinke til en forfatter fremfor (potentielt fejlagtigt) at genfortælle med fattige ord, +styrker cementering af hvad eksakt viden - +dvs. fikspunkter for studenterdrevet ekspansivlæring. + +Leg med ambiguitet: + +At anvende redskaber som understøtter mange dimensioner +og visualisering af to ad gangen, +fremfor med prosa at beskrive i lineære (dvs. en-dimensionelle) sætninger, +inviterer til at udforske disse dimensioner, +og konsekvenser for oplevelsen/forståelsen +ved at fremhæve forskellige dimensioner. + +Formidling: + +> Hvordan kan RUC i højere grad invitere studerende til +> at lære ekspansivt? + + # Undersøgelser +Med teoretisk basis i Ernst Scraubes nye bog +(dvs. mere præcist de teorier som han lægger til grund - +eller hvad de mere simplistisk modsvarer indenfor vores pensum) +vil vi undersøge vores egen og studiekollegers gruppearbejdspraksis +i foregående og nuværende semester, +hhv. med og uden inddragelse af de grafrevne redskaber Scholia og Hypothes.is. + +Viden kan formidles på flere måder. +Indsigt kan opnås på flere måder, +og indsigt gennem læring involverer formidling af viden. + +I vores undersøgelse i problemfeltet +har vi taget flere fravalg. + +Vi undgår "magiske teknologier" som kunstig intelligens. +Selvom AI-teknologier kan være kraftfulde værktøjer, +ønsker vi at fokusere på mere tilgængelige og bæredygtige løsninger, +da "omkostningerne til deep learning-modeller [...] er kendt for at være massive" +[@Selvan_2023, vores oversættelse]. +Vi søger i stedet at udforske løsninger, +der er baseret på eksisterende teknologier og metoder, +som effektivt kan implementeres og bruges af alle. + +Vi undgår lukket software. +Grundkravene om gennemsigtighed og genbrugelighed +ved Fri software og (delvist) ved åbne standarder +gør dem væsentligt nemmere for os at undersøge videnskabeligt, +og for andre at efterprøve. + + +## Scholia som teknologi + +Vi undersøger Scholia som teknologi. +Indeni er Scholia nærmest tom - en række web-skabeloner og tilhørende SPARQL-opslag. +Scholia er væsentligst defineret ved det teknologiske *system* det ingår i, +hvor det indgår som en "lup" og "pincet" til at interagere med en flod af frit tilgængelig, opmærket data. + +Linked Open Data er et digitalt konceptuelt system, +drevet af en ideologi om at data er definerende, +og applikationer fungerer i kraft af data opmærket efter modeller (ontologier). + +## Analyse af Scholia + +Scholia og Hypothes.is undersøges som teknologiske artefakter, +funktionelt dikteret +af datasproget [Resource Description Framework (RDF)][RDF] +anskuet som informationsteknologisk system, +hvor opgaven snævert vil belyse to dele: +Dels *konstruktionen* af ontologier, +og dels *anvendelsen* af de konstruerede ontologier ved vidensbehandling. +Vi forventer i undersøgelsen at drage paralleller +mellem på den digitale side +den underliggende teori om [konceptuelle grafer (KR²)][KRR], +og på den pædagogiske side +konstruktivistiske ideer af Piaget og Luhmann. + +OWL (Web Language Ontology) er et framework bygget på RDF, +som altid ligger på nettet, +og hvert koncept og relation er beskrevet af en URI adresse, +som ligger online. +OWL er et eksempel på en anvendelse af RDF, +som åbner viden op og overskueliggør den vha. internettet. +OWL bruges til at formulere ontologier, +og hvert ord er altså defineret ud fra hvert andet ord. + + ## Identificere begreber indenfor tentakulær læring FIXME: Måske danne en liste med Gooseberry, og medtage som bilag. +Gooseberry er et program, der henter Hypothes.is notationer til et samlet dokument i et overskueligt format. Programmet er ideelt til at danne et udgangspunkt for ontologiseringen af Schraube's bog. + ## Formulere ontologi for tentakulær læring Definere en OWL ontologi for tentakulær læring, udfra nøglebegreber identificeret i @Schraube_2024 og @Heilesen_2015. +owlontologien skulle fungere som fundament for efterfølgende modellering af konklusionerne fremsat i Ernsts tekst. Herefter kan vi undersøge hvordan digitalisering påvirker læring + ## Introducere model for tentakulær læring Visualisere vidensgrafen for tentakulær læring som visuel graf, @@ -47,21 +154,24 @@ med inddragelse af "digitalisering" som gennemgået i Ernsts bog. ## Argumenter for særlige læringskvaliteter ved udvalgte IT-redskaber -Argumentere for at IT-redskaber... +IT-redskaber kan understøtte... -* kan være rolige +* fokusering * incitament for aggressiv *online* brug er ofte knyttet til økonomisk model * Fri software understøtter den alternative økonomiske model "cirkulær gaveøkonomi", introduceret af @Mikkelsen_2000 og af @Hansted_2014 beskrevet som "en art reciprok altruisme". -* kan være kreative +* tryghed + * Decentrale systemer muliggør personlig og kollektiv autonomi... FIXME + * Transparens medvirker til ansvarlighed... FIXME +* kreativitet * wikis er pr. definition ufuldstændige, og opfordrer derfor til cocreation og dermed verdening * unix-filosofien om komponent-orienterede redskaber, som understøtter hacking-mentalitet (dvs. redefinering af formål med redskabet) og dermed verdening -* kan være kollaborative (fremfor blot kooperative) +* kollaborativion (fremfor blot kooperation) * FIXME: find gode eksempler ## Mappe *konstruktiv* digitalisering i forhold til tentakulær læring @@ -148,7 +258,8 @@ og validering at anvendelse sker udelukkende lokalt Udvidelse af Oxigraph quad-store til at bruge den mere intuitive [Sparnatural] frontend, -og indlejring af opslagseksempler. +og indlejring af opslagseksempler +udviklet i samarbejde med [andre][thoughtroam-learn] [grupper][thoughtroam-use]. Opsætning af lokal klon af [Scholia], hvor data synkroniseres fra offentlige ressourcer ([Wikidata] m.fl.), |