From 473c265dcd65c6482a570e7f313b0d4598f0f574 Mon Sep 17 00:00:00 2001 From: Jonas Smedegaard Date: Sat, 20 Apr 2024 13:33:37 +0200 Subject: rewrite problem, and expand examinations --- worlding/_baggrund.qmd | 370 +++++------------------------------ "worlding/_unders\303\270gelser.qmd" | 121 +++++++++++- 2 files changed, 161 insertions(+), 330 deletions(-) diff --git a/worlding/_baggrund.qmd b/worlding/_baggrund.qmd index 3087483..ac48a50 100644 --- a/worlding/_baggrund.qmd +++ b/worlding/_baggrund.qmd @@ -2,103 +2,57 @@ --- -# IT-inddragelse i læring på RUC +# Baggrund -Vi studerer Humanistisk Teknologi (Humtek) på Roskilde Universitet. -Vi er nysgerrige omkring vores egen læring på studiet, -men også usikre på rammerne for vores læring. -Vi havde eksempelvis generelt svært ved at finde en rød tråd -i det læringsmateriale, vi blev præsenteret for i 1. semester, -men måske det var et pædagogisk greb - -måske der lå en læring i selve det at få os ud på dybt vand? -Eller har vi allesammen overhørt eller overset en væsentlig pointe? +## Problemformulering -Vi har derfor valgt at undersøge læring på RUC. +> Hvordan kan digitalisering understøtte videnskabelig læring? -Ved studiestart blev læringen ved Roskilde Universitet præsenteret -som defineret af syv "søjler" kaldet Problemorienteret Projektlæring (PPL). +> Hvordan kan læring skelnes mellem operativ og indholdsmæssig, +> og hvordan understøttes den i dag digitalt? -Vores studie - Humtek - blev introduceret som meget progressivt: -Pensum - læringsmaterialet - vil udelukkende være digitalt, -bl.a. fordi nogle af teksterne vi skal læse slet ikke er skrevet endnu, -og nogle af dem kun vil blive udgivet online, ikke i bogform. +Her regner vi med at komme ind på Schraubes teori om tentakulær læring og +Illeris' forståelse af læring som +bestående af kommunikation, omverden og den lærende. +Schraube beskriver selv en sammenhæng mellem læringens bestanddele og +studerendes oplevelser med digitalisering. +Vi opstiller den hypotese, +at visse digitale muligheder for at lære er udeladt i Ernsts undersøgelse, +da de ikke anvendes i en bredere kontekst i forvejen og +derfor ikke fremgår af hans empiri. -Studiets forløb - den overordnede lærings*rytme* - er også digitalt formidlet, -gennem en stribe af administrative systemer. -Særligt gennem webstederne `study.ruc.dk` og `moodle.ruc.dk` og `eksamen.ruc.dk` -som er autoritative om hhv. læringsindhold, mødetider og deadlines[^1]. -Dette med autorisation belyser nogle typer forvirring, -da disse websteder indeholder overlappende -og somme tider modstridende informationer: -Husk mødetider fra `study.ruc.dk`, -medmindre der står andre tidspunkter på `moodle.ruc.dk`. -Og læs på moodle om læringsindhold, -men kun til inspiration -for de formelle rammer står på `study.ruc.dk`. -Og deadlines for afleveringer nævnes på alle tre websteder, -men kun `eksamen.ruc.dk` tæller når der er divergens. +> Hvordan kunne indholdsmæssig læring understøttes digitalt? -[^1]: Eller sådan er det *formodentligt*. -Opsummeringen herover er blot en personlig subjektiv erfaring, -efter forgæves at have ledt efter en autoritatv oversigt over, -hvad der potentielt er støj ved hver administrativ platform. +På baggrund af svaret på forrige arbejdsspørgsmål vil vi undersøge, +på hvilke andre måder den lærende kan gå i dialog med verden digitalt. +Her forventer vi at undersøge et par forskellige værktøjer og +sætte dem i konteksten af teorier om læring. -FIXME: Forsøg systematisk at indhente autoritativ oversigt -over platformes indbyrdes autoritet. +Vi forventer at kunne argumentere for, +at visse digitale redskaber, +korrekt anvendt, +understøtter læring som verdeningspraksis, +da de styrker forankring af eksakt viden +og samtidigt stimulerer til legende udforskning af flerdimensionelle ambiguiteter. -Universitetet følger altså en bestemt læringsmodel, -vores institut anvender i omfattende grad digitalt læringsmateriale, -struktureringen af vores læringsforløb er også digitalt -og en tydelig kilde til forvirring, -men formodentligt mere af administrativ end pædagogisk karakter. -Vi har derfor i denne rapport valgt -mere konkret at undersøge to digitale redskaber, -Scholia og Hypothes.is, -som vi umiddelbart synes kunne hjælpe os i vores læring, -men måske vi har misforstået -og de reelt er mere administrative end læringsunderstøttende, -eller måske de direkte er skadelige for læring -eller modvirker den specifikke læringsmodel vores studie er opbygget efter? - -Til vores undersøgelse har vi brug for at afklare -*hvad er Problemorienteret Projektlæring*. - -Vi vil også undersøge *hvordan fungerer Scholia og Hypothes.is*, -FIXME... - - +[Knowledge management]: https://en.wikipedia.org/wiki/Knowledge_management diff --git "a/worlding/_unders\303\270gelser.qmd" "b/worlding/_unders\303\270gelser.qmd" index d9748e1..7df3269 100644 --- "a/worlding/_unders\303\270gelser.qmd" +++ "b/worlding/_unders\303\270gelser.qmd" @@ -1,15 +1,122 @@ +--- +breaks: false + +--- + +# FIXME + +Verdening: + +Vi forventer at kunne argumentere for, +at kollaborative digitale vidensplatforme som Wikipedia og Wikidata +*muliggør* indholdsmæssig læring, +men kræver en skoling/træning i den slags anvendelse, +og at det er manglen på en sådan skoling/træning der gør, +at kun operativ læring er indeholdt i Schraubes empiri. + +Eksakte fakta: + +At hyperlinke til en forfatter fremfor (potentielt fejlagtigt) at genfortælle med fattige ord, +styrker cementering af hvad eksakt viden - +dvs. fikspunkter for studenterdrevet ekspansivlæring. + +Leg med ambiguitet: + +At anvende redskaber som understøtter mange dimensioner +og visualisering af to ad gangen, +fremfor med prosa at beskrive i lineære (dvs. en-dimensionelle) sætninger, +inviterer til at udforske disse dimensioner, +og konsekvenser for oplevelsen/forståelsen +ved at fremhæve forskellige dimensioner. + +Formidling: + +> Hvordan kan RUC i højere grad invitere studerende til +> at lære ekspansivt? + + # Undersøgelser +Med teoretisk basis i Ernst Scraubes nye bog +(dvs. mere præcist de teorier som han lægger til grund - +eller hvad de mere simplistisk modsvarer indenfor vores pensum) +vil vi undersøge vores egen og studiekollegers gruppearbejdspraksis +i foregående og nuværende semester, +hhv. med og uden inddragelse af de grafrevne redskaber Scholia og Hypothes.is. + +Viden kan formidles på flere måder. +Indsigt kan opnås på flere måder, +og indsigt gennem læring involverer formidling af viden. + +I vores undersøgelse i problemfeltet +har vi taget flere fravalg. + +Vi undgår "magiske teknologier" som kunstig intelligens. +Selvom AI-teknologier kan være kraftfulde værktøjer, +ønsker vi at fokusere på mere tilgængelige og bæredygtige løsninger, +da "omkostningerne til deep learning-modeller [...] er kendt for at være massive" +[@Selvan_2023, vores oversættelse]. +Vi søger i stedet at udforske løsninger, +der er baseret på eksisterende teknologier og metoder, +som effektivt kan implementeres og bruges af alle. + +Vi undgår lukket software. +Grundkravene om gennemsigtighed og genbrugelighed +ved Fri software og (delvist) ved åbne standarder +gør dem væsentligt nemmere for os at undersøge videnskabeligt, +og for andre at efterprøve. + + +## Scholia som teknologi + +Vi undersøger Scholia som teknologi. +Indeni er Scholia nærmest tom - en række web-skabeloner og tilhørende SPARQL-opslag. +Scholia er væsentligst defineret ved det teknologiske *system* det ingår i, +hvor det indgår som en "lup" og "pincet" til at interagere med en flod af frit tilgængelig, opmærket data. + +Linked Open Data er et digitalt konceptuelt system, +drevet af en ideologi om at data er definerende, +og applikationer fungerer i kraft af data opmærket efter modeller (ontologier). + +## Analyse af Scholia + +Scholia og Hypothes.is undersøges som teknologiske artefakter, +funktionelt dikteret +af datasproget [Resource Description Framework (RDF)][RDF] +anskuet som informationsteknologisk system, +hvor opgaven snævert vil belyse to dele: +Dels *konstruktionen* af ontologier, +og dels *anvendelsen* af de konstruerede ontologier ved vidensbehandling. +Vi forventer i undersøgelsen at drage paralleller +mellem på den digitale side +den underliggende teori om [konceptuelle grafer (KR²)][KRR], +og på den pædagogiske side +konstruktivistiske ideer af Piaget og Luhmann. + +OWL (Web Language Ontology) er et framework bygget på RDF, +som altid ligger på nettet, +og hvert koncept og relation er beskrevet af en URI adresse, +som ligger online. +OWL er et eksempel på en anvendelse af RDF, +som åbner viden op og overskueliggør den vha. internettet. +OWL bruges til at formulere ontologier, +og hvert ord er altså defineret ud fra hvert andet ord. + + ## Identificere begreber indenfor tentakulær læring FIXME: Måske danne en liste med Gooseberry, og medtage som bilag. +Gooseberry er et program, der henter Hypothes.is notationer til et samlet dokument i et overskueligt format. Programmet er ideelt til at danne et udgangspunkt for ontologiseringen af Schraube's bog. + ## Formulere ontologi for tentakulær læring Definere en OWL ontologi for tentakulær læring, udfra nøglebegreber identificeret i @Schraube_2024 og @Heilesen_2015. +owlontologien skulle fungere som fundament for efterfølgende modellering af konklusionerne fremsat i Ernsts tekst. Herefter kan vi undersøge hvordan digitalisering påvirker læring + ## Introducere model for tentakulær læring Visualisere vidensgrafen for tentakulær læring som visuel graf, @@ -47,21 +154,24 @@ med inddragelse af "digitalisering" som gennemgået i Ernsts bog. ## Argumenter for særlige læringskvaliteter ved udvalgte IT-redskaber -Argumentere for at IT-redskaber... +IT-redskaber kan understøtte... -* kan være rolige +* fokusering * incitament for aggressiv *online* brug er ofte knyttet til økonomisk model * Fri software understøtter den alternative økonomiske model "cirkulær gaveøkonomi", introduceret af @Mikkelsen_2000 og af @Hansted_2014 beskrevet som "en art reciprok altruisme". -* kan være kreative +* tryghed + * Decentrale systemer muliggør personlig og kollektiv autonomi... FIXME + * Transparens medvirker til ansvarlighed... FIXME +* kreativitet * wikis er pr. definition ufuldstændige, og opfordrer derfor til cocreation og dermed verdening * unix-filosofien om komponent-orienterede redskaber, som understøtter hacking-mentalitet (dvs. redefinering af formål med redskabet) og dermed verdening -* kan være kollaborative (fremfor blot kooperative) +* kollaborativion (fremfor blot kooperation) * FIXME: find gode eksempler ## Mappe *konstruktiv* digitalisering i forhold til tentakulær læring @@ -148,7 +258,8 @@ og validering at anvendelse sker udelukkende lokalt Udvidelse af Oxigraph quad-store til at bruge den mere intuitive [Sparnatural] frontend, -og indlejring af opslagseksempler. +og indlejring af opslagseksempler +udviklet i samarbejde med [andre][thoughtroam-learn] [grupper][thoughtroam-use]. Opsætning af lokal klon af [Scholia], hvor data synkroniseres fra offentlige ressourcer ([Wikidata] m.fl.), -- cgit v1.2.3