Dogmedesign (dogdesign)
Hvilke "gode" designs kan stimulere designere til "gode" designs?
Hvordan kan designere styrkes i at inddrage "gode" principper
i udvikling og evaluering af design?
En udforskning af design-idealer
efter "eat your own dog(ma)food"-princippet.
Konkrete teknologiske artefakter kunne være...:
"DDC omtale af deres resourcer som "open-source""
Cirkulær gaveøkonomi
Designkoncepter skal være distribuerede,
med eksplicit fællesskabsorienteret licensering
til understøttelse af cirkulær gaveøkonomi
efter nærhedsprincippet.
Jordnære artefakter
Fysiske modeller og produkter skal anvende bæredygtige materialer.
Grønt regnskab og vugge-til-vugge-princippet skal anvendes kritisk
ved alle designs, både fysiske, strukturelle og mere abstrakte.
Ydmyge systemer
Data-håndtering skal være [troværdig] og overskuelig,
5-stjernede data håndteret efter nærhedsprincippet:
Distribueret tillid men frihed til at undgå lokal infrastruktur.
[troværdig]; https://mastodon.social/@kennwhite/111248292820347087
"Trut af Kenn White - Simple brud på datasikkerhed"
Respektfuld brugeroplevelse
Designet skal respektere ejeren, brugere
og cyborgs i almindelighed.