- BEGIN:VCALENDAR
- VERSION:2.0
- PRODID:-//W3C//NONSGML icalmerge 3.0//EN
- BEGIN:VEVENT
- UID:643394@moodle.ruc.dk
- SUMMARY:1. Hvad er design? skal afleveres
- DESCRIPTION:Dette er den første øvelse på kurset og vil kunne indgå i
- eksamensafleveringen.\n\nOPGAVEN\n\nUd fra de to tekster af henholdsvis
- Barbara Adams og Pelle Ehn et al. finder i definitioner på hvad
- design er\, og I giver jeres egne eksempler på hvad det kan være.
- Eksemplerne kan I hente enten fra teksterne\, fra forelæsningen eller
- fra jeres egne projektforslag i projektdannelsen. I er velkomne til at
- finde billeder\, illustrationer eller aktuelle nyheder\, der kan
- konkretisere hvad design er\, og hvordan designet vil skabe
- forandring. \n\nReflektér over\, hvorvidt Adams' og Ehn et al.
- forståelse af design også gælder for jeres semesterprojekt. Hvorfor\,
- hvorfor ikke?\n\nReflekter over\, hvordan og hvorvidt Adams' og Ehn et.
- al. forståelse af design passer til problemorienteret projektarbejde på
- RUC. Hvorfor\, hvorfor ikke?\n\nOMFANG OG VEJLEDNING\n\nSkriv ca. en side
- (2400 anslag) og tilføj gerne visuelle eksempler derudover eller links\,
- som du synes er relevante. Aflever i pdf format. Teksten indgår ikke i
- eksamen\, medmindre du selv vælger at indsende den som en del af din
- opgavebesvarelse\, så i denne opgave er det mere vigtigt at du får
- skrevet noget ned og tænkt over opgaven\, og hvad design er\, så I kan
- diskutere det i jeres projektgruppe og bruge teksterne i jeres
- projektrapport. Inddrag gerne citater eller begreber fra kursusgangens to
- tekster af Ehn. et al. og Barbara Adams.\n\n
- CLASS:PUBLIC
- LAST-MODIFIED:20230905T095053Z
- DTSTAMP:20240131T001808Z
- DTSTART:20230914T210000Z
- DTEND:20230914T210000Z
- CATEGORIES:Basiskursus 1: Design og Konstruktion I E2023 (31190)
- END:VEVENT
- BEGIN:VEVENT
- UID:643396@moodle.ruc.dk
- SUMMARY:Hvad er en designproces\, og hvad indeholder jeres designprocess?
- skal afleveres
- DESCRIPTION:Dette er den anden øvelse på kurset og vil kunne indgå i
- eksamensafleveringen.\n\nOPGAVEN\n\nUd fra enten teksten om henholdsvis
- _DESIGN THINKING _(Pressman) eller _DESIGN RESEARCH_ (Simonsen)
- defineres og beskrives hvad er en design process?\n\nVælg derefter et af
- diagrammerne til at strukturere jeres design process i projektet og
- foreslå beskriv hvad I har tænkt jer at gøre i de forskellige faser.
- fx hvilket materiale og litteratur vil i trække på i research fasen?
- Hvordan vil I prototype (fx hvilken workshop har I valgt)\, hvordan vil
- afprøve designet og evaluere det? \n\nReflekter over jeres valg af
- designprocess og processdiagram\, afprøv dem på jeres projekt og skriv
- hvad I regner med at lære af processen.\n\nOMFANG OG VEJLEDNING:
- \n\nSkriv i jeres projektgruppe max en side (2400 anslag) og læg
- processdiagram ved hvor I udfolder\, hvordan designprocessen ser ud i
- jeres projekt. Opgaven kan afleveres som en del af eksamensporteføljen\,
- men er her første og fremmest en måde at få diskutere struktur og
- designprocessen i jeres semesteropgave. \n\nOpgaven udføres
- kollektivt\, men afleveres individuelt\, anfør derfor navnene på
- deltagerne i projektgruppen. \n\n
- CLASS:PUBLIC
- LAST-MODIFIED:20230905T095730Z
- DTSTAMP:20240131T001808Z
- DTSTART:20230921T210000Z
- DTEND:20230921T210000Z
- CATEGORIES:Basiskursus 1: Design og Konstruktion I E2023 (31190)
- END:VEVENT
- BEGIN:VEVENT
- UID:643398@moodle.ruc.dk
- SUMMARY:Hvad er en designmetode\, og hvilke metoder bruger I til
- designudvikling?? skal afleveres
- DESCRIPTION:Hvilke metoder til protyping\, modulering\, brugerinddragelse
- og afprøvning bruger I jeres projektet\, hvorfor? \n\nOPGAVE\n\nVælg
- en metode ud og afprøv den i sammen i jeres projektgruppe med
- udgangspunkt i jeres projekt. Det kan fx være en brainstorm\, en
- idegenerering\, en skitse\, en model i lego eller modellervoks\, en
- cultural probe\, et spørgeskema\, en bodystorming\, \n\nGennemgå
- derefter de metoder og teknikker til protyping I har tilmeldt jer i
- workshopsne og argumentér for\, hvordan I vil bruge dem i jeres
- designudvikling.\n\nDer er ikke krav om at alle workshops i gruppen skal
- med i øvelsen\, tag i stedet stilling til hvilke metoder og teknikker\,
- der er anvendelige i jeres projekt og hvorfor. \n\nOMFANG\n\nSkriv 1-3
- sider (2400 anslag) og dokumenter gerne flittigt med billeder\,
- illustrationer og dokumentation af de protyper\, afprøvning og diverse
- materiale fra jeres design workshops.\n\nOpgaven skrives og dokumenteres
- kollektivt i projektgrupperne\, men uploades individuelt her. Anfør
- navnene på projektdeltagerne og evt. hvilken workshop I deltager
- i. \n\n
- CLASS:PUBLIC
- LAST-MODIFIED:20230905T100854Z
- DTSTAMP:20240131T001808Z
- DTSTART:20231016T070000Z
- DTEND:20231016T070000Z
- CATEGORIES:Basiskursus 1: Design og Konstruktion I E2023 (31190)
- END:VEVENT
- BEGIN:VEVENT
- UID:643420@moodle.ruc.dk
- SUMMARY:Evaluering og dokumentation af design skal afleveres
- DESCRIPTION:* Overvej i projektgruppen\, hvordan I vil evaluere og
- dokumentere jeres design - lav en strategi for evalueringen.\n\n* Vælg
- derefter en metode til dokumentation og evaluering ud fra fra dagens
- forelæsninger (fx FEDS eller designdokumentation) og vurder metodens
- anvendelighed.\n\n* Tilrettelæg evaluering og dokumentation.\n\nØvelsen
- skal laves kollektivt i projektgruppen\, men uploades individuelt på
- moodle. \n\n
- CLASS:PUBLIC
- LAST-MODIFIED:20230905T105206Z
- DTSTAMP:20240131T001808Z
- DTSTART:20231031T230000Z
- DTEND:20231031T230000Z
- CATEGORIES:Basiskursus 1: Design og Konstruktion I E2023 (31190)
- END:VEVENT
- BEGIN:VEVENT
- UID:643422@moodle.ruc.dk
- SUMMARY:Hvad er affordance og æstetik\, og hvilke æstetiske valg har I
- truffet? skal afleveres
- DESCRIPTION:Hvilke æstetiske virkemidler bruger I i jeres design\, og
- hvilken virkning og affordance vil I opnå med dem?\n\ntag fx stilling
- til: \n\nHvilke farver\, proportioner og skala vælger I og
- hvorfor?\n\nSkal brugeren have en oplevelse ved mødet med designet\,
- eller skal designet helst være skjult og indgå i hverdagsdesignet -
- hvorfor? \n\nHvordan skal brugeren interagere med designet\, hvordan
- hjælper I brugeren til at interagere?\n\nHvordan præsenterer I designet
- for brugeren\, er der brug for en manual (hvorfor?) eller skal designet
- opleves intuitivt?\n\nHvilke sanser aktiveres i designet?\n\nHvilke
- æstetikker og designs er I inspireret af? Find visuelle eksempler på
- noget I synes virker godt. \n\nLav gerne et moodboard eller skitse\, der
- viser den æstetik og affordance\, I ønsker at arbejde
- med.\n\nOMFANG\n\nTeksten fylder ca. 1 normalside (2400 tegn\, men
- opgaven må gerne være rigt Illustreret med eksempler\, skitser og links
- til inspirationskilder. \n\n
- CLASS:PUBLIC
- LAST-MODIFIED:20230905T105720Z
- DTSTAMP:20240131T001808Z
- DTSTART:20231031T230000Z
- DTEND:20231031T230000Z
- CATEGORIES:Basiskursus 1: Design og Konstruktion I E2023 (31190)
- END:VEVENT
- END:VCALENDAR
|