Semester
E2024
Uddannelse
Den humanistisk-teknologiske bacheloruddannelse
Aktivitetstype
Basisprojekt
Undervisningssprog
Dansk
Tilmelding
Tilmelding sker via stads selvbetjening
indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på
Studieadministrationens hjemmeside
Husk at bekræfte din tilmelding ved at eksamenstilmelde dig
som en del af en projektgruppe efter projektdannelsen.
Projektforløbet
Undervisning- og arbejdsformen er:
Vejledning, undervisning og evt. øvelser
Indledes med projektdannelse.
Dernæst gruppearbejde med assistance fra vejleder.
Forløbet indeholder midtvejsevaluering med opponentgruppe
og afsluttes med mundtlig eksamen baseret på projekt.
Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration)
Den forventede arbejdsindsats på et projekt er 405 timer
pr. studerende i gruppen.
- Projektdannelse
ca. 24 timer
- Udarbejdelse af midtvejsevalueringsrapport
8 timer
- Forberedelse til midtvejsevaluering
ca. 8 timer
- Forberedelse af feedback til midtvejsseminar
ca. 8 t.
- Deltagelse i midtvejsevaluering
ca. 2 timer
- Koordination, udarbejdelse af oplæg og forberedelse til eksamen
ca. 25 timer
- Deltagelse i eksamen
ca. 3 timer.
- Projektgruppearbejdet omfatter blandt andet
litteratursøgning, læsning og review af litteratur,
udarbejdelse og læsning af oplæg, vejledermøder, gruppemøder,
udarbejdelse af projektrapporten, evaluering m.m.
ca. 310 timer.
- Deltagelse i holdmøder
ca. 10 timer
Læs mere om arbejdsindsats her:
At læse på universitetet er en fuldtidstidsbeskæftigelse
Evaluering- og feedback former
Der gives feedback løbende under projektvejledning,
midtvejsevaluering, og eksamen.
Evaluering af projektforløbet er underlagt Studienævnets evalueringspraksis
og evaluereres via spørgeskema inden projekteksamen.
Deruover er en løbende diaglog
mellem vejleder og studerende vedr. projektforløbet.
Sammenfatning af evalueringer kan ses her:
Arbejdet med kvalitet i uddannelserne
Eksamensadministration
HUMTEK Tilmelding & Eksamen (mailto:humtek-eksamen@ruc.dk)
Aktivitetsansvarlig
Jesper Simonsen (mailto:simonsen@ruc.dk)
Martin Severin Frandsen (mailto:martinfr@ruc.dk)
ECTS
15
Forudsætninger for at kunne gå til eksamen
Inden midtvejsevalueringen skal den studerende,
som en del af en gruppe,
afleverer et skriftligt oplæg til midtvejsevalueringen.
Oplægget skal være på minimum 31.200 tegn inkl. mellemrum
og må have et omfang på maksimalt 52.800 tegn.
Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse,
litteraturliste, figurer og andre illustrationer,
men eksklusiv eventuelle bilag.
Ved evalueringen skal den studerende aktivt og selvstændigt
indgå og deltage i fagligt og tværfagligt samarbejde
gennem fremlæggelse og diskussion
af såvel eget som feedbackgruppens projekt.
Hvis den studerende ikke deltager i midtvejsevalueringen,
eller den studerendes deltagelse ikke vurderes som tilfredsstillende
af pågældendes vejleder,
kan den studerende dog påbegynde prøven,
såfremt følgende opfyldes:
Efter midtvejsevalueringen skal den studerende udarbejde
et skriftligt oplæg, der giver kritisk-konstruktiv feedback
på den problemstilling eller det problemfelt feedbackgruppen har valgt.
Opgaven skal have et omfang på minimum 7.200 tegn inkl. mellemrum
og må have et omfang på maksimalt 12.000 tegn inkl. mellemrum.
Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse,
litteraturliste, figurer og andre illustrationer,
men eksklusiv eventuelle bilag.
Læringsudbytte/bedømmelseskriterier
- Har kendskab til centrale teorier, metoder og begreber,
til at forstå og analysere teknologiers historiske udvikling og betydning
for psykologiske, etiske og/eller samfundsmæssige forhold
- Har forståelse af videnskabsteoretiske problemstillinger
ved valgte metoder og teorier
- Kan formidle problemstillinger og andet fagligt stof over for andre
i overensstemmelse med relevante akademiske standarder
- Kan anvende grundlæggende teorier, metoder og begreber
inden for dimensionen Mennesker
i analysen af teknologiers historiske udvikling og betydning,
for psykologiske, etiske og/eller samfundsmæssige forhold
- Kan give en kritisk vurdering af projektets metoder
og teoriers indbyrdes videnskabelige sammenhæng og konsistens
- Kan selvstændigt indgå og deltage
i fagligt og tværfagligt samarbejde med andre studerende
i at opstille en problemstilling
og gennemføre problemorienteret projektarbejde,
der inddrager dimensionen Mennesker
i sammenhæng med én anden dimension
Overordnet indhold
Projektet er forankret i dimensionen Mennesker.
Projektet skal herudover inddrage én anden af uddannelsens dimensioner.
Projektrapporten skal beskrive,
hvorledes de to dimensioner er inddraget i projektarbejdet.
Dimensionen Mennesker
er forankret i en humanistisk og samfundsvidenskabelige tradition
og har fokus på relationer mellem teknologier, mennesker og samfund.
Dimensionen trækker derfor især
på humanistiske og samfundsvidenskabelige teorier og begreber
og fokuserer på metoder og værktøjer
til analyse og forståelse af historiske, psykologiske,
etiske og/eller samfundsmæssige sammenhænge.
Dimensionen omfatter
de samfundsmæssige drivkræfter bag teknologiudvikling,
herunder virksomheders og det offentliges rolle heri,
samt forandringer i hverdagsliv som følge af teknologisk udvikling,
herunder teknologiers og teknologiske forandringsprocessers samspil
med brugere, læreprocesser, planlægning, ledelse og magtforhold.
Som støtte til projektarbejdet
udbydes udover vejledning projektseminarer
med fokus på arbejdet med videnskabsteori i projektet.
Projektarbejdet foregår i grupper
bestående af min. 3 og max. 6 studerende.
Type
Projekt
Undervisnings- og arbejdsform
Vejledning og projektseminar(er)
Prøveform
Mundtlig gruppeprøve for deltagerne i projektarbejdet
Ved prøven tages der udgangspunkt i de studerendes projektrapport
samt supplerende materiale.
I prøven indgår individuelle oplæg inden for et selvvalgt emne,
der er relevant for problematikken belyst i projektrapporten.
Hvert individuelt oplæg inkl. spørgsmål hertil har en varighed
på op til 3 min.
De individuelle oplæg efterfølges af en samtale
mellem de studerende og bedømmerne med udgangspunkt i projektet.
Der kan under prøven stilles spørgsmål
inden for projektrapportens faglige område.
Der foretages en individuel bedømmelse
på baggrund af projektrapport samt supplerende materiale
og den enkelte studerendes mundtlige præstation.
Grupperne kan bestå af 3-6 studerende.
Projektrapporten skal for:
- 3 studerende have et omfang på 60.000-122.400 tegn inkl. mellemrum.
- 4 studerende have et omfang på 81.600-141.600 tegn inkl. mellemrum.
- 5 studerende have et omfang på 100.800-163.200 tegn inkl. mellemrum.
- 6 studerende have et omfang på 122.400-182.400 tegn inkl. mellemrum.
Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse,
litteraturliste, figurer og andre illustrationer,
men eksklusive bilag.
Projektrapporten skal forsynes med et resumé,
der indgår i bedømmelsen.
Projektrapporter skrevet på dansk, norsk eller svensk
skal forsynes med et resumé på engelsk.
Projektrapporter skrevet på et fremmedsprog (bortset svensk og norsk)
kan forsynes med et resumé på dansk.
Eksaminationstiden inkl. votering fastsættes således:
- Ved 3 studerende 75 minutter.
- Ved 4 studerende 90 minutter.
- Ved 5 studerende 105 minutter.
- Ved 6 studerende 120 minutter.
Stave- og formuleringsevnen i projektrapporten indgår i bedømmelsen.
Tilladte hjælpemidler ved prøven: alle
Bedømmelse: 7-trinsskala
Censur: ekstern censor
Omprøveform
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
Eksamenskode(r)
Eksamenskode(r) : U27355