summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/_CALENDARS/moodle/moodle.ics
blob: 0be5315900e2d9c0ef949a9eb1accf5205b7c87e (plain)
  1. BEGIN:VCALENDAR
  2. METHOD:PUBLISH
  3. PRODID:-//Moodle Pty Ltd//NONSGML Moodle Version 2023042403.06//EN
  4. VERSION:2.0
  5. BEGIN:VEVENT
  6. UID:643394@moodle.ruc.dk
  7. SUMMARY:1. Hvad er design? skal afleveres
  8. DESCRIPTION:Dette er den første øvelse på kurset og vil kunne indgå i eksam
  9. ensafleveringen.\n\nOPGAVEN\n\nUd fra de to tekster af henholdsvis Barbara
  10. Adams og Pelle Ehn et al. finder   i definitioner på hvad design er\, og I
  11. giver jeres egne eksempler på hvad det kan være. Eksemplerne kan I hente en
  12. ten fra teksterne\, fra forelæsningen eller fra jeres egne projektforslag i
  13. projektdannelsen. I er velkomne til at finde billeder\, illustrationer ell
  14. er aktuelle nyheder\, der kan konkretisere hvad design er\, og hvordan desi
  15. gnet vil skabe forandring. \n\nReflektér over\, hvorvidt Adams' og Ehn et a
  16. l. forståelse af design også gælder for jeres semesterprojekt. Hvorfor\, hv
  17. orfor ikke?\n\nReflekter over\, hvordan og hvorvidt Adams' og Ehn et. al. f
  18. orståelse af design passer til problemorienteret projektarbejde på RUC. Hvo
  19. rfor\, hvorfor ikke?\n\nOMFANG OG VEJLEDNING\n\nSkriv ca. en side (2400 ans
  20. lag) og tilføj gerne visuelle eksempler derudover eller links\, som du syne
  21. s er relevante. Aflever i pdf format. Teksten indgår ikke i eksamen\, medmi
  22. ndre du selv vælger at indsende den som en del af din opgavebesvarelse\, så
  23. i denne opgave er det mere vigtigt at du får skrevet noget ned og tænkt ov
  24. er opgaven\, og hvad design er\, så I kan diskutere det i jeres projektgrup
  25. pe og bruge teksterne i jeres projektrapport. Inddrag gerne citater eller b
  26. egreber fra kursusgangens to tekster af Ehn. et al. og Barbara Adams.\n\n
  27. CLASS:PUBLIC
  28. LAST-MODIFIED:20230905T095053Z
  29. DTSTAMP:20240131T001808Z
  30. DTSTART:20230914T210000Z
  31. DTEND:20230914T210000Z
  32. CATEGORIES:Basiskursus 1: Design og Konstruktion I E2023 (31190)
  33. END:VEVENT
  34. BEGIN:VEVENT
  35. UID:643396@moodle.ruc.dk
  36. SUMMARY:Hvad er en designproces\, og hvad indeholder jeres designprocess? s
  37. kal afleveres
  38. DESCRIPTION:Dette er den anden øvelse på kurset og vil kunne indgå i eksame
  39. nsafleveringen.\n\nOPGAVEN\n\nUd fra enten teksten om henholdsvis _DESIGN T
  40. HINKING _(Pressman) eller _DESIGN RESEARCH_ (Simonsen) defineres og beskriv
  41. es hvad er en design process?\n\nVælg derefter et af diagrammerne til at st
  42. rukturere jeres design process i projektet og foreslå beskriv hvad I har tæ
  43. nkt jer at gøre i de forskellige faser. fx hvilket materiale og litteratur
  44. vil i trække på i research fasen? Hvordan vil I prototype (fx hvilken works
  45. hop har I valgt)\, hvordan vil afprøve designet og evaluere det? \n\nReflek
  46. ter over jeres valg af designprocess og processdiagram\, afprøv dem på jere
  47. s projekt og skriv hvad I regner med at lære af processen.\n\nOMFANG OG VEJ
  48. LEDNING:\n\nSkriv i jeres projektgruppe max en side (2400 anslag) og læg pr
  49. ocessdiagram ved hvor I udfolder\, hvordan designprocessen ser ud i jeres p
  50. rojekt. Opgaven kan afleveres som en del af eksamensporteføljen\, men er he
  51. r første og fremmest en måde at få diskutere struktur og designprocessen i
  52. jeres semesteropgave.  \n\nOpgaven udføres kollektivt\, men afleveres indiv
  53. iduelt\, anfør derfor navnene på deltagerne i projektgruppen. \n\n
  54. CLASS:PUBLIC
  55. LAST-MODIFIED:20230905T095730Z
  56. DTSTAMP:20240131T001808Z
  57. DTSTART:20230921T210000Z
  58. DTEND:20230921T210000Z
  59. CATEGORIES:Basiskursus 1: Design og Konstruktion I E2023 (31190)
  60. END:VEVENT
  61. BEGIN:VEVENT
  62. UID:643398@moodle.ruc.dk
  63. SUMMARY:Hvad er en designmetode\, og hvilke metoder bruger I til designudvi
  64. kling?? skal afleveres
  65. DESCRIPTION:Hvilke metoder til protyping\, modulering\, brugerinddragelse o
  66. g afprøvning bruger I jeres projektet\, hvorfor? \n\nOPGAVE\n\nVælg en meto
  67. de ud og afprøv den i sammen i jeres projektgruppe med udgangspunkt i jeres
  68. projekt. Det kan fx være en brainstorm\, en idegenerering\, en skitse\, en
  69. model i lego eller modellervoks\, en cultural probe\, et spørgeskema\, en
  70. bodystorming\,  \n\nGennemgå derefter de metoder og teknikker til protyping
  71. I har tilmeldt jer i workshopsne og argumentér for\, hvordan I vil bruge d
  72. em i jeres designudvikling.\n\nDer er ikke krav om at alle workshops i grup
  73. pen skal med i øvelsen\, tag i stedet stilling til hvilke metoder og teknik
  74. ker\, der er anvendelige i jeres projekt og hvorfor. \n\nOMFANG\n\nSkriv 1-
  75. 3 sider (2400 anslag) og dokumenter gerne flittigt med billeder\, illustrat
  76. ioner og dokumentation af de protyper\, afprøvning og diverse materiale fra
  77. jeres design workshops.\n\nOpgaven skrives og dokumenteres kollektivt i pr
  78. ojektgrupperne\, men uploades individuelt her. Anfør navnene på projektdelt
  79. agerne og evt. hvilken workshop I deltager i. \n\n
  80. CLASS:PUBLIC
  81. LAST-MODIFIED:20230905T100854Z
  82. DTSTAMP:20240131T001808Z
  83. DTSTART:20231016T070000Z
  84. DTEND:20231016T070000Z
  85. CATEGORIES:Basiskursus 1: Design og Konstruktion I E2023 (31190)
  86. END:VEVENT
  87. BEGIN:VEVENT
  88. UID:643420@moodle.ruc.dk
  89. SUMMARY:Evaluering og dokumentation af design skal afleveres
  90. DESCRIPTION:* Overvej i projektgruppen\, hvordan I vil evaluere og dokument
  91. ere jeres design - lav en strategi for evalueringen.\n\n* Vælg derefter en
  92. metode til dokumentation og evaluering ud fra fra dagens forelæsninger (fx
  93. FEDS eller designdokumentation) og vurder metodens anvendelighed.\n\n* Tilr
  94. ettelæg evaluering og dokumentation.\n\nØvelsen skal laves kollektivt i pro
  95. jektgruppen\, men uploades individuelt på moodle. \n\n
  96. CLASS:PUBLIC
  97. LAST-MODIFIED:20230905T105206Z
  98. DTSTAMP:20240131T001808Z
  99. DTSTART:20231031T230000Z
  100. DTEND:20231031T230000Z
  101. CATEGORIES:Basiskursus 1: Design og Konstruktion I E2023 (31190)
  102. END:VEVENT
  103. BEGIN:VEVENT
  104. UID:643422@moodle.ruc.dk
  105. SUMMARY:Hvad er affordance og æstetik\, og hvilke æstetiske valg har I truf
  106. fet? skal afleveres
  107. DESCRIPTION:Hvilke æstetiske virkemidler bruger I i jeres design\, og hvilk
  108. en virkning og affordance vil I opnå med dem?\n\ntag fx stilling til: \n\nH
  109. vilke farver\, proportioner og skala vælger I og hvorfor?\n\nSkal brugeren
  110. have en oplevelse ved mødet med designet\, eller skal designet helst være s
  111. kjult og indgå i hverdagsdesignet - hvorfor? \n\nHvordan skal brugeren inte
  112. ragere med designet\, hvordan hjælper I brugeren til at interagere?\n\nHvor
  113. dan præsenterer I designet for brugeren\, er der brug for en manual (hvorfo
  114. r?) eller skal designet opleves intuitivt?\n\nHvilke sanser aktiveres i des
  115. ignet?\n\nHvilke æstetikker og designs er I inspireret af? Find visuelle ek
  116. sempler på noget I synes virker godt. \n\nLav gerne et moodboard eller skit
  117. se\, der viser den æstetik og affordance\, I ønsker at arbejde med.\n\nOMFA
  118. NG\n\nTeksten fylder ca. 1 normalside (2400 tegn\, men opgaven må gerne vær
  119. e rigt Illustreret med eksempler\, skitser og links til inspirationskilder.
  120.  \n\n
  121. CLASS:PUBLIC
  122. LAST-MODIFIED:20230905T105720Z
  123. DTSTAMP:20240131T001808Z
  124. DTSTART:20231031T230000Z
  125. DTEND:20231031T230000Z
  126. CATEGORIES:Basiskursus 1: Design og Konstruktion I E2023 (31190)
  127. END:VEVENT
  128. END:VCALENDAR