aboutsummaryrefslogtreecommitdiff
path: root/old/intro-copyleft-use.md
blob: c5c6278f186b55bd4e38d3383adf0cf9ba49e045 (plain)

"Hvis du tager slik med i skole, skal du dele med hele klassen."
(dansk talemåde, kilde ukendt)

Vi deler nogle af de kreative ideer vi får. Nogle af dem holder vi for os selv, nogle deler vi i en lukket gruppe, og nogle af vores kreative ideer deler vi åbent.

Ideer kan afføde flere ideer. Nogle af vores kreative ideer tager direkte afsæt i tidligere ideer, som vi enten selv er kommet på tidligere, eller som andre er kommet på og har delt med os.

Vi kan altså stimulere andres basis for kreativitet, når vi deler vores ideer med dem, enten direkte lukkede grupper både vi og de er en del af, eller når vi vælger at dele åbent. Og på samme måde øges vores basis for kreativitet, når andre deler deres kreativitet med os.

Indenfor det digitale videnssamfund er det muligt aftalemæssigt at binde åbenheden fremadrettet med en licensering kaldet copyleft, sådan at deling af affødte ideer kun kan gøres åbent, ikke lukket [@Chopra2008, s. 46-47]. Denne tekst undersøger, hvilken adfærd der kan forsvares etisk -- åben deling med eller uden denne form for fremsynet åbenhed:

Bør vi tolerere lukket deling af genanvendelse, når vi deler kreative ideer åbent?

Spørgsmålet er ikke, hvornår vi bør dele -- altså hvorvidt individuel eller kollektiv adfærd er etisk forsvarligt.

Spørgsmålet er heller ikke, om vi bør afgrænse deling -- altså hvorvidt åben eller lukket deling af vores egne ideer er etisk forsvarligt.

Spørgsmålet vedrører kun, hvorvidt vi bør tolerere, at andre lukket deler ideer som er affødt af vores åbent delte ideer.

Spørgsmålet undersøges argumenter i kapitel 2 af @Chopra2008, om etisk fremsyn ved åben deling forstået gennem kantiansk deontologi, sammenholdt med [FIXME: relevant(e) *teori(er) om tolerance].

Først redegøres for teorien kantiansk deontologi anvendt i @Chopra2008 [FIXME: identificere og henvise til eksakt variant], teorien/teorier om tolerance [FIXME: relevant(e) *teori(er)], samt metoden til argumentationsanalyse. Derefter udføres en argumentationsanalyse af @Chopra2008 overfor kantiansk deontologisk forståelse af tolerance. Resultatet af argumentationsanalysen diskuteres, og perspektiveres for hvordan denne etiske forståelse kan anvendes ved deling af ideer indenfor det digitale videnssamfund.