"Hvis du tager slik med i skole, skal du dele med hele klassen."
(dansk talemåde, kilde ukendt)
Open Knowledge,
herunder Open Source Software, Open Data, Open Access, Open Science m.fl.,
er en central innovationsfaktor i videnssamfundet
[@Petralia2025; @Wang2023; @EuropeanCommission2025, afsnit 1].
Definerende for Open Knowledge er en juridisk teknik
til at modvirke væsentlige dele af intellektuel ejendomsret:
Hvor kreative produkter som hovedregel har "alle rettigheder forbeholdt",
har Open Knowledge vha. licensering kun "få rettigheder forbeholdt".
Noget Open Knowledge anvender en mere radikal licensering,
som udover reduktion af intellektuel ejendomsret desuden kræver,
at deling af evt. afledte værker skal licenseres under samme vilkår.
Denne juridiske teknik til fremadrettet gensidighed i deling af kreative værker
kaldes "copyleft" eller "share alike"
[@Chopra2008, s. 14; @Vetter2008, s. 281; @Sen2008, s. 212].
Open Knowledge udviklet kollaborativt
er, ifølge @Benkler2006, omfattet af begrebet fælled-baseret peer-produktion
(commons-based peer production),
som er central i teorien om videnssocialisme (knowledge socialism) i @Peters2015.
Nogle undersøgelser peger på,
at systematisk kollaboration og åbne processer ikke er tilstrækkeligt
til at opnå integritet og bæredygtighed for sådanne systemer,
men at moralsk intention spiller en væsentlig rolle
[@MateosGarcia2008; @Hosseini2022].
Denne tekst undersøger,
hvorvidt licensteknikken copyleft,
anskuet normativt som en moralsk intention om bæredygtig kollaboration
har relevans for fælled-baseret peer-produktion:
Bør copyleft normativt inddrages
ved fælled-baseret peer-produktion?
Først identificeres moralsk intention ved copyleft
gennem en begrebsanalyse af licensteknikken,
og derefter anvendes begrebet normativt i argumentationsanalyser
af teorierne for fælled-baseret peer-produktion og videnssocialisme.