aboutsummaryrefslogtreecommitdiff
path: root/overview-peer-prod-socialism.md
diff options
context:
space:
mode:
Diffstat (limited to 'overview-peer-prod-socialism.md')
-rw-r--r--overview-peer-prod-socialism.md65
1 files changed, 59 insertions, 6 deletions
diff --git a/overview-peer-prod-socialism.md b/overview-peer-prod-socialism.md
index 72bfa8c..543701d 100644
--- a/overview-peer-prod-socialism.md
+++ b/overview-peer-prod-socialism.md
@@ -14,6 +14,8 @@ Det forstås altså som en samfundsmæssig transformativ kraft
rettere end blot kunstnerisk udtryk
inden for online peer-baserede rammer
[@Peters2015, s. 4].
+Med denne definition kan vi altså forstå
+blandt andet Open Knowledge-arbejde som kreativt arbejde.
Peters og Reveley fastslår,
at for at omvælte kapitalismen
må alternative produktionsmåder først være til stede i samfundet,
@@ -22,11 +24,11 @@ for at disse produktionsmåder kan opretholdes og sprede sig.
Teksten argumenterer for det første for,
at nye sociale produktionsmåder findes i dag,
og at internettet samtidig har værktøjer i sig
-til politisk mobilisering
+til politisk mobilisering, organisering
og dermed potentiel udvidelse af disse produktionsmåder.
Dette gør teksten ved at lave en syntese af to perspektiver:
den ene, der fokuserer på,
-hvordan kollektiv intelligens udnyttes i kognitivkapitalismen,
+hvordan kollektiv intelligens og kreativt arbejde udnyttes i kognitivkapitalismen,
og den anden, der fokuserer på,
hvordan kollektiv intelligens har evner
større end summen af dets dele.
@@ -56,6 +58,7 @@ Peters og Reveley trækker på økonomen Yann Moulier-Boutang,
der beskriver en transition
fra industriel kapitalisme til kognitivkapitalisme.
Her er der sket et skift fra kvantificerbare arbejdstimer
+(lagt i produktion af materielle goder)
over til immaterielt, kreativt og mindre kvantificerbart arbejde
som den centrale værdiskabende faktor,
hvor internettet er blevet den mest fremtrædende ressource.
@@ -68,7 +71,7 @@ Dette immaterielle kreative arbejde er en funktion
af kollektiv intelligens, som er den ressource,
kapitalismen i dag prioriterer højest.
For Peters og Reveley er det essentielt
-at forstå kreativt arbejde som en funktion af kollektiv intelligens
+at forstå kreativt arbejde som netop en funktion af kollektiv intelligens
muliggjort af internettet,
og at under kapitalismen bliver kreativt arbejde udvundet
af profitsøgende virksomheder.
@@ -78,7 +81,12 @@ På den anden side kan kreativt arbejde
i form af peer-produktion
ses som en mulig frigørelse fra denne struktur
[@Peters2015, s. 7-8].
-For at komme dette nærmere
+Dette virker umiddelbart parallelt til Copyleft-idealer
+om mere reciprokke produktionsstrukturer for vidensgoder
+som en frigørelse fra nuværende ejendomsstrukturer --
+samt formodningen om,
+at viden og kreativitet bør eller kun kan produceres kollektivt.
+For at komme den kollektive intelligens nærmere
må Peters og Reveley dog gå videre fra Moulier-Boutang
og hans økonomiske arbejderorienterede indsigt,
da de tilmed mener, at den kollektive intelligens
@@ -111,6 +119,8 @@ end centraliserede hierarkiske produktioner.
Denne mekanisme kaldes stigmergy
[@Peters2015, s. 10].
+## Sociale medier og konsensus
+
Ideen om stigmergy kan også beskrive den kollektive intelligens' potentiale
til at sammenlægge og koordinere millioner af menneskers udspredte ønsker
til kollektiv politisk vilje,
@@ -143,7 +153,9 @@ Dog har sociale medier stadig endnu ikke realiserede potentialer
til at koordinere viljer
[@Peters2015, s. 13].
-En transition fra den kapitalistiske produktionsmåder kræver
+## Det næste skridt for peer-produktion
+
+En transition fra den kapitalistiske produktionsmåde kræver
skabelsen af en konsensus om, hvilke muligheder og begrænsninger
folk kan handle inden for.
En konsensus som folk villigt skal acceptere og følge
@@ -174,7 +186,48 @@ for peer-produktion og social økonomi,
men der findes mange "possible outcome[s] of creative labour
as a form of self-organizing collective intelligence
emergent from the internet,
-which supplies the tools by which to overcome
+which [supply] the tools by which to overcome
the limitations of market-based socio-economic ordering"
[@Peters2015, s. 15].
+Det bliver altså tydeligt til sidst,
+at kreativt arbejde
+via den selvorganiserende kollektive intelligens
+behøver, men er også i stand til selv at producere de nødvendige værktøjer
+for at understøtte udvidelsen af peer-produktion.
Kunne copyleft være et af dem?
+
+## Opsamling
+
+Ifølge teskten af Peters og Reveley
+kan vi altså forstå peer-produktion
+som det, de kalder kreativt arbejde.
+Det er til en vis grad decentraliseret peer-to-peer produktion
+af immaterielle goder faciliteret af internettet,
+og det er en funktion af den kollektive intelligens
+muliggjort af internettet
+og sammensmeltningen af mennesker og computere.
+Peer-produktion kan være en ny og mere social produktionsmåde,
+der kan udskifte de kapitalistiske strukturer
+og frigøre den kollektive intelligens og kreativt arbejde
+(og til sidst arbejde i det hele taget)
+fra udnyttelse.
+Men for at dette kan blive en realitet
+må politisk vilje være tilstede,
+og den kollektive intelligens må skabe konsensus med sig selv
+for at organisere peer-aktivitet ude i verdenen,
+og det fremhæves, at en vis centraliseret koordinering er nødvendigt
+for at understøtte dette.
+Copyleft kunne velsagtens udgøre
+(i hvert fald en del af) sådan en centralisering.
+Copyleft kan være relevant for kreativt arbejde,
+da det både omhandler immateriel produktion
+og produktion, der tager et opgør med kapitalistiske strukturer.
+Copyleft kan tilmed have nytte
+for den kollektive intelligens' udvikling
+og udvidelsen af peer-produktion,
+da det kan være en måde
+at sikre non-hierarkiske ejendoms- og dermed produktionsstrukturer.
+Måske kan vi endda anse Copyleft
+som et af de værktøjer, den kollektive intelligens selv producerer
+for at understøtte sin egen udvikling
+og ikke bare som en udefrakommende hjælp.