diff options
Diffstat (limited to 'overview-deonthology.md')
| -rw-r--r-- | overview-deonthology.md | 49 |
1 files changed, 49 insertions, 0 deletions
diff --git a/overview-deonthology.md b/overview-deonthology.md new file mode 100644 index 0000000..885e762 --- /dev/null +++ b/overview-deonthology.md @@ -0,0 +1,49 @@ +Deontologi adskiller sig fra konsekventialisme +ved ikke at vurdere, hvad der er moralsk rigtigt eller forkert +på baggrund af objektive konsekvenser eller tilstande. +Deontologer mener ikke, +at udfald er det eneste, der gør en handling rigtig eller forkert, +men mener at i hvert fald nogle moralske principper er relative +til den moralske agent +[@Frey2005, s. 30]. +Et eksempel er kontraktualisme, +som kan siges at være en afdeling af deontologi, +og som er en teori, hvis moralske principper er begrundet +ved de moralske agenters relationer til hinanden +og den grundliggende ide om gensidig respekt +[@Frey2005, s. 30]. +Deontologiske teorier har ofte undgået at begrunde sig selv +ved ideer eller teorier, der menes at være mere fundamentale. +Disse former for deontologi er historisk blevet kaldt intuitionisme +[@Frey2005, s. 31]. +Ifølge intuitionisme findes der et antal moralske principper, +hvis værdi ikke kan udledes fra et mere fundamentalt princip, +men kun kan findes frem til ved intuition. +Et eksempel, der gives, er, at det kan virke åbenlyst, +at det er moralsk forkert at bryde et løfte +[@Frey2005, s. 31]. + +"[The doctrine of double effect]{lang=en}", +som holdes af nogle deontologer, +siger, at der er en moralsk forskel på at forårsage skade +som en utilsigtet bivirkning af en handling +og på intentionelt at forsage skade enten som mål eller som middel +[@Frey2005, s. 31]. +Et eksempel, der gives, er, +at under krig ville en handling, +der utilsigtet fører til civile dødsfald, +ikke være lige så moralsk forkert +som én, der bevidst slår civile ihjel, +selv hvis det førte til en sejr over et undertrykkende regime +[@Frey2005, s. 31]. +Mange deontologer – særligt intuitionister – forsvarer også forskellen +på at ’gøre’ og at ’tillade’, +som illustreres af det berømte trolley-problem, +der spørger os, om vi bør styre den løbske sporvogn +væk fra en gruppe mennesker og mod en enkelt person på et andet spor, +og derved bevidst slå denne person ihjel for at redde flertallet. +Her kan det synes intuitivt, +at der er en moralsk forskel på at forsage skade selv +(styre vognen mod den ene person) +fremfor at lade det ske (lade vognen selv køre ind i gruppen) +[@Frey2005, s. 31]. |
