aboutsummaryrefslogtreecommitdiff
diff options
context:
space:
mode:
-rw-r--r--discuss.md108
1 files changed, 98 insertions, 10 deletions
diff --git a/discuss.md b/discuss.md
index 8fc4ddf..f6f938f 100644
--- a/discuss.md
+++ b/discuss.md
@@ -1,3 +1,5 @@
+## Fri software handler om brugeres råderum
+
Måske kan det synes som misforstået at mene,
at noget du kan bruge frit i dag,
også bør kunne bruges frit i morgen:
@@ -19,17 +21,16 @@ hvis det tænkte eksempel i Empiri-afsnittet
kan synes at fri software handler om at køre frihjul,
så er her et mere realistisk eksempel
på behovet for de fire friheder:
-Windows blev omkring årtusindeskiftet ikke blev oversat til islandsk
-eller til det officielle norske minoritetssprog nynorsk,
-fordi de pågældende folk også generelt taler engelsk som tredjesprog,
-og Microsoft derfor vurderede det mere rentabelt
-at ignorere behovet for lokalisering
+Operativsystemet Windows blev omkring årtusindeskiftet ikke oversat
+til islandsk eller det officielle norske minoritetssprog nynorsk,
+fordi ejeren af det software-program, Microsoft,
+vurderede det mere rentabelt
+at lade de berørte folk anvende deres tredjesprog, engelsk
[@Holmarsdottir2001, s. 389-390].
-Både borgere, virksomheder og statslige organisation i disse lande
-betalte mange penge til software-licenser
-for brug af Microsofts styresystem,
-men disse staters behov for understøttelse af udfordrede sprog
-blev i en årerække ikke vurderet relevante for software-firmaet.
+Borgere, virksomheder og statslige organisation i disse lande
+betalte altså for for adgang til Microsofts styresystem,
+men, i en årerække,
+uden at deres udtrykkelige behov for lokalisering blev anerkendt.
I dette eksempel er det ikke oplagt at skifte program,
da valg af operativsystem ofte er dybt forankret
@@ -46,3 +47,90 @@ hvilken ville muliggøre,
at investeringer som Microsoft vurderede for bekostelige
kunne stater eller andre lokale aktører vurdere anderledes
og tilrette programmet efter deres behov.
+
+## Copyleft er ikke negering af copyright
+
+Copyleft kan synes at være en slags negering af copyright,
+men den anskuelse er for simpel,
+og kan lede til logiske fejlslutninger.
+
+Alle implementeringer af copyleft til dato
+er sket i form af ophavsretslige licenser.
+Vi har altså kun empiri indenfor anvendt etik
+for copyleft *implementeret* som en slags negering af copyright.
+Som etisk begreb er copyleft dog ikke afgrænset til ophavsret:
+Copyleft-begrebet er forankret i fri software-begrebet,
+som er forankret i frihedsprincipper for brug af software-programmer.
+Formuleret mere formelt,
+så er domænet for copyleft-begrebet software-programmer,
+ikke mere snævert ophavsretsbeskyttede software-programmer.
+Det mere afgrænsede domæne er altså blot en effekt af praksis,
+ikke et princip indlejret i begrebet.
+
+Denne skelnen mellem, om ophavsret indgår i begrebet eller kun praksis
+er afgørende vigtigt for anvendelsen af copyleft-begrebet
+ved etiske bedømmelser.
+Ophavsret, kopiret og rettigheder generelt er juridiske detaljer,
+ikke universelle principper,
+og irrelevante for fri software og copyleft som begreber.
+
+Som eksempel på fejlslutninger forårsaget af implicering af jura,
+kan tages standpunktet
+"Vi bør dele med copyleft, når vi deler et program".
+En indvending til dette kunne være,
+at det tilskynder piratkopiering,
+fordi det er så bredt formuleret,
+at det også dækker deling af *andres* programmer.
+Men hvorvidt et program er dit eller mit er ikke omfattet af copyleft-begrebet,
+uanset at det er implementeret gennem ophavsretsloven,
+som alle copyright-licenser er forankret i.
+Pointen her er ikke, at copyleft kan bruges til at forsvare piratkopiering,
+men derimod at copyleft ikke siger noget om piratkopiering.
+Standpunktet "Vi bør dele med copyleft, når vi deler et program"
+siger rent faktisk at vi bør piratkopiere når vi deler,
+ikke fordi copyleft trumfer ophavsret,
+men fordi det ikke inddrager ophavsret:
+Piratkopiering tilskyndes hverken mere eller mindre
+end ved det alternative standpunkt
+"Vi bør dele frit, når vi deler et program".
+
+## Ufravigelighed af de fire friheder
+
+Copyleft er som *ordspil* en slags modsætning til copyright,
+men som tidligere præciseret
+i afsnittet "Copyleft er ikke negering af copyright",
+så kan det lede til logiske fejlslutninger
+at anskue *begrebet* copyleft som en modsætning til copyright.
+
+Men når copyleft ikke essentielt handler om ejerskab,
+hvad er så essentielt?
+Hvilket ord eller vending associerer kun til copyleft-begrebet,
+uden også distraherende at associere til rettigheder?
+
+Vores bud er "ufravigelighed".
+Abstrakt anskuet er copyleft en udvidelse af fri software:
+Fri sofware-begrebet er de fire principper om friheder for brugere,
+og copyleft er princippet om,
+at disse friheder skal bestå også ved senere iterationer af programmet.
+Copyleft-implementeringer er formuleret
+som et samspil af forpligtelser blandt rettighedshavere,
+som kan være kompliceret at fastholde mentalt.
+Copyleft-begrebet handler dog ikke om dette samspil af forpligtelser,
+men om formålet med den konstruktion:
+at de fire friheder fastholdes,
+uanset hvem der efterfølgende bidrager til værket.
+Anskuet som en kollektiv, iterativ proces,
+dvs. når der ikke skeles til, hvem der gør hvad,
+kan copyleft-begrebet derfor formuleres som een sætning:
+Copyleft-begrebet er de fire principper om friheder for brugere,
+*ufravigeligt*.
+
+I vores diskussioner under udabejdelsen af denne tekst,
+har vi kæmpet med den distraherende association til ophavsret,
+og forsøgte os med udtrykket @Chopra2006's "etisk fremsyn",
+og fandt det forståeligt men ikke intuitivt associerbart.
+Måske vi blot undervejs i vores proces har fået begrebet ind på rygraden,
+og det derfor er mindre væsentligt, hvilket udtry vi anvender,
+men hvis andre kan genkende følelsen af fremmedgørelse
+overfor stofligheden af copyleft-begrebet,
+så prøv at anskue copyleft som et ufravigelighedsprincip.