aboutsummaryrefslogtreecommitdiff
diff options
context:
space:
mode:
-rw-r--r--analysis-deontology.md90
1 files changed, 54 insertions, 36 deletions
diff --git a/analysis-deontology.md b/analysis-deontology.md
index f8030f7..6aed1ff 100644
--- a/analysis-deontology.md
+++ b/analysis-deontology.md
@@ -8,70 +8,88 @@ Som vi tidligere har skitseret
i fremstillingen af de etiske aspekter ved copyleft,
er frihed et moralsk princip, der forekommer centralt for fri software,
hvilket også udtrykkes ved de definerende fire friheder.
-Dog synes der at gives udtrykt for,
-at det ikke er det helt samme frihedsbegreb, der værnes om
-i henholdsvis copyleft og non-copyleft,
-men rettere to forskellige friheder.
-Vi kan kalde dem ’social frihed’ og ’privat frihed’.
-**FIXME: non-copyleft hedder fri software.**
-**FIXME: forkert, det er samme frihed, forskellen er tid:
-fri software-begrebet er brugerfrihed, og copyleft er ufravigelighed af fri software,
-så "non-copyleft" rummer samme friheder som copyleft men kun i temporær punktform.**
-Copyleft og FSF er som tidligere nævnt eksplicitte
+Mere præcist er FSF eksplicitte i FSD-definitionen
omkring deres mål om at understøtte social frihed
fremfor frihed hos den enkelte programmør
-[@Chopra2008, s. 47].
-**FIXME: Copyleft er ikke en agent, så kan ikke have mål.**
-Dette kan blandt andet ses i Richard Stallmans henvisning
+[@Chopra2008, s. 48].
+Dette kan også ses i Richard Stallmans henvisning
til idealerne frihed og fællesskab,
-i forbindelse med FSF’s moralske principper
+i forbindelse med FSF's moralske principper
[@Chopra2008, s. 59].
Principper, der hos Stallman og FSF heller ikke lader til
-at være begrundet af et mere fundamentalt princip,
-men rettere er intuitivt begrundede.
+at være begrundede af et mere fundamentalt princip
+som tilstande med intrinsisk værdi,
+men i stedet kan synes at være intuitivt begrundede.
**FIXME: kilde?**
Det er derfor oplagt at forestille sig
et intuitionistisk deontologisk standpunkt, der taler for copyleft,
ved at appellere til et moralsk princip om social frihed:
-copyleft er det moralsk rigtige valg,
+vi bør anvende copyleft,
da det sikrer den sociale frihed
for fællesskabet af udviklere og brugere.
-For ovenstående standpunkt kan potentielle indvendinger afvises
-udfra princippet om dobbelt effekt:
-Intentionelt **FIXME: hvad?** er moralsk vigtigere
-end eventuel utilsigtet skade forsaget af **FIXME: hvad?**.
-Selv hvis vi kan finde empiriske eksempler på,
+For ovenstående standpunkt kan nogle potentielle indvendinger afvises
+ud fra princippet om dobbelt effekt:
+Skade **FIXME: forsaget som en utilsigtet virkning af ens handling *hvordan, spefifikt*?**
+er ikke lige så moralsk forkert
+som skade, **FIXME: der er forsages intentionelt *hvordan, specifikt*?**
+Det vil sige, at selv hvis vi kan finde empiriske eksempler på,
at det har modvirket den sociale frihed,
at et bestemt program blev udgivet under copyleft-licens,
+og dermed opstille et konsekventialistisk modargument,
er det ikke nødvendigvis relevant.
Hvis udgiverne i disse eksempler
ikke rimeligt kunne have forudset de negative virkninger,
kan de stadig have handlet rigtigt,
-hvis de handlede i overensstemmelse med de givne moralske principper.
+hvis de handlede i overensstemmelse med det givne moralske princip.
I forlængelse vil fremtidige udgivere,
der gør det samme, også handle rigtigt,
-så længe de ikke er bevidste om disse tidligere eksempler.
+så længe de ikke er bevidste om de tidligere eksempler på modvirkning.
Mange deontologers skelnen mellem gøren og tilladen
virker særligt relevant for non-copyleft-udgivelser:
Et argument imod non-copyleft-licensering kan være,
at det kan have den konsekvens,
-at andre udviklere efterfølgende kan lukke koden
-for fremtidige iterationer,
-hvilket krænker den private frihed for fremtidige brugere,
+at andre udviklere efterfølgende
+kan fjerne de fire friheder fra fremtidige iterationer,
+hvilket krænker friheden for fremtidige brugere,
der ellers kunne have videreudviklet koden.
-**FIXME: ikke defineret hvad der menes med at "lukke koden" (udfra empiri kan bruges "dele uden de fire friheder").**
I deontologisk teori
er det ikke konsekvenserne af handlingen, der er central,
men rettere den moralske agent,
som i dette tilfælde er den første udgiver af koden.
-Hvis denne person udgiver sin kode åbent
-men under non-copyleft licens af pligten til privat frihed,
-og det tillader, at den næste udgiver lukker koden
-og dermed krænker den private frihed,
-så er det den sidste, der har handlet forkert,
-snarere end den første.
-**FIXME: ikke defineret hvad der menes med "lukker kode" (udfra empiri kan bruges "dele uden de fire friheder").**
-**FIXME: Opsummering mangler: hvilken argument blev ovenfor analyseret frem?**
+Hvis denne person udgiver sin kode med de fire friheder
+men under non-copyleft licens,
+og det tillader, at den næste udgiver fjerne frihederne
+og dermed krænker friheden,
+så har den sidste handlet mere forkert end den første.
+Dette ændrer dog ikke på,
+at det er mest moralsk rigtigt at anvende copyleft
+ifølge et deontologisk argument omkring det moralske princip om frihed.
+
+### Mod reflekteret ligevægt
+
+Ligesom vi gjorde med de konsekventialisteske standpunkter om copyleft,
+kan vi nu vurdere,
+om der er opnået reflekteret ligevægt i det ovenstående standpunkt.
+Igen har vi en forpligtelse til at anvende copyleft --
+denne gang for at sikre den sociale frihed --
+og vores moralske principper er stadig
+at promovere frihed, fællesskab og frivilligt samarbejde.
+
+Vores forpligtelse til at sikre social frihed
+lader til at stemme overens
+med naturligvis princippet om frihed
+men også om fællesskab,
+da social frihed må betegne frihed for fællesskabet
+fremfor individuel frihed.
+Princippet om frivilligt samarbejde virker også kohærent,
+da det frivillige svarer til friheden
+og samarbejdet til det sociale.
+Vi kan dermed se standpunktet som en forpligtelse til
+på en konkret måde at handle efter de givne moralske principper,
+hvilket er kohærent med deontologi som vores baggrundsteori,
+der byder os til netop at handle ud fra principper.
+Der er således opnået reflekteret ligevægt
+i det deontologiske standpunkt, der taler for copyleft.