diff options
Diffstat (limited to '20250926-notes.md')
| -rw-r--r-- | 20250926-notes.md | 125 |
1 files changed, 0 insertions, 125 deletions
diff --git a/20250926-notes.md b/20250926-notes.md deleted file mode 100644 index ab00018..0000000 --- a/20250926-notes.md +++ /dev/null @@ -1,125 +0,0 @@ -Kilde: <https://plato.stanford.edu/entries/intellectual-property/> - -## 2.2 The Creative Commons, Copyleft, and Licensing - -Interessant, at licensering (inklusive Creative Commons og Copyleft) -kun vedrører "first sale"-reglen blandt sættet af copyright-regler. - -Creative Commons er en portefølge of flere licensmodeller, -men kun een er eksemplificeret -(en der indeholder Copyleft-egenskaben "share-alike"). - -## 2.2 Droit Morals - -Droit moral (ideelle rettigheder) er særligt europæiske. - -Teksten kommer ikke nærmere ind på USA's begrænsede anerkendelse -af droit moral i deres tilslutning til Berne-konventionen i 1988. - -Teksten kommer ikke nærmere ind på naturligerettigheder -(omend de nævnes helt kort i 3.4), -og forskellen mellem (juridisk) droit moral og naturlige rettigheder. - -## 3.1 Personality-Based Justifications of Intellectual Property - -Nederst i afsnittet nævnes kort "an incentive-based component", -tilsyneladende er særligt Hegelsk, -som synes at knytte sig til kollektivet fremfor individet -(eller er det måske tekstens forfatter, -der *foreslår* et alternativt kollektivt fokus?). - -## 3.2 The Utilitarian Incentives-Based Argument for Intellectual Property - -Målet er "social utility", -og rettighederne siges at være nødvendige for at stimulere kreativitet, -udfra en cost-benefit logik. - -Incitament argumenteres udfra en konkurrence-logik, -dvs. med afsæt i nulsums-spilteori. -Digitalisering, -som er væsentligst implementeret *efter* de fleste citerede kilder, -udfordrer kraftigt gyldigheden af præmis om nulsum. - -### 3.2.2 Problems for the Utilitarian Incentives-Based Argument - -Statsstøtte til intellektuelt arbejde -sikrer *kollektiv* binding af værker. - -Alternativ: Færre værker af bedre kvalitet, distribueret til flere. -Men hvilket dynamik stimulerer "bedre" kvalitet? - -Forretningshemmeligheder fremhæves som mest problematiske. -Men Copyleft stiller krav ikke kun til produkt -men også transparens i produktionsmetode, -som (i større grad for digitale produkte) gør, -at også "kopiret" implicit omfatter hemmeligholdelse. - -## 3.3 Lockean Justifications of Intellectual Property - -Fælleden anskues som ikke-ejet fremfor fælles-ejet. - -### 3.3.2 The Lockean Rejoinder - -I slutningen af afsnittet argumenteres, -at innovatører formodentligt vil undgå områder, -hvor deres talent ikke sikres. -Moderne tech-giganters lukreren på (ikke-Copyleft!) Open Source software -indikerer at denne antagelse ikke holder -(muligvis begrænset til digital innovation). - -## 3.4 Intellectual Property and the Prisoner’s Dilemma - -Spillet involverer værdiskabelse gennem innovation og handel, -hvor begge favorable udfald - -både det individuelt grådigste og det samlet set bedste - -inddrager værdiskabelse gennem handel. -Ideelt må være værdiskabelse kun gennem innovation -(kunstnere som ikke skal belemres med handel) -og et skrækscenarie må være innovationsreducerende handel -(en typisk tendens for tech-giganter *efter* en innovativ begyndelse). - -Spillet inddrager "kopiering" af innovation (dvs. at "stjæle ideer") -men forholder sig ikke til, -at ideer sjældent opstår i et vacuum, -og at der derfor er et (potentielt stort) potentiale -i *kollaborativ* innovation. -Her vil incitamentstrukturer formodentligt være forskellige -for kollaboration afgrænset til direkte samarbejdende parter -og fællesskabsbunden kollaboration sikret ved Copyleft. - -Moore er fra 2018. -Det kunne være interessant at undersøge nærmere, -hvordan digitalisering inddrages i den kilde. - -Det kunne være interessant at finde kilder, -som eksplicit undersøger etiske aspekter ved *kollaborativ* innovation. - -## 4.4 The Social Nature of Information Argument - -Denne type argument er hvad Lawrence Lessig primært anvender. - -Lysander Spooner modargumenterer, at samfund ikke kan have købt noget. -Jo da - bare ikke med penge men med indsats fra participanter. - -Det modargumenteres, at problemet med hvordan personer erhverver sig rettigheder -forskydes til hvordan samfund erhverver dem -(som implicit kan læses som det samme eller et større problem). -Det kan i stedet anskues som det simplere problem -at personlige rettigheder er eksklusive, -og at det giver mening at visse rettigheder ikke er eksklusive - -dvs. at en afklaring af hvilken person der har eksklusiv ret -har det mulige svar at ingen enkeltperson har denne ret -og at ingen (ikke alle) i så fald har den. - -Moore modargumenterer, at hvis intellektuelle rettigheder tilhører samfund, -så burde også studiekarakterer og kriminalitet tilhøre samfund. -Ja, i det omfang at læring og kriminelle handlinger er kollektive, -men der er ikke belæg for at *alt* hører under samfundet -blot fordi der er belæg for at noget gør det. - -Afslutningsvis modargumenteres, -at den enkelte allerede har frikøbt ejerskab gennem uddannelse. -Nej, for hvad der "købes" er ikke læring eller viden, -men adgang til læringsrum, -som er mere at regne som driftsomkostninger end som varige goder, -og desuden typisk ikke er personligt eksklusive men kollektivt bundne. |
