aboutsummaryrefslogtreecommitdiff
path: root/overview-peer-prod-socialism.md
diff options
context:
space:
mode:
authorJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2025-11-11 13:29:46 +0100
committerJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2025-11-11 13:29:46 +0100
commitd733c8200ddaab967ce0c6b5ad3c7bdd1487683a (patch)
treeaa8655f9edf56b3a0f89df96a0f587d5cc8682a4 /overview-peer-prod-socialism.md
parent6431afa54078f40e90b9d48900d2a3c65b37542c (diff)
shorten overview file
Diffstat (limited to 'overview-peer-prod-socialism.md')
-rw-r--r--overview-peer-prod-socialism.md234
1 files changed, 0 insertions, 234 deletions
diff --git a/overview-peer-prod-socialism.md b/overview-peer-prod-socialism.md
deleted file mode 100644
index 0fa7405..0000000
--- a/overview-peer-prod-socialism.md
+++ /dev/null
@@ -1,234 +0,0 @@
-Vi undersøger herunder,
-hvordan peer-produktion ([peer-production]{lang=en}) udspiller sig
-i dag gennem internettet,
-herunder det kollektive intellekt,
-som er en sammensmeltning af flere mennesker og maskiner
-i kreativt arbejde, formidlet gennem internettet.
-Vi undersøger dette,
-for at forstå hvilken rolle copyleft kan have
-dels for at udvide kapaciteten af det kollektive intellekt,
-og dels for at undersøge implikationerne
-af copyleft og moralsk fremsyn som etisk princip
-for peer-production gennem internettet.
-
-@Peters2015 beskriver,
-hvordan internettet baner vej for "kreativt arbejde"
-som en funktion af kollektiv intelligens.
-Kreativt arbejde er i dag endda hovedsageligt indfanget
-i "[a digital envelope]{lang=en}"
-[@Peters2015, s. 4].
-Med andre ord er internettet nu den primære arena,
-hvor kollektiv intelligens udfører kreativt arbejde
-
-Kreativt arbejde er her ikke synonymt med "kreative industrier"
-men forstås som peer-to-peer produktion gennem internettet,
-der implicit udfordrer kapitals dominans gennem kollektiv handling.
-Det forstås altså som en samfundsmæssig transformativ kraft
-rettere end blot kunstnerisk udtryk
-inden for online peer-baserede rammer
-[@Peters2015, s. 4].
-
-Med denne definition kan vi blandt andet forstå
-Open Knowledge-arbejde som kreativt arbejde.
-Teksten argumenterer for det første for,
-at nye sociale produktionsmåder findes i dag,
-og at internettet samtidig har værktøjer i sig
-til politisk mobilisering, organisering
-og dermed potentiel udvidelse af disse produktionsmåder.
-
-## Peer-produktion under kapitalistiske institutionsrammer
-
-Det er en igangværende debat i feltet,
-om peer-produktion reelt kan udfordre den kapitalistiske status quo
-eller blot vil blive absorberet af den
-[@Peters2015, s. 5].
-Sociologen Jakob Rigi daterer peer-produktionens begyndelse
-til fri software-bevægelsen i 1980'erne
-og kalder det en ny historisk og stadig fremvoksende produktionsmåde.
-[@Peters2015, s. 6].
-
-Men for at være et alternativ
-til kapitalistisk produktion og økonomisk strukturering
-kan peer-produktion ifølge @Peters2015 [s. 6] ikke formodes
-at udfase markedsbaseret hierarkisk produktion
-uden den samtidige tilstedeværelse af politisk vilje og kamp.
-
-## Økonomisk perspektiv på kreativt arbejde
-
-Peters og Reveley trækker på økonomen Yann Moulier-Boutang,
-der beskriver en transition
-fra industriel kapitalisme til kognitivkapitalisme.
-Her er der sket et skift fra kvantificerbare arbejdstimer
-(lagt i produktion af materielle goder)
-over til immaterielt, kreativt og mindre kvantificerbart arbejde
-som den centrale værdiskabende faktor,
-hvor internettet er blevet den mest fremtrædende ressource.
-Kort sagt:
-"[The internet and creativity is at the core of [cognitive] capitalism,
-in which capital 'accumulation is based on knowledge and creativity'
-expressed in digital network]{lang=en}"
-[@Peters2015, s. 7].
-
-Dette immaterielle kreative arbejde er en funktion
-af kollektiv intelligens, som er den ressource,
-kapitalismen i dag prioriterer højest.
-For Peters og Reveley er det essentielt
-at forstå kreativt arbejde som netop en funktion af kollektiv intelligens
-muliggjort af internettet,
-og at under kapitalismen bliver kreativt arbejde udvundet
-af profitsøgende virksomheder.
-Man kan altså sige, at den kollektive intelligens bliver udnyttet
-i dette system.
-På den anden side kan kreativt arbejde
-i form af peer-produktion
-ses som en mulig frigørelse fra denne struktur
-[@Peters2015, s. 7-8].
-
-Dette virker umiddelbart parallelt til Copyleft-idealer
-om mere reciprokke produktionsstrukturer for vidensgoder
-som en frigørelse fra nuværende ejendomsstrukturer --
-samt formodningen om,
-at viden og kreativitet bør eller kun kan produceres kollektivt.
-For at komme den kollektive intelligens nærmere
-må Peters og Reveley dog gå videre fra Moulier-Boutang
-og hans økonomiske arbejderorienterede indsigt,
-over til systemteori og nærmere bestemt Global Brain-teori
-idet de mener, at den kollektive intelligens
-udtrykt via internettet
-har egenskaber, der går udover summen af de individer, den består af;
-det er et selvorganiserende problemløsende organ.
-
-## Kreativt arbejde som kollektiv intelligens
-
-Inspireret af kybernetikeren Francis Heylighen
-beskriver @Peters2015 [s. 9], at kollektiv intelligens skal forstås
-som bestående af ikke kun mennesker men også computere,
-og har derfor ikke-menneskelige egenskaber.
-Hermed bliver kreativitet og kreativt arbejde
-ikke et produkt af individuelle mennesker
-men af den kollektive intelligens,
-hvor menneskelig kreativitet smelter sammen med computer-kreativitet.
-Som effekt af denne sammensmeltning
-får den kollektive intelligens højnede problemløsningsevner.
-En af mekanismerne, der tillader dette,
-er sammenlægningen af resultater fra individuelle bidrag,
-der opbevares i en fælles hukommelse.
-Wikipedia gives som eksempel,
-hvor tusindvis af brugere verden over kan bidrage med indslag
-og redigere hinandens,
-hvilket skaber en spontant koordineret produktion,
-der kan give rigere og mere komplekse produkter
-end centraliserede hierarkiske produktioner.
-Denne mekanisme kaldes stigmergy
-[@Peters2015, s. 10].
-
-## Sociale medier og konsensus
-
-Ideen om stigmergy kan også beskrive
-den kollektive intelligens' potentiale til at sammenlægge og koordinere
-millioner af menneskers udspredte ønsker
-til kollektiv politisk vilje,
-hvor der kan skabes konsensus ([consensualization]{lang=en})
-samt social mobilisering --
-særligt gennem sociale medier, der forstås som en netværksklynge
-af sociale mediehjemmesider på tværs af internettet.
-En sådan konsensus bør ikke antages
-at kunne blive til en ensartet fællesvilje
-men kan skabe enighed om generelle sociale processer og fremtidsidealer,
-og den er en forudsætning for overgangen
-fra kapitalistiske til sociale produktionsmåder
-[@Peters2015, s. 11].
-
-Peters og Reveley noterer dog,
-at en mobilisering imod kapitalisme ikke er givet,
-da sociale medieplatforme er ejet af store virksomheder,
-og at "[in the act of maximizing profits
-social media firms block---albeit indirectly and unintentionally---the
-transformation of collective intelligence into a political will
-that seeks to transform existing economic arrangements]{lang=en}"
-[@Peters2015, s. 12].
-
-Dog har sociale medier stadig endnu ikke realiserede potentialer
-til at koordinere viljer
-[@Peters2015, s. 13].
-
-## Det næste skridt for peer-produktion
-
-En transition fra den kapitalistiske produktionsmåde kræver
-skabelsen af en konsensus om, hvilke muligheder og begrænsninger
-folk kan handle inden for.
-En konsensus som folk villigt skal acceptere og følge
-[@Peters2015, s. 14].
-Som frembrydende fænomen er det næste skridt
-for den kollektive intelligens
-ifølge Peters og Reveley
-at udvide sine online peer-aktiviteter til den virkelige verden.
-Her kommer den kollektive intelligens' selvorganiserende natur til gode,
-da koordination af viljer er en forudsætning
-for koordination af handling og aktivitet.
-Udviklingen af internettet og den kollektive intelligens kan opdeles
-i tre stadier, der svarer til tre vigtige sociale informationsprocesser:
-kognition, kommunikation og kooperation.
-Hypertekst i den tidlige udgave af internettet øgede kognition,
-og senere kom sociale medier, der øgede kommunikation.
-For også at øge kooperation
-kunne den næste udvikling af internettet muliggøre
-koordinationen af peer-produktion
-gennem en vis form for centraliseret struktur.
-Dette ville være nødvendigt,
-da ingen centralisering overhovedet ville betyde,
-at produktionen er anarkistisk i stedet for social
-[@Peters2015, s. 14].
-
-Peters og Reveley fremhæver, hvad de kalde "the E-CoordiNet",
-som et muligt koordinationsværktøj
-for peer-produktion og social økonomi,
-men der findes mange "[possible outcome[s] of creative labour
-as a form of self-organizing collective intelligence
-emergent from the internet,
-which [supply] the tools by which to overcome
-the limitations of market-based socio-economic ordering]{lang=en}"
-[@Peters2015, s. 15].
-Det bliver altså tydeligt til sidst,
-at kreativt arbejde
-via den selvorganiserende kollektive intelligens både
-behøver, men også selv er i stand til at producere de nødvendige værktøjer
-for at understøtte udvidelsen af peer-produktion.
-Kunne copyleft være et af dem?
-
-## Opsamling
-
-Ifølge teskten af Peters og Reveley
-kan vi altså forstå peer-produktion
-som det, de kalder kreativt arbejde.
-Det er til en vis grad decentraliseret peer-to-peer produktion
-af immaterielle goder faciliteret af internettet,
-og det er en funktion af den kollektive intelligens
-muliggjort af internettet
-og sammensmeltningen af mennesker og computere.
-Peer-produktion kan være en ny og mere social produktionsmåde,
-der kan udskifte de kapitalistiske strukturer
-og frigøre den kollektive intelligens og kreativt arbejde
-(og til sidst arbejde i det hele taget)
-fra udnyttelse.
-Men for at dette kan blive en realitet
-må politisk vilje være tilstede,
-og den kollektive intelligens må skabe konsensus med sig selv
-for at organisere peer-aktivitet ude i verdenen,
-og det fremhæves, at en vis centraliseret koordinering er nødvendigt
-for at understøtte dette.
-
-Copyleft kunne velsagtens udgøre
-(i hvert fald en del af) sådan en centralisering.
-Copyleft kan være relevant for kreativt arbejde,
-da det både omhandler immateriel produktion
-og produktion, der tager et opgør med kapitalistiske strukturer.
-Copyleft kan tilmed have nytte
-for den kollektive intelligens' udvikling
-og udvidelsen af peer-produktion,
-da det kan være en måde
-at sikre non-hierarkiske ejendoms- og dermed produktionsstrukturer.
-Måske kan vi endda anse Copyleft
-som et af de værktøjer, den kollektive intelligens selv producerer
-for at understøtte sin egen udvikling
-og ikke bare som en udefrakommende hjælp.