aboutsummaryrefslogtreecommitdiff
path: root/analysis-consequentialism.md
diff options
context:
space:
mode:
authorJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2025-12-17 15:29:45 +0100
committerJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2025-12-17 15:29:45 +0100
commitdd8247bfe353d6907f84eb16f1ed1ed8e9db7e70 (patch)
tree142d8f9df1b24695efe55776fb438501172ee4fd /analysis-consequentialism.md
parent713d3a5352698453d006d0b74d6791063f291fa4 (diff)
tighten consequentialism analysis
Diffstat (limited to 'analysis-consequentialism.md')
-rw-r--r--analysis-consequentialism.md23
1 files changed, 12 insertions, 11 deletions
diff --git a/analysis-consequentialism.md b/analysis-consequentialism.md
index c19cd77..51d40c6 100644
--- a/analysis-consequentialism.md
+++ b/analysis-consequentialism.md
@@ -92,7 +92,7 @@ kan vi justere på dem, så vi opnår reflekteret ligevægt.
Forpligtelserne omfatter domme om, hvad vi bør --
i dette tilfælde
om vi bør anvende copyleft, eller om vi ikke bør anvende copyleft.
-Da disse skal være kohærente med systemerne,
+Da disse skal stemme overens med systemerne,
som indeholder teori og principper,
må vi klargøre, hvilke teorier og principper, der er i spil.
@@ -108,9 +108,9 @@ frihed, hvad de involverede parter ønsker eller velfærd.
Med dette i mente kan vi se,
at teorierne er i overensstemmelse med forpligtelserne,
da forpligtelserne byder os til at handle
-på en måde, der er kohærent med de tilsvarene teorier.
+på en måde, der stemmer overens med de tilsvarene teorier.
-Principperne må være dem
+Principperne må være dem,
som er blevet fremlagt indtil videre
i vores teoretiske redegørelse for copyleft.
Her tog non-copyleft ifølge litteraturen afstand til moralske principper
@@ -120,12 +120,12 @@ om at promovere frihed, fællesskab og frivilligt samarbejde
[@Chopra2008, s. 59].
Nu kan vi se,
-at i det første standpunkt ser der ud til at være kohærens
-mellem forpligtelse og system.
+at der i det første standpunkt ser der ud til
+at være overensstemmelse mellem forpligtelse og system.
Vi er forpligtet til at bruge copyleft for at maksimere frihed,
vi har et moralsk princip om at promovere frihed,
og vores teori understøtter begge.
-Der opstår heller ikke konflikt
+Der er heller ikke konflikt
med principperne om fællesskab eller frivilligt samarbejde.
Frihed maksimeres for brugerne,
der udgør langt størstedelen af fællesskabet,
@@ -135,20 +135,20 @@ at brugere frit kan vælge, hvordan i interagerer med produktet.
Her er der altså opnået reflekteret ligevægt.
I det andet normative standpunkt
-lader der også til at være umiddelbar kohærens.
+lader der også til at være umiddelbar overensstemmelse.
Vi er forpligtet til at anvende copyleft
for at tilfredsstille flest berørtes ønsker.
Det stemmer overens med princippet om fællesskab,
da vi handler efter fællesskabet generelle ønske.
Det er heller ikke i umiddelbar konflikt med vores to andre principper,
men for at sikre dem mod konflikt kan vi svække dem en smule.
-Vi kan således have et moralsk princip
+Vi kan således have moralske principper
om fællesskab og om at promovere frihed og frivilligt samarbejde,
så længe fællesskabet ønsker dette.
Dette kan også understøttes af teorien.
I det tredje standpunkt
-er der i hvert fald konflikt mellem forpligtelsen og principperne.
+er der konflikt mellem i hvert fald forpligtelsen og principperne.
Her er vi forpligtet til ikke at anvende copyleft,
fordi non-copyleft software kan føre til mere velfærd.
Dette er i direkte konflikt
@@ -157,9 +157,10 @@ da adgangen til produktet nu er begrænset,
og samarbejde er motiveret af proprietære interesser.
Det er dog mere diskutabelt,
om det er i konflikt med princippet om fællesskab.
-Vi er nemlig forpligt til at maksimere velfærd,
+Vi er nemlig forpligtet til at maksimere velfærd,
hvilket velsagtens er gavnligt for fællesskabet.
-Om ikke andet må vi foretage justeringer for at opnå kohærens.
+Om ikke andet må vi foretage justeringer for at opnå overensstemmelse.
+**FIXME: Hvorfor "Om ikke andet"? Måske bedre med "Ellers", men virker uanset vægelsindet.**
Til det mål kan vi svække principperne
og revidere forpligtelsen, så de ikke konflikt.
Vi kan således have moralske principper