aboutsummaryrefslogtreecommitdiff
diff options
context:
space:
mode:
authorJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2025-12-10 15:55:12 +0100
committerJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2025-12-10 15:55:12 +0100
commit830197b2f6dd2782708a3933970172dff861c77a (patch)
tree6c5d4abec94678ed1a91cd24c8c8fe3c86f3efb9
parente12211d5b7628a5051a381eaa9321578c0880c09 (diff)
move punctuation outside quotation in danish strings
-rw-r--r--overview-classical-ethics.md6
1 files changed, 3 insertions, 3 deletions
diff --git a/overview-classical-ethics.md b/overview-classical-ethics.md
index 9d688cb..a42e95d 100644
--- a/overview-classical-ethics.md
+++ b/overview-classical-ethics.md
@@ -106,7 +106,7 @@ idet han siger at enhver som forventes at følge loven,
også skal anses som at de fremstiller loven.
I et fællesskab med rationelle aktører kan de kun fortsat være frie moralske aktører,
hvis de kun er omfattet af love de selv er med til at lave.
-Rousseau beskriver noget lignende med begrebet "den almene vilje,"
+Rousseau beskriver noget lignende med begrebet "den almene vilje",
som betegner viljen af hver som et frit og lige medlem af samfundet.
Hvor kontraktarismen mener at moralske principper er dem,
som folk ville foreskrive og forsøge at få andre med på baseret på egen interesse,
@@ -120,7 +120,7 @@ så det ville være uansvarligt at lovgive som om, de var.
Et bud på en løsning på det problem er John Rawl's ide om uvidenhedens slør.
Rawl's påstår,
at principperne bag retfærdighed er dem,
-som det ville være rationelt at vælge fra "en oprindelig position,"
+som det ville være rationelt at vælge fra "en oprindelig position",
bag et "slør af uvidenhed" ift. de rationelle aktørers
forskellige positioner i samfundet [@Darwall2005, s. 25].
De rationelle aktører,
@@ -143,7 +143,7 @@ Efter opstillingen af ovenstående hypotetiske scenario,
mener Rawls at kunne argumentere for 2 retfærdighedsprincipper,
rangeret efter prioritering.
Det første som kræver eksistensen af visse basale civile og politiske rettigheder,
-og det andet som kaldes "forskelsprincippet,"
+og det andet som kaldes "forskelsprincippet",
som sikrer retfærdig lighed i mulighed,
og fordeler resterende sociale produkter på måder som sikrer
samfundets værst stillede [@Darwall2005, s. 25].