diff options
| author | Ian Valentin Christensen <valentianchristensen@gmail.com> | 2025-12-17 19:50:08 +0100 |
|---|---|---|
| committer | Ian Valentin Christensen <valentianchristensen@gmail.com> | 2025-12-17 19:50:08 +0100 |
| commit | 3f830cfb536564b380cb7a9bd62b0fa5b50e43cb (patch) | |
| tree | 0db7367b2c53fc1b6c6269f4ed2472880768a04d | |
| parent | 0d94cf042cb0a05a8d5a83eccd4a9e510990efcd (diff) | |
remove kontractarianism
| -rw-r--r-- | analysis-contract.md | 240 | ||||
| -rw-r--r-- | overview-contract.md | 87 |
2 files changed, 5 insertions, 322 deletions
diff --git a/analysis-contract.md b/analysis-contract.md index 05da1c6..af9979f 100644 --- a/analysis-contract.md +++ b/analysis-contract.md @@ -1,129 +1,3 @@ -### Copyleft for kontraktarianister - -Den Hobbesianske kontraktarianist vil -i deres stillingtagen til copyleft -tage udgangspunkt i de ejendomsrelationer, -som gør sig gældende i samfundet inden kontrakten forhandles, -da der ellers ikke ville være noget grundlag at forhandle på. -Det er den centrale måde kontraktarianisme adskiller sig -fra kontraktualisme, -og indebærer også, -at den moralske kontrakt bliver forhandlet -på baggrund af indidividuelle egen-interesser -og maksimeringen af disse -i forhold til, hvis der ikke havde været en kontrakt. -Det antages, -at software har en værdi for brugerne, -da den styrker deres evne til at stræbe efter sine egen-interesser. - -Man kan begynde ved at notere, -at "alles krig mod alle"-tilstanden ift. copyleft -indebærer en mangel på immaterielret til at begynde med, -da der ikke er en statsligt beskyttet kontrakt, -som håndhæver den. -Hvis ophavsret ikke håndhæves, -har vi altså en situation, -hvor softwareudviklere ikke kan forvente ejerskab -over det, de producerer. -Det relevante her er at forstå, -at softwareudviklere ikke kan regne med at vedligeholde deres virke, -hvis de ikke kan begrænse, -hvordan brugeren anvender, -tilpasser og itererer på deres produkter. - -I den tilstand -har mere ressourcestærke segmenter af samfundet en interesse i at sikre, -at det, de producerer, fortsat bidrager -til den plads, de har i samfundet. -De er med god sandsynlighed ressourcestærke, -netop fordi de har en tendens til stræben efter tilegnelsen af flere ressourcer. -Uden en håndhævet moralsk kontrakt, -er det stadig muligt at sælge software, -på samme måde som det er muligt at bytte/sælge en ged i et samfund uden regler, -men sikkerheden og omfanget af erhverv er lav. -Der er ikke nogen garanti for, -at brugerne fortsat, -på den ene eller den anden måde, -vil have brug for at betale, -idet videre deling under de fire friheder ikke er moralsk begrænset -af andet end egen-interesse. -Der er heller ikke godt grundlag for forbrugeren -til at stole på producenten, -da der altid er muligheden for at hvem som helst kan være en svindler. -Handel er derfor kun mulig i begrænset omfang, -og det er derfor svært at se, -hvordan softwareproducenter kan producere mod forventningen om at få noget igen. -Hvis producenter af software ikke har incitament til at producere, -vil det mindske værktøjskassen for brugeren, -idet kun velgørende softwareudviklere skaber nye digitale værktøjer. -Det mindsker brugeres evne til at stræbe efter egen-interesser. -Der vil naturligvis også være producenter, -som kun har interesse i at skabe software fordi -det gøre dem glade at bidrage. -De kan udgive deres produkter uden begrænsninger, -med henvisning til de fire friheder, -uden forventningen om at få noget igen. -Alles krig mod alle, eller punktet af ingen enighed, -skader i den situation også interessen for producenter af software, -som producerer for at gavne dem selv gennem deres produktion, -og producenter og forbrugere vil dermed søge mod at skabe en moralsk forpligtende samfundskontrakt, -som hjælper dem med at foretage virksomhed på deres produkter. - -At samfundets befolkning allerede er delt op i forskellige grader af ressourcestærkhed -er en forudsætning for den efterfølgende forhandling. -De mindre ressourcestærke kan naturligvis selv producere software, -men ikke i samme grad som de ressourcestærke. -Da de mere ressourcestærke i samfundet har bedre mulighed for at udvikle software, -har de bedre mulighed for at formulere en kontrakt, -som de mindre ressourcestærke må acceptere. -Den ideelle tilstand for de ressourcesvage, -som ikke kan bytte sig til hvad som helst, -er, at de frit kan benytte al den software, -som de har brug for, -i henhold til deres egen-interesser. -Det peger på, at deres ideal er en kontrakt -baseret på fri software-principper og copyleft-princippet, -hvor de fire friheder er indskrevet i al software, -men af ovenstående grunde vil det føre til mindre software helt generelt. -De ressourcestærke er imod en kontrakt, -som tvinger dem til at leve op til de fire friheder, -da frihederne primært gavner forbrugerne. -Da de har et stærkere grundlag at forhandle på, -vil forhandlingsprocessen baseret på ovenstående argumentation ende med et samfund, -som gør det muligt for disse grupperinger at fremstille software, -der ikke respekterer de fire friheder, -hvorved utilsigtet brug af den software, de producerer, -vil blive anset som tyveri. -Men rettigheden til gennem ophavsret at bestemme over den software, -man selv producerer, -indebærer også at velgørende softwareudviklere får muligheden for at -udgive fri software. - -Der er naturligvis også tilfælde, -hvor både ressourcestærke og ressourcesvage softwareudviklere -begge har begrundelser for at udgive deres software -under andre gældende regler og principper, -end dem der groft sagt præsenteres ovenfor. -Nogle ressourcesvage vil søge at blive mere ressourcestærke -ved at udgive deres software under en begrænsende model, -så de kan distribuere den mod en form for betaling. -Ligeledes kan ressourcestærke segmenter af samfundet ønske -at "donere" deres software til offentligheden -ved at dele med de fire friheder, -således at enhver kan bidrage til kvaliteten af produktet, -og derved indirekte gavne deres virke -og mulighed for at stræbe efter egeninteresser. - -Den kontrakt, -som maksimerer både producenternes og forbrugernes, -de ressourcestærkes og de ressourcesvages egen-interesser, -bedst muligt, -vil altså komme til at ligne den vi har i dag, -hvor softwareudviklere har ret til at sætte vilkårene for hvert enkelt stykke software, -afhængigt af deres behov og interesse. - -### Copyleft for kontraktualister - Kontraktualisten vil i modsætning til kontraktarianisten aldrig anse ressourcestærkhed og de fordele i forhandlingen, der er derved, som gyldige begrundelser for at vedtage en bestemt kontrakt. @@ -135,108 +9,6 @@ i form af eks. Rawlsiansk analyse vha. uvidenhedens slør, og som kan vejlede individuelle handlinger, i form af eks. Scanlons kriterie om rimelig afvisning. -### Rawlsiansk analyse af copyleft - -Rawls påstår som før nævnt, -at principperne bag retfærdighed er dem, -som det ville være rationelt at vælge fra „en oprindelig position“, -bag et „slør af uvidenhed“ ift. de rationelle aktørers forskellige positioner i samfundet. -Bag sløret ved aktørerne ikke hvilken type samfundsmæssig organisering, -de kommer til at være underlagt når de træder ind i samfundet. -De vil, som redegjort for tidligere, -under alle omstændigheder, i følge Rawls, -som minimum beslutte 2 retfærdighedsprincipper. - -Under det første gives det som et krav, -at fastholde den højest mulige grad af lige, basale friheder -samt retfærdig lighed i muligheder blandt folk. -**FIXME: Menes med "krav" et *ufravigeligt* krav, eller (som rettet et andet sted) forpligtelse?** -I forhold til copyleft kunne man stille spørgsmålet: -Vil en regel, -som tillader enhver at fjerne nogle af de fire friheder fra et stykke software -som tidligere er blevet delt med dem, -true andres lige ret til læring, selvrealisering eller autonomi? -Hertil kan man forestille sig, -at software delt uden de fire friheder -bliver nødvendigt for at føre en almindelig dagligdag, -hvormed brugeren simpelthen ikke kan vælge at anvende noget andet software. -Det er allerede tilfældet i lovpligtige uddannelsessystemer verden over, -at software delt uden de fire friheder er påtvunget på den ene eller den anden måde (FIXME: kilde? evt. EU-rapport on vendor lock-in). -Mange brugere vil dermed miste autonomi over deres eget IT-udstyr, -idet de reelt ikke ved hvad deres computer foretager sig når de interagerer -med uddannelsen, -hvis software delt uden de fire friheder er muligt under ophavsret. -Deres ret til læring er også truet, -da de ikke har mulighed for at studere hvordan deres uddannelse -hænger sammen rent IT-teknisk. -Man kan da argumentere for, -at den kontrakt, -de rationelle aktører bag sløret ville vælge, -ville være en hvor de fire friheder er garanterede i offentlige henseender, - -Reglen kunne også være, -at software delt uden de fire friheder aldrig må være den eneste mulighed -i kontekster, hver borger kommer til at være juridisk bundet til. -Reglen ville da definere, eksempelvis at uddannelsesinstitutioner -ikke må gøre de studerende afhængige af software delt uden de fire friheder, -da det krænker deres ret til autonomi, -og derudover krænker deres mulighed for at forstå hvilket IT-teknisk kontekst, -deres læring foregår indenfor. -Da vil kontrakten forhandles videre baseret på 2. retfærdighedsprincip, -forskelsprincippet. -Ulighed må kun opstå så længe det gavner de dårligst stillede mere, -end en situation uden ulighed. -Det er allerede slået fast, -at sofware uden de fire friheder kan have værdi, -da det i højere grad tillader virksomheder -at investere i softwareprojekter, -da det bærer et højere løfte om et socialt afkast. - -Modargumentet hertil er, -at det altså stadig er muligt at tjene penge på software med de fire friheder, -bare i andre kontekster end selve salget af muligheden for at anvende -den pågældende software. -Det kunne være indtægter ifm. virksomheder, -som har brug for en hvis form for software, -som betaler softwareudviklere for at udvikle den med den klausul, -at softwaren udgives under copyleft, -og derfor vil være alle til gavn. -Det forhindrer også andre virksomheder i at skulle opfinde den dybe tallerken -igen og igen, -da de efterfølgende vil kunne anvende den samme software. -Det er rationelt for en aktør bag sløret, -da der altid er flere grupper som ikke har ophavsret til et stykke software, -end der er grupper som har udviklet et stykke software. -Det giver ikke mening, set fra et neutralt synspunkt bag sløret, -at tvinge de andre grupper til at genopfinde produktet indtil et projekt -udgives under copyleft. -Her er det heller ikke nødvendigvis et tab, -at være den første som investerer i et stykke software, -da enhver i det tilfælde hurtigere vil kunne bidrage til projektet, -hvormed virksomhedens virke forbedres. - -Det kan også nævnes at kvaliteten af software ikke kun kan hæves gennem profitmaksimering. -Hvis problemet er materiel støtte, -ville et samfund bygget på de fire rettigheder med færre ressourcer -(da hvert stykke software kun skal udvikles 1 gang) -kunne understøtte softwareprojekter på andre måder, -eksempelvis gennem skat -<!-- ikke behov for en kilde, -vi ved alle godt skat eksisterer og det er et tankeeksperiment--> -**FIXME: Hvordan er *HELE OVENSTÅENDE HELMENING generel viden for enhver af vores jævnaldrende?** - -Aktørerne bag sløret vil derfor for det første ikke finde god nok grund til at gøre det muligt, -at dele software uden de fire friheder, -og for det andet vil de sandsynligvis søge at garantere -de fire friheder i så mange henseender som muligt. -Det skyldes, -at gavnen ved aflukning af kode og på andre måder manglende krav om de fire friheder, -primært gavner en minoritet af ressourcestærke softwareudviklere, -hvorimod gavnen for resten af befolkningen er marginalt bedre software -som til gengæld ikke er ligeligt tilgængeligt for alle -at anvende, distribuere, studere og viderudvikle. -**FIXME: Menes med "krav" et *ufravigeligt* krav, eller (som rettet et andet sted) forpligtelse?** - ### Scanloniansk perspektiv på copyleft For at belyse de etiske aspekter ved copyleft-princippet, @@ -271,8 +43,7 @@ at de trods alt selv har sat arbejde ind i det afledte produkt, og gerne vil have kontrol over, hvordan det deles. Dette er ikke en rimelig afvisning, da brugeren selv har valgt at tage udgangspunkt i et projekt, -som stiller krav til deling; -**FIXME: Menes med "krav" et *ufravigeligt* krav, eller (som rettet et andet sted) forpligtelse?** +som forpligtiger deling; hvis deres mål var selv at sætte kriterierne for deling, kunne de have startet deres eget projekt. Det samme gælder virksomheder, @@ -285,9 +56,7 @@ da nogle udviklere skaber software med henblik på, at den bliver tilegnet af virksomheder. Software delt åbent ville nødvendigvis skulle deles videre åbent, Det betyder i praksis, -at Open Source-licenser uden copyleft princippet ikke længere kan eksistere, -da de tillader deling under andre vilkår, -end de oprindelige. +at deling med de 4 friheder *uden* copyleft princippet ikke længere er moralsk forsvarligt. Copyleft-princippet som regel vil derfor være for begrænsende for udviklere af andre interesser @@ -328,7 +97,7 @@ Formuleringen af copyleft princippet et i dette tilfælde systemet, da det er et svar på, hvordan vi bør handle på de forpligtelser, der er sat. -Den nuværende formulering som ikke stemmer overens med ovenstående: +Den nuværende formulering, som ikke stemmer overens med ovenstående lyder således: "Værker bør deles med alle, der accepterer, at hvis de ændrer værket og deler det, så skal denne videre deling ske på samme vilkår som den oprindelige deling." @@ -361,7 +130,8 @@ medmindre det ved den oprindelige deling blev specificeret, at alternative vilkår gælder for videre deling." Hermed bliver copyleft deling altså standarden, -hvorved standarden også bliver højnet autonomi for brugere. +hvorved standarden også betyder højere autonomi for brugere, +ift. andre former for deling. Med iterationen af systemet kan det nu igen holdes op mod forpligtelserne, for at identificere konflikter. Det efterlever forpligtelse 2. diff --git a/overview-contract.md b/overview-contract.md index 15bc666..ff9922e 100644 --- a/overview-contract.md +++ b/overview-contract.md @@ -25,93 +25,6 @@ Kontraktualisme grunder derimod sine moralske principper i idealet om reciprocitet, fornuft og retfærdighed [@Darwall2005, s. 21]. -### Kontraktarianisme - -Hobbes begynder sin formulering af kontraktarianisme -ved at forestille sig et individ, -som overvejer sine handlinger uafhængigt af alle andre. -Hver person ser det sådan, -at de må gøre, som de vil, -da det de vil, må være det gode. -Men selvom det for hver enkelt person giver bedst mening -at stræbe efter sine interesser, -er det ikke nødvendigvis bedst for alle, -hvis alle kun følger deres egen fornuft, kun fra deres eget synspunkt. -Hobbes konkluderer, at sådan en situation ville resultere i en alles krig mod alle, -da forskellige mennesker ofte vil stræbe efter den samme ting, -og de tilmed hver især føler sig mest berettiget til den ting, -eftersom de ser dem selv og deres tanker på nært hold, -og andre på afstand. -Denne situation, hvor en kollektiv stræben efter egen-interesse -fører til et værre udbytte for hver enkelt, -kaldes et "[collective action problem]{lang=en}" -[@Darwall2005, s. 22]. - -Problemet er oftest illustreret ved det spil-teoretiske eksempel -kendt som fangernes dilemma, -som er almenviden indenfor feltet. -Historien kan formuleres således [@Darwall2005, s. 22]: -To personer er sigtet på en mistanke om røveri. -De får at vide, at der ikke er nok beviser til at domfælde for røveri, -men der er som minimum nok til en dom for indbrud, som giver 1 års fængsel. -De mistænkte får så at vide, -at hvis de tilstår, og deres sammensvorne ikke gør, -kan de selv gå fri fra indbrudsdommen på et år, -mens deres partner får 10 år i fængsel. -Hvis de begge tilstår får de hver 3 år. -I denne situation vil det baseret kun på egeninteresser være mest rationelt -for dem hver at tilstå, -da de i tilfældet af at den anden ikke gør kan gå fri, og modsat får 3 år. -Sammenlign det med at den anden tilstår, og de selv ikke gør, -vil det resultere i 10 års fængsel. -Problemet er, at hvis den anden person handler med nøjagtig samme logik, -og de begge derfor ender med at tilstå, -vil de også begge få 3 års fængsel, -frem for 1 år hvis de undlod at tilstå. - -Samarbejde har altså potentialet for -at gøre udfaldet for hver enkelt person bedre, end hvis de ikke samarbejdede. -Samarbejde tager udgangspunkt i regler og normer, -som når bilister venter for rødt, -fordi der ellers ville være kaos på vejene. -Moral kan siges at være en specielt udbredt og fremtrædende form for samarbejde -[@Darwall2005, s. 23]. - -Kontraktarianismen siger, -at en handling er rigtig, hvis overholdelsen af de bredeste regler, -som ligger til grund for den, -resulterer i, -at alles egne interesser er bedre opfyldt -end hvis der ingen regler havde været. -Her refererer "bredeste regler" -til systemuafhængige regler, -som alle ville acceptere uafhængigt af interesser. -Et eksempel herpå kunne være at man altid bør holde for rødt, -da alternativet er at alle når langsommere frem, -og det kontraktarianistisk set ville gavne alles interesser at nå hurtigere frem. -Men der er også situationer, hvor flere forskellige mulige regler -til en given situation ville stille alle bedre, -end hvis de bestræbte sig på egne interesser uden reglen. -Kontraktarianismen forsøger at svare på det spørgsmål ved punktet af "ingen enighed" -[@Darwall2005, s. 23], -hvor enhver regels evne til at gavne egeninteresser -sættes op mod styrken af folks interesser uden reglen. -Alle vil gerne undgå alles krig mod alle, -og derfor vil selv de svagest stillede i samfundet -stadig være interesseret i at skrive under på de regler, -selvom andre får mere ud af dem end de selv gør. - -Her kunne måske nævnes det socialdemokratiske kompromis, -hvor de mere velhavende kapital-ejere og arbejdsgivere betaler mere til fælleskassen -for at opretholde et sundhedssystem, -da alternativet er en arbejdsstyrke med bl.a. lavere levealder -og derfor ringere mulighed for at generere profit. - -Kontraktarianismen arbejder altså med spændet mellem på den ene side -tilstanden af alles krig mod alle, -og på den anden side samarbejds-relaterede moralgivende kontrakter, -med bedre mulighed for at hæve alles egen interesser end krigstilstanden. - ### Kontraktualisme Kontraktualismen har en lignende struktur, |
