summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/data/problemer.qmd
diff options
context:
space:
mode:
authorJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-10-13 11:30:24 +0200
committerJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-10-13 11:30:24 +0200
commitdae8351eeb9136fe0f9f07d604c381ac5514554b (patch)
tree3b1842874d0f51a8a0a56fac8155cc99dcc857b2 /data/problemer.qmd
parent86669d776a6ccdecab22dbdfd9c5d216a9a29a34 (diff)
add presentation on choice of problem
Diffstat (limited to 'data/problemer.qmd')
-rw-r--r--data/problemer.qmd113
1 files changed, 113 insertions, 0 deletions
diff --git a/data/problemer.qmd b/data/problemer.qmd
new file mode 100644
index 0000000..9721fcc
--- /dev/null
+++ b/data/problemer.qmd
@@ -0,0 +1,113 @@
+---
+title: problemformuleringer
+subtitle: Hvad skal vores opgave handle om?
+format:
+ revealjs:
+ slide-level: 5
+ navigation-mode: grid
+ slide-number: true
+ preview-links: auto
+---
+
+# Flere bud
+
+*
+* Tidsmiljøer
+* APA i Moodle
+
+## Forankringer
+
+Hvordan kan en model for tidsmiljø påvirke
+formidlingen af studerendes og TAP'eres tidsmiljøer?
+
+* **Produkt (TSA)**: Funktionalitet af og mellem teknologier
+* **Påvirkning (STS)**: Samspil mellem mennesker og teknologi
+* **Proces (D&K)**: Skabelse af og med teknologier
+
+**Data**: Tema vi selv gerne vil arbejde med
+
+
+# Tidsmiljøer
+
+## Tidsmiljøer - forankringer
+
+Hvordan kan en model for tidsmiljø påvirke
+formidlingen af studerendes og TAP'eres tidsmiljøer?
+
+* **Produkt (TSA)**: Datamodel *anvendt* som videnskabeligt redskab
+* **Påvirkning (STS)**: Formidling af tidsmiljøer med og uden model
+* **Proces (D&K)**: Model af tidsmiljøer
+
+**Data**: Identificering af begreber i teori for tidsmiljø
+
+# APA-kilder i Moodle
+
+## APA-kilder i Moodle - forankringer
+
+Hvor APA-agtige er kilder i Moodle, og hvordan påvirker det læring?
+
+* **Produkt (TSA)**: Et læringsadministrationssystem (LMS)
+* **Påvirkning (STS)**: Formidling og/eller læringsgreb
+* **Proces (D&K)**: Variabel model af APA's kildenotation
+
+**Data**: Kildereferencer i HumTek-23's Moodle-sider
+
+### APA i Moodle - problemfelt
+
+På [et studierådsmøde i foråret][HumTekBach_2024]
+stillede en studerende det forslag,
+at VIP'ere skal følge APA-standarden for kildehenvisninger på Moodle,
+Motivet for forslaget var en påstånd om,
+at formidlingen på Moodle generelt er rodet.
+
+Rådets respons nævner ikke APA,
+og synes at antyde, at hvad der opleves som rod har pædagogisk værdi.
+
+[HumTekBach_2024]: https://dagsordener.ruc.dk/vis?b3034ac9-ae41-4a18-a766-c362638b91b8
+ "Dagsorden til HumTek studierådsmøde d. 28. maj 2024"
+
+### APA i Moodle - problem {.smaller}
+
+**Hvordan kan kildereferencer anskues som mere eller mindre "APA-agtige"?**
+(Svar: Ved at designe en graduerbar model for APA-notation)
+
+**Hvor APA-agtige er kildehenvisninger på HumTek-23's Moodle-sider?**
+(Svar: under middel)
+
+**Hvordan kan notation af kildereferencer påvirke læring?**
+(Svar: Orden kan styrke fokus på *indhold* fremfor *form* af det formidlede)
+(Svar: Orden kan misforstås som for stiv ogfacit-orienteret formidling)
+(Svar: Rod kan invitere til nysgerrighed)
+(Svar: Rod kan distrahere fra *relevant* nysgerrighed)
+
+### APA i Moodle - bilag: Rådsmødeforslag {.smaller}
+
+> Som studerende på Humtek skal vi følge APA styleguide
+> i opsætning af litteraturlister i vores videnskabelige tekster.
+>
+> Den litteratur vi introduceres til gennem forelæsninger,
+> får vi formidlet gennem Moodle, og det er mildt sagt noget rod,
+> med kreativ, variende opsætning, forfattere stavet forkert, døde links,
+> og fotokopieret materiale hvor bedre digitaliserede PDFer eksisterer
+> (imod betaling, men fotokopiering skal der jo også betales for!).
+>
+> Jeg mener, Humtek bør henstille til (eller kræve?),
+> at forelæsere følger APA styleguide
+> i opsætning af litteraturlister i Moodle.
+> Det sparer os studerene tid på detektivarbejdet
+> med at fortolke og reparere i Moodle-tekster og -links.
+> [kilde: [HumTekBach_2024]]
+
+### APA i Moodle - bilag: Rådsmøderespons {.smaller}
+
+> Det kan være en fordel for de studerende,
+> hvis en Moodle-side er nogenlunde ens for de forskellige kurser.
+> Man kunne overveje nogle templates til en god Moodle-side for et kursus --
+> der f.eks. også indeholdte små tricks til en god litteraturoversigt.
+> Det kunne overvejes, om der skulle sættes lidt midler af til udvikling af det.
+>
+> I forhold til kritikken af henvisninger til biblioteket,
+> så er det meningen,
+> at de studerende skal bruge netop biblioteket i deres studie,
+> så der kan kritikken ikke imødekommes.
+> [kilde: [FIXME]]