diff options
author | Jonas Smedegaard <dr@jones.dk> | 2024-10-13 11:30:24 +0200 |
---|---|---|
committer | Jonas Smedegaard <dr@jones.dk> | 2024-10-13 11:30:24 +0200 |
commit | dae8351eeb9136fe0f9f07d604c381ac5514554b (patch) | |
tree | 3b1842874d0f51a8a0a56fac8155cc99dcc857b2 /data/problemer.qmd | |
parent | 86669d776a6ccdecab22dbdfd9c5d216a9a29a34 (diff) |
add presentation on choice of problem
Diffstat (limited to 'data/problemer.qmd')
-rw-r--r-- | data/problemer.qmd | 113 |
1 files changed, 113 insertions, 0 deletions
diff --git a/data/problemer.qmd b/data/problemer.qmd new file mode 100644 index 0000000..9721fcc --- /dev/null +++ b/data/problemer.qmd @@ -0,0 +1,113 @@ +--- +title: problemformuleringer +subtitle: Hvad skal vores opgave handle om? +format: + revealjs: + slide-level: 5 + navigation-mode: grid + slide-number: true + preview-links: auto +--- + +# Flere bud + +* +* Tidsmiljøer +* APA i Moodle + +## Forankringer + +Hvordan kan en model for tidsmiljø påvirke +formidlingen af studerendes og TAP'eres tidsmiljøer? + +* **Produkt (TSA)**: Funktionalitet af og mellem teknologier +* **Påvirkning (STS)**: Samspil mellem mennesker og teknologi +* **Proces (D&K)**: Skabelse af og med teknologier + +**Data**: Tema vi selv gerne vil arbejde med + + +# Tidsmiljøer + +## Tidsmiljøer - forankringer + +Hvordan kan en model for tidsmiljø påvirke +formidlingen af studerendes og TAP'eres tidsmiljøer? + +* **Produkt (TSA)**: Datamodel *anvendt* som videnskabeligt redskab +* **Påvirkning (STS)**: Formidling af tidsmiljøer med og uden model +* **Proces (D&K)**: Model af tidsmiljøer + +**Data**: Identificering af begreber i teori for tidsmiljø + +# APA-kilder i Moodle + +## APA-kilder i Moodle - forankringer + +Hvor APA-agtige er kilder i Moodle, og hvordan påvirker det læring? + +* **Produkt (TSA)**: Et læringsadministrationssystem (LMS) +* **Påvirkning (STS)**: Formidling og/eller læringsgreb +* **Proces (D&K)**: Variabel model af APA's kildenotation + +**Data**: Kildereferencer i HumTek-23's Moodle-sider + +### APA i Moodle - problemfelt + +På [et studierådsmøde i foråret][HumTekBach_2024] +stillede en studerende det forslag, +at VIP'ere skal følge APA-standarden for kildehenvisninger på Moodle, +Motivet for forslaget var en påstånd om, +at formidlingen på Moodle generelt er rodet. + +Rådets respons nævner ikke APA, +og synes at antyde, at hvad der opleves som rod har pædagogisk værdi. + +[HumTekBach_2024]: https://dagsordener.ruc.dk/vis?b3034ac9-ae41-4a18-a766-c362638b91b8 + "Dagsorden til HumTek studierådsmøde d. 28. maj 2024" + +### APA i Moodle - problem {.smaller} + +**Hvordan kan kildereferencer anskues som mere eller mindre "APA-agtige"?** +(Svar: Ved at designe en graduerbar model for APA-notation) + +**Hvor APA-agtige er kildehenvisninger på HumTek-23's Moodle-sider?** +(Svar: under middel) + +**Hvordan kan notation af kildereferencer påvirke læring?** +(Svar: Orden kan styrke fokus på *indhold* fremfor *form* af det formidlede) +(Svar: Orden kan misforstås som for stiv ogfacit-orienteret formidling) +(Svar: Rod kan invitere til nysgerrighed) +(Svar: Rod kan distrahere fra *relevant* nysgerrighed) + +### APA i Moodle - bilag: Rådsmødeforslag {.smaller} + +> Som studerende på Humtek skal vi følge APA styleguide +> i opsætning af litteraturlister i vores videnskabelige tekster. +> +> Den litteratur vi introduceres til gennem forelæsninger, +> får vi formidlet gennem Moodle, og det er mildt sagt noget rod, +> med kreativ, variende opsætning, forfattere stavet forkert, døde links, +> og fotokopieret materiale hvor bedre digitaliserede PDFer eksisterer +> (imod betaling, men fotokopiering skal der jo også betales for!). +> +> Jeg mener, Humtek bør henstille til (eller kræve?), +> at forelæsere følger APA styleguide +> i opsætning af litteraturlister i Moodle. +> Det sparer os studerene tid på detektivarbejdet +> med at fortolke og reparere i Moodle-tekster og -links. +> [kilde: [HumTekBach_2024]] + +### APA i Moodle - bilag: Rådsmøderespons {.smaller} + +> Det kan være en fordel for de studerende, +> hvis en Moodle-side er nogenlunde ens for de forskellige kurser. +> Man kunne overveje nogle templates til en god Moodle-side for et kursus -- +> der f.eks. også indeholdte små tricks til en god litteraturoversigt. +> Det kunne overvejes, om der skulle sættes lidt midler af til udvikling af det. +> +> I forhold til kritikken af henvisninger til biblioteket, +> så er det meningen, +> at de studerende skal bruge netop biblioteket i deres studie, +> så der kan kritikken ikke imødekommes. +> [kilde: [FIXME]] |