Undersøgelser
[FIXME:
Nedenstående kapitel skal omskrives til hvad vi har undersøgt
fra nuværende interne arbejdsnoter om hvad vi kan undersøge]
Prior art
Måske plukke noget herfra (og kigge efter flere lignende oversigter):
https://info.arxiv.org/labs/showcase.html#arxiv-bibliographic-explorer
Semantisk vidensraffinering
Hands-on brug af eksisterende semantiske læringsredskaber
i supergruppen.
Opsætning af lokal vidensbase
Opsætning af [Oxigraph] quad-store
og validering at anvendelse sker udelukkende lokalt
(dvs. uden "læk" af aktiviteter til omverdenen).
Udvidelse af Oxigraph quad-store
til at bruge den mere intuitive [Sparnatural] frontend,
og indlejring af opslagseksempler
udviklet i samarbejde med [andre][thoughtroam-learn] [grupper][thoughtroam-use].
Opsætning af lokal klon af Scholia,
hvor data synkroniseres fra offentlige ressourcer ([Wikidata] m.fl.),
og validering at anvendelse sker udelukkende lokalt
(dvs. uden "læk" af aktiviteter til omverdenen).
Scraping af data om forskere fra https://forskning.ruc.dk/,
og udvidelse af lokal Scholia-klon
til at inkludere scrapede data.
Semantisk raffinering af lokal viden
Opsætning af lokal klon af Hypothes.is
hvor indsamlede data lagres i lokalt opsat [Oxigraph] quad-store
og validering at anvendelse sker udelukkende lokalt
(dvs. uden "læk" af aktiviteter til omverdenen).
Scraping af PDF-filer fra https://moodle.ruc.dk/,
automatisk OCR-scanning af rent grafiske PDF-filer,
og udvidelse af lokal Hypothes.is-klon
til at inkludere lokalt lagrede PDF-filer.
Udvidelse af lokal Scholia-klon
til at medtage annotationer fra lokal Hypothes.is-klon,
inspireret af Gooseberry.
Problemer med moodle
Eksempel på en kildehenvisning som har blandet rundt i forfatternavnene.
Idet teksten refereres til semantisk er nemmere at opdage den slags fejl.
Tekst 2: Cass R. Thaler and Richard H. Sunstein, Nudge:
Improving Decisions about Health, Wealth and Happiness,
Penguin Books, 2009, s. 1-40.
Richard Thaler
Cass Sunstein
Bogen Nudge
Hands-on brug af eksisterende semantiske læringsredskaber
i supergruppen.
Finde centrale begreber på websiden
https://sheilapontis.com/2015/06/04/design-thinking-revised/
Prøve at skitsere hvordan begreberne relaterer til hinanden -
er nogle begreber de samme (flere or for samme begreb)?
Er nogle begreber overordnede? Er nogle sideordnede?
Kigge på programmer til at formalisere begrebsrelationer.
F.eks. WebVOWL, Protege, SDML.
Pas på at det handler om at modellere vidensgrafer,
og kun sekundært at visualisere dem
(som visuelle grafer, som er noget andet end vidensgrafer).
Evaluering af eksisterende semantiske ontologier
til brug i modellering af læring ved RUC HumTek,
undersøgelse af relevante
eksisterende ontologier,
og formulering af tillægsontologier efter behov.
F.eks. brug at sdml til hurtig skitsering af ontologier:
# show source
sdml highlight -i /usr/share/doc/sdml/examples/properties.sdm
# visualize
sdml draw --diagram entity-relationship -i /usr/share/doc/sdml/examples/properties.sdm -f svg -o properties.svg
inkview properties.svg
# translate to RDF
sdml convert -i /usr/share/doc/sdml/examples/properties.sdm -f rdf
Design af semantisk understøttede læringsteknikker
med brug af eksisterende semantiske redskaber
som Scholia, hypothes.is og Gooseberry,
og evaluering af styrker og svagheder
sammenlignet med nuværende læring ved RUC.
Design af semantisk understøttede læringsredskaber
som komplementerer Scholia, hypothes.is og Gooseberry,
og evaluering af styrker og svagheder
sammenlignet med eksisterende læringsredskaber
(inkl. nuværende semantiske reskaber som Scholia m.fl.).