summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/worlding/_undersøgelser.qmd
blob: 5d730c349a4a4f05c180d15c9492966da9d03d02 (plain)

Undersøgelser

Ontologi for tentalukær læring

Definere en ontologi for tentakulær læring, udfra nøglebegreber identificeret i @Schraube_2024 og @Heilesen_2015.

Raffinere annotationer af @Schraube_2024 og @Heilesen_2015, ved at tilføje eller udskifte med ontologisk funderede semantiske mærkater.

Analyse af PPL overfor konkurrende læringsformer

FIXME: Kortlægning af PPL idealer, overfor eksempelvis individualiseret læring (individualized learning) [@Heilesen_2015].

FIXME: Kortlægning af PPL rammer - f.eks. indkøb af flip-overs/tavler/stole, og valg af arkitektur til institutionens bygninger.

FIXME: Kortlægning af PPL stimulering - f.eks. ved skemalagt introduktion af rutiner (som det skete for bibliotekssøgning og Thirdroom, men ikke for kollaborative digitale ressourcer som wikis, eller tidsstyring som kalender og mødebooking).

FIXME: Kortlægning af PPL styring - f.eks. ved løbende rådgivning (mest synligt i vores "seminarer") og sanktionsmuligheder (at gruppen ikke fuldtidsstuderer har ingen konsekvens før eksamen). [se "Directing the students" i @Heilesen_2015].

Visualisering af IT anvendt i PPL

Udfra semantiske annotationer og kortlægninger, danne beskrivende visuelle grafer om IT-brug indenfor PPL.

FIXME: Titel mangler for denne undersøgelse

@Schraube_2024 beskriver hvordan læringsprocessen har 4 afgørende trin, i og med at læring er en handling. Kritikken af digitale værktøjer går på, at de kun kan understøtte brugeren på 3. trin, "hvordan". Et eksempel på det modsatte kan ses i grafvisualiseringens evne til at vise brugeren, hvad de mener de har lært. Ved konkret at visualisere, hvilke sammenhænge, brugeren har fået ud af teksten, får brugeren mulighed for at deltage i en iterativ proces af finjustering af grafen, indtil de sidder med en passende evaluering af læringsmaterialet. Læring kan altså siges at hjælpes på 4. trin, det evaluerende, gennem visse digitale værktøjer.