summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/worlding/_teori_og_metode.qmd
blob: c9140776077a9fac5bcc13c28c560c1102741e1a (plain)

Teoretiske overvejelser

Teorier om læring

Måden vi opsøger og behandler viden har drastisk ændret sig siden digitaliseringen. Sammen med digitaliseringens eksponentielle udvikling er der tilmed opstået bekymringer om måden, læring finder sted på digitalt. Det er nu nemmere end nogensinde at blive distraheret, mens man lærer, og det er denne problemstilling, Ernst Schraube belyser i sin bog, "Digitalization and Learning as a Worlding Practice". I sin bog indrager Schraube psykologisk teori om de essentielle bestanddele af selve læringsprocessen for at nedbryde den og undersøge, hvilke aspekter der kan siges at være påvirket af digitaliseringen.

Til dette introduceres begreberne defensiv og ekspansiv læring, som beskriver to fundamentale, modsatrettede begrundelser for at lære. Defensiv læring er læring, som tager udgangspunkt i eksterne faktorer, og kommer ofte til udtryk som et forsøg på at afværge negative konsekvenser, eksempelvis en utilfredsstillende karakter til en eksamen. "Defensive learning is primarily governed by external issues and largely removed from the subject matter itself." [@Schraube_2024, p. 35] Defensiv læring kan da umuligt stå for sig selv, da læring bliver reduceret til en statisk og fastslået handlingsproces.

Modsat eksterne begrundelser findes de interne og personlige, som betegnes ekspansiv læring. Ekspansiv er modsat defensiv læring direkte knyttet til selve indholdet af læringsprocessen. Her drives læringsprocessen af den lærendes egen nysgerrighed, og konsekvenser af læringen må derfor accepteres, da læringen kun kan finde sted i en levende dialog med omverdenen. "In expansive learning, the learning process is primarily not oriented toward external demands but toward the concrete necessities that arise from getting involved in the content of the learning problems" [@Schraube_2024, p. 36] Her ligger den lærendes opmærksomhed på indholdet af det, der læres, modsat dem, der læres for.

Schraube beskriver også læring som en primært subjektorienteret aktivitet. lige nu tilrettelægges læring baseret på ideen om en overførelse af viden fra læreren til eleven. Dette kalder Schraube den transmisive læringsmodel. Denne model resulterer i en form for "tvedelt" læring, som betragter læringsaktiviteten som et resultat af undervisning og ikke af læring. Problemet med den tvedelte læringsmodel er, at den studerendes læringsrytme er forudbestemt af underviseren. Den studerende kan derfor aldrig få indflydelse på "hvad" de lærer, og "hvorfor" de lærer. Under tvedelt læring er den studerende reduceret til et operativt og performativt set af opgaver. [@Schraube_2024]

et kritisk trin i læringsprocessen er den affinitive bevægelse i læringen. denne bevægelse indeholder den lærendes behov for at udforske så bredt et udvalg af ideer og koncepter som muligt; at få overblik over alternative strategier for at undgå at sidde fast på et prædefineret problem. modsat den affinitive bevægelse findes den definitive. den definitive bevægelse involverer at finde essensen i det hav af information som oprindeligt blev udforsket. det er så at sige i denne proces at information bliver til visdom, da kerneideer ekstrapoleres fra deres kontekst. [@Schraube_2024]

Den definitive og den er affinitive bevægelse i læring komplementere hinanden og hjælper den lærende med hele tiden at bevæge sig fra det universelle til det konkrete og omvendt. i denne forståelse af læring står det mere klart, hvorfor et fast bestemt pensum og 1-dimensionelle retningslinjer for læring kan hæmme den lærende i sin evne til at forstå indholdet af læringen. afinitiv læring er direkte knyttet til den studerendes dagligdag, vaner og levevilkår, da den forsøger at åbne op for så bredt et udvalg af sammenhænge som muligt. Schraube pointerer at læring kan finde sted hvor som helst og når som helst i den enkelte persons dagligdag. affinitiv læring er altså ikke en isoleret funktion af hjernen, men en flerdimensionel og kompliceret proces, som næppe kan reguleres instrumentalt. [@Schraube_2024]

Schraube beskriver ikke bare læring som en subjekt-orienteret aktivitet, men som en trans-kontekstuel

Teorier om teknologi

Teorien om Data -> Information -> Viden -> Visdom

Teori om styrker ved transparens i kode og data

Teori om privatliv og Decentralisering

Metoder til afdækning af en teknologis understøttelse af læring

Kvalitativt ekspertinterview

Metoder til evaluering