Samlet system
Herunder skitseres den overordnede model for 5-stjernet læsning,
som muliggør nye måder at indgå i en tentakulær dialog med verden
gennem læringsmateriale ifølge resultatet
af projektets undersøgelse af teorien og værktøjerne.
Processen er mindre relevant for fysiske færdigheder
som for de mere abstrakte læringsproblemer,
hvor læringsemnet primært kontaktes gennem tekst --
eksempelvis læringsprocessen involveret i at forstå tentakulær læring.
Afsættet for 5-stjernet læsning
Læringsprocessen starter,
når den lærende oplever en intuitiv, følelsemæssig forståelse for,
hvad der er at lære ved at tackle et vist læringsproblem,
og intentionen tilmed opstår om at forstå emnet.
Den lærende må definere læringsproblemet gennem en definitiv bevægelse,
en slags gæt på, hvad der kan tages udgangspunkt i for at pakke emnet ud.
Dette trin består ofte af en operativ google-søgning
og skimmelæsning af resultatet.
Når den lærende har identificeret nøglebegreber eller vigtige forfattere,
kan de søge efter disse på Scholia.
Her får de muligheden for at se relaterede begreber og forfattere,
og de kan tilmed se,
hvilke aspekter af læringsemnet er til stede i de fundne værker.
Læringsemnet kontekstualiseres,
og den lærende får derfor et mere indholdsrigt grundlag for at vælge litteratur.
Herfra begynde selve dialogen med materialet,
hvormed Hypothes.is aktiveres.
Hypothes.is
Mens den lærende læser,
vil de afhængigt af hvilken tekst,
de læser,
støde på annotationer fra andre læsere,
som yderligere kontekstualiserer materialet og dets læringsemner.
De får tilmed selv mulighed for at annotere teksten og svare på annotationer,
og dialogen med materialets repræsenation af verden inviterer
til dialog med andre.
Nogle annotationer stiller spørgsmål,
og nye læringsproblemer springer ud af det oprindelige.
Andre annotationer forklarer tekstens indhold fra nye vinkler.
5-stjernede læsere tilføjer tags med referencer til begreber
i en pågældende ontologi og forklarer deres forståelse af sammenhængen,
hvormed de både definerer et synspunkt og inviterer andre til at udfordre det.
forbindelse til Scholia og dermed wikidata
Wikidata opererer efter princippet om,
at enhver kan bidrage til vidensbasen.
Når flere sammenhænge tilføjes til Wikidata,
forbedres nye læseres udgangspunkt for at udfolde emnet,
og tilbagevendende læsere udfordres til at gentænke emnet,
når de etablerede sammenhænge udvikler sig uafhængigt af dem.
Alle 5-stjernede læsere er således med til at opbygge og vedligeholde
den kollaborativt betingede fælles kontekst,
som vedrører hvert læringsemne.
Ontologiseringsprocessen
Et eksempel på denne proces i mikroskala kan findes i vores eget arbejde
med @Schraube2024:
"The center of the learning action is the movement from not knowing,
understanding, or being able to do something, but wanting to
know, understand, or be able to do it, to knowing, understanding,
or being able to do it."
Learning movements are defined to be the process of going
from not knowing to knowing.
Learning is therefore fundamentally tied to goal-setting and intention.
Tags: learn10tac:LearningAction, learn10tac:ContentDimension
Ian
Seems to me that "goal-setting and intention" come prior to the movement
from not knowing to knowing.
goal-setting sounds to me like the subjective action reason,
which initiates the whole learning process,
and intention seems another word for the subjective action reason.
Jonas
I agree. A better way to phrase the point might be
that a subjective action reason is necessary to define the learning content
and it is therefore a prerequisite for learning.
This speaks to the view that emotions and subjectivity play a key role
in mediating the dialogue between the world and the learner.
Ian
Her præsenteres en forståelse af et citat,
denne forståelse knyttes til begreber i learn10tac ontologien,
og en anden læser udfordrer forståelsen.
Ontologiens begreber kan derfor aldrig være statisk defineret,
da de altid er forankret i et citat i en tekst,
en argumentation for forankringen, og en dialog om denne argumentation.
Verdeningsdialogen faciliteres her af afsendelsen af en notifikation
til den oprindelige annotations forfatter.
Med notifikationen inviteres de tilbage i dialogens kontekst,
hvor de kan svare igen med en uddybende opklaring
eller tage stilling på ny og eventuelt finjustere ontologien,
hvis de er enige.
Her er tale om en form for digital distraktion,
som læringsmæssigt virker modsat forstyrrende notifikationer.
Notifikationen dukker kun op,
hvis læseren i forvejen har åbnet Hypothes.is
og de dermed er forberedt på at komme på afveje.
Det distraherende aspekt er derfor ikke skadeligt for fordybelse
på samme måde som notifikationer fra sociale medier.
Modsat sociale medier,
trækker notifikationen den lærende tilbage i en velkendt kontekst,
hvor deres verdensforståelse udvikles og materialiseres for fremtidige læsere.