summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/worlding/_struktur.qmd
blob: 608fc32183521c8edb410f38c96cb850e2a09cf8 (plain)

Motivation

Vores studieverden er motiveret indefra af et princip om PPL, og udefra af krav om målbarhed og succes.

I cyberspace (vores brug af digitalisering) er vi motiveret indefra af et håb om relevans af vores digitale evner og fascinationer, og udefra af vidensøkonomiens markedskræfters værdisættelse af flest mulige facetter af vores deltagelse i videnssamfundet.

I meatspace (vores dagligdag) er vi motiveret indefra af en nysgerrighed om videnskabelighed, og udefra af SU, husleje, og COOPs madpriser.

[FIXME: flytte "tentakulært modellerede" pointer ovenfor til konklusion]

Problemfelt

I vores studieverden opfordres vi vi til at arbejde kollektivt og udfra egne interesser, og vi præsenteres parallelt for definerende tekster som vi gennem forelæsninger føres igennem forståelsen af.

I cyberspace FIXME ...

I meatspace FIXME ...

[FIXME: flytte "tentakulært modellerede" pointer ovenfor til konklusion]

Problem

Vi savner anerkendelse af vores strategiske sigte om at anvende semantisk modellering til at understøtte vores egen akademiske læring på Humtek-studiet, idet digitalisering indenfor læringskontekst typisk rubriceres som instrumentelt for færdighedstrænende indlæring, for individualiserende, tvedelt læring, og/eller modvirkende inklusion og undervisningsdifferentiering.

Indsnævring

Vores afsæt er i mindre grad vores egen fascination af tekniske dimser, og mere det principielle i digitaliserings også konstruktive muligheder for læring.

Metode

Til forståelse af læringsprocesser og digitaliserings indvirkning i disse, anvender vi primært teorien om tentakulær læring [@Schraube2024]. Da konstruktiv brug af digitalisering er underbelyst i teorien, inddrager vi desuden to didaktiske modeller, dels SAMR om typer af teknologiinddragelse [@Hamilton2016], og dels Digipro om inkluderende brug af digitalisering i læringsforløb [@Graf2021kap1].

Teori

Læring

Teorien om tentakulær læring [@Schraube2024] beskriver, hvordan kvaliteter ved det lærte påvirkes både af hvordan læringsprocessen er igangsat (motivation), og hvordan den udføres (læringsbevægelser).

Konstruktiv digitalisering i læring

Digitalisering kan anvendes må mange forskellige måder, og kan have både positiv og negativ effekt på læring [@Conole2013, kap. 4]. En række eksempler på digitalisering præsenteres i @Schraube2024, som kan give det indtryk[^tendens], at digitalisering generelt er enten skadeligt for læring eller kun kan understøtte operationelle læringsbevægelser, og ifølge teorien derfor ikke kan bidrage til tentakulær læring.

[^tendens]: Forfatterne fik et tydeligt indtryk af skepsis overfor digitalisering, mens Schraube selv mener at [FIXME: henvisning til Schraubes opblødning i interview]. Den oplevede tendens kun er relevant til subjektivt at forklare forfatternes skærpede interesse, og en nærmere metodisk undersøgelse er derfor vudereret irrelevant.

@Conole2013 argumenterer, at et bredt felt af digitaliseringer

men relativt unuanceret mht. didaktisk sigte for den enkelte digitalisering og hvorvidt anvendelsen skete hensigtsmæssigt, eller de negative empiriske observationer i mindre grad afspejler teknologiens begrænsninger og i højere grad indikerer en forkert anvendelse.

SAMR-modellen [@Hamilton2016] kan hjælpe til analytisk at skelne mellem forskellig typer af digitalisering.

Stilladsering er en pædagogisk metode til at løbe en læringsproces igang, ved i begynelsen at "opstille et stillads" omkring den lærende, som kan pilles ned igen, efterhånden som den lærende etablerer de fornødne evner til at arbejde selvstændigt. Udover som analytisk redskab, kan SAMR desuden anvendes til stilladsering af facilitatorer, om konstruktiv inddragelse af digitalisering [@Arantes2022].

Den didaktiske strukturmodel Digipro [@Graf2021kap1]. som perspektivering om anvendelse ved design af undervisning,

Åbne digitaliseringer til understøttelse af akademisk læsning

@Wylie2018 konkluderer, at aktive former for digital læsning ikke svækker læring som det er tilfældet for passiv brug, sammenlignet med analog læsning.

@Julia2023 undersøger funktionel anvendelighed af ontologisk styrket videnssøgning med wiki-baserede teknologier, som argumenteres som væsentlige for Open Science.

Hypothes.is

Funktionelt er hypothes.is [FIXME] ...

Hypothes.is er et annotationsredskab, i stil med en overstregningningstusch eller post-it notes. Sammenlignet med analoge alternativer, er det [FIXME] i SAMR.

Oplevelsesmæssigt kan hypothes.is etablere en tryg atmosfære, idet [FIXME] ..., men det afhænger af anvendelsen, da der eksempelvis i stedet kan opstå en stressende atmosfære hvis den kollaborative del anvendes i væsentlig grad, overfor en heterogen og/eller konkurence-orienteret social gruppe.

Internt fungerer hypothes.is ved [FIXME] ...

Hypothes.is samspiller med andre systemer gennem [FIXME] ...

At de indre mekanismer er opbygget transparent og med udbredt tilgængelige komponenter [FIXME: reference til akademisk tekst om det grundliggende koncept "Fri software"], og at deres interaktion med omkringliggende systemer sker gennem fikserede og offentliggjorte brugerflader, er væsentlige [FIXME]...

Scholia

Model for læring

Evaluering

Ekspertinterview med forfatter til teorien om tentakulær læring, om genkendelighed af teorien i hhv. abstrakt model og visualiseringer, og en diskussion mere bredt om, hvorvidt multimodalisering som affinitive bevægelser vurderes meningsfulde of relevante for akademisk læsning anskuet som en verdeningspraksis.

Konklusion

Perspektivering

Læringsfacilitering

Det kunne være oplagt at undersøge relevansen af proaktiv stilladsering, introduceret i @Graf2021kap1, anvendt også ved akademisk læring.