Motivation
Vores studieverden er motiveret
indefra af et princip om PPL,
og udefra af krav om målbarhed og succes.
I cyberspace (vores brug af digitalisering) er vi motiveret
indefra af et håb om relevans af vores digitale evner og fascinationer,
og udefra af vidensøkonomiens markedskræfters værdisættelse
af flest mulige facetter af vores deltagelse i videnssamfundet.
I meatspace (vores dagligdag) er vi motiveret
indefra af en nysgerrighed om videnskabelighed,
og udefra af SU, husleje, og COOPs madpriser.
[FIXME: flytte "tentakulært modellerede" pointer ovenfor til konklusion]
Problemfelt
I vores studieverden opfordres vi vi
til at arbejde kollektivt og udfra egne interesser,
og vi præsenteres parallelt for definerende tekster
som vi gennem forelæsninger føres igennem forståelsen af.
I cyberspace FIXME ...
I meatspace FIXME ...
[FIXME: flytte "tentakulært modellerede" pointer ovenfor til konklusion]
Problem
Vi savner anerkendelse
af vores strategiske sigte om at anvende semantisk modellering
til at understøtte vores egen akademiske læring på Humtek-studiet,
idet digitalisering indenfor læringskontekst typisk rubriceres
som instrumentelt for færdighedstrænende indlæring,
for individualiserende, tvedelt læring,
og/eller modvirkende inklusion og undervisningsdifferentiering.
Indsnævring
Vores afsæt er i mindre grad vores egen fascination af tekniske dimser,
og mere det principielle
i digitaliserings også konstruktive muligheder for læring.
Metode
Til forståelse af læringsprocesser og digitaliserings indvirkning i disse,
anvender vi primært teorien om tentakulær læring [@Schraube2024].
Da konstruktiv brug af digitalisering er underbelyst i teorien,
inddrager vi desuden to didaktiske modeller,
dels SAMR om typer af teknologiinddragelse
[@Hamilton2016],
og dels Digipro om inkluderende brug af digitalisering i læringsforløb
[@Graf2021kap1].
Teori
Teorien om tentakulær læring [@Schraube2024] beskriver,
hvordan kvaliteter ved det lærte
påvirkes både af hvordan læringsprocessen er igangsat (motivation),
og hvordan den udføres (læringsbevægelser).
SAMR-modellen [@Hamilton2016] kan hjælpe til
analytisk at skelne mellem forskellig typer af digitalisering.
Stilladsering er en pædagogisk metode
til at løbe en læringsproces igang,
ved i begynelsen at "opstille et stillads" omkring den lærende,
som kan pilles ned igen,
efterhånden som den lærende etablerer de fornødne evner
til at arbejde selvstændigt.
Udover som analytisk redskab,
kan SAMR desuden anvendes til stilladsering af facilitatorer,
om konstruktiv inddragelse af digitalisering
[@Arantes2022].
Den didaktiske strukturmodel Digipro [@Graf2021kap1].
som perspektivering om anvendelse ved design af undervisning,
Perspektivering
Læringsfacilitering
Det kunne være oplagt at undersøge
relevansen af proaktiv stilladsering,
introduceret i @Graf2021kap1,
anvendt også ved akademisk læring.