summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/worlding/_problemfelt.qmd
blob: cd33a7efe41289297dec2368bbf29298bfc27c03 (plain)


Problemfelt

Titel: Scholia som del af en verdensgøringspraksis

Med teoretisk basis i Ernst Scraubes nye bog (dvs. mere præcist de teorier som han lægger til grund - eller hvad de mere simplistisk modsvarer indenfor vores pensum) vil vi undersøge vores egen og studiekollegers gruppearbejdspraksis i foregående og nuværende semester, hhv. med og uden inddragelse af de grafrevne redskaber Scholia og Hypothes.is.

Viden kan formidles på flere måder. Indsigt kan opnås på flere måder, og indsigt gennem læring involverer formidling af viden.

Roskilde Universitet anvender problemorienteret projektlæring som pædagogisk princip. Vi er i det 21. århundrede med store muligheder med og forventninger til digitale teknologier. Roskilde Universitet er en institution med begrænsede ressourcer. Det er udfordrende at studere, og nogen, men ikke al hjælp er gavnlig for læring.

Mange studerende og læringsfacilitatorer oplever udfordringer med at håndtere komplekst tekstmateriale og skabe meningsfuld forståelse og sammenhæng mellem tekster. Vores problemfelt fokuserer specifikt på behovet for at understøtte pædagogisk læring og PPL (Problemorienteret Projektlæring) ved hjælp af datadrevne teknologier som f.eks. grafteori.

Vi vil undersøge, om problemorienteret projektlæring (PPL), med kernebegreber som stilladsering, bridging og constructive alignment, ville styrkes eller modvirkes af at inddrage grafbaserede værktøjer som Scholia og Hypothes.is i læringsprocessen. Scholia analyserer forbindelser mellem videnskabelige videnselementer som udgivelser, forfattere, videnskabelige begreber og mere generelle temaer, og tilbyder udvidede navigationsmuligheder mellem dem. Hypothes.is registrerer annotationer til websider og PDF-dokumenter. Vores hypotese er, at disse værktøjer, hensigtsmæssigt anvendt, kunne støtte studerendes læring.

I vores undersøgelse i problemfeltet har vi taget flere fravalg.

Vi undgår "magiske teknologier" som kunstig intelligens. Selvom AI-teknologier kan være kraftfulde værktøjer, ønsker vi at fokusere på mere tilgængelige og bæredygtige løsninger, da "omkostningerne til deep learning-modeller [...] er kendt for at være massive" [@Selvan_2023, vores oversættelse]. Vi søger i stedet at udforske løsninger, der er baseret på eksisterende teknologier og metoder, som effektivt kan implementeres og bruges af alle.

Vi undgår lukket software. Grundkravene om gennemsigtighed og genbrugelighed ved Fri software og (delvist) ved åbne standarder gør dem væsentligt nemmere for os at undersøge videnskabeligt, og for andre at efterprøve.