Introduktion
Når vi læser akademiske tekster, anvender vi en læseteknik,
som involverer en række digitaliseringsværktøjer.
Der er meget snak om problemer med digitaliseringer,
som for eksempel at det kan være stressende og distraherende,
og på studiet fremhæves da også styrker ved at læse fysiske bøger
og tage håndskrevne noter,
men vi genkender ikke disse som styrkende for os.
Vi associerer typisk videnskabelige problemstillinger
med skyer af kompleksiteter,
og føler os bremset i at leve os ind i stoffet
gennem tekstmateriale præsenteret som endimensionelle tekster,
hvor vi er afhængige af,
at den måde forfatteren kortlægger kompleksisterne på
matcher vores måde at folde dem ud på i vores bevidsthed.
Vi synes selv at blive hjulpet af vores læseteknik,
som vi føler hjælper til at "pakke teksten ud" og lege med den,
undersøge den fra skæve vinkler
og sammenligne og diskutere vores tanker om den.
Vi er dog i tvivl om, om det måske er en form for blændværk --
en slags IT-fetish som reelt er ligegylig,
eller måske direkte skadelig for vores læring,
eller om det er muligt,
at vores valgte teknik til en mere "spraglet" læsning
kan understøtte vores læring.
Vi har en vag forståelse af læring,
som noget der kan være overfladisk eller dybt.
Med dette projekt vil vi læse en akademisk tekst om,
hvad læring er,
og samtidigt undersøge den teknik,
vi anvender til at komme igennem teksten.
Vi forventer ikke at kunne afgøre empirisk,
hvorvidt vores læseteknik virker
[@FIXME helt kort hvorfor vi aner det for urealistisk],
men sigter efter at identificere,
om der er træk ved vores læseteknik,
som teoretisk kan sandsynliggøres
at udgøre understøttelse for dybere læring.
De metoder vi anvender i vores læseteknik
involverer en række digitaliseringsteknologier,
og valget af disse skal vise sig at bære væsentlige træk
for sandsynliggørelsen af potentialet for dybere læring,
og derfor vil vi også inddrage sociopolitiske overvejelser
om valget af de involverede teknologier.
Problemformulering
Teori
Tentakulær læring
Teorien kan siges at knytte sig til økologiske kognitionsteorier,
bl.a. direkte refereret Vygotskijs teori om kilde til udvikling
[@Schraube2024, @Larsen2024].
Hvor Læringstrekanten ifølge @Illeris2018
placerer indhold og materiale på samme dimension,
opererer tentakulær læring separate indholds- og materialdimensioner
[@Schraube2024].
5-stjernet data
5-stjernet data er et koncept,
som knytter flere teknologier og ideologier sammen.
Dels det sæt af teknologier som udgør World Wide Web,
dels den bagvedliggende ideologi om åben, kollaborativ vidensdeling,
og dels den videreudviklede vision
om en langt mere nuanceret kollaborativ vidensdeling
som bl.a. går under betegnelsen Det semantiske web.
Analyse
Ved vores analyse af teknologierne
anvender vi som eksempel et uddrag af vores egen brug af teknologierne
til kollaborativ læsning af @Schraube2024.
Hypothes.is
Scholia
Semantiske noter i Markdown
5-stjernet data
Semantiske tentakler
Konklusion
Perspektivering
Empirisk undersøgelse af,
om det vi teoretisk påpeger som potentiale,
er muligt gennem praktiske undersøgelser at påvise --
ekempelvis ved A-B tests.
Det er her vigtigt at udforme tests,
så der skelnes mellem den læring der undersøges,
og den forudgående læring om anvendelsen af de involverede teknikker.
Her er det ikke nok at afdække testpersonernes IT-færdigheder,
da potentialet i dybere læring ikke kun er knyttet til IT-faglig teknik
men også færdigheder i at praktisere verdeningsdialog.
Hvis vi antager at der er hold i vores teoretisk indikerede potentiale,
så vil det være relevant at kigge på,
hvordan eksisterende studiemønstre mest hensigtsmæssigt kan styrkes
med denne nye viden.
Konkret kan skoler tilskyndes til skarpere kontekstualiseing af læringsmateriale
for at invitere, uden at presse, en mere spraglet læsning af dem.
Her vil det være oplagt for undervisere at bruge 5-stjernet data
til at tilskynde brug af åbne og dialog-orientede ressourcer.
[@FIXME problemer med misforstået læring, med eller uden digitalisering:
generativ AI brugt til målrettet og dermed flad læring,
eller generativ AI brugt "spraglet" men planløst
og dermed blot som underholdning.]
[@FIXME måske en solstrålehistorie om brug af generativ AI til spraglet læring --
og så pointere at pointen ikke er generativ AI
men det at "danse din læring fremfor at sprinte den",
og at generativ AI derfor kun er tilrådeligt
hvis det er mere rentabelt samfundsmæssigt
at danse med kunstig intelligens end med hinanden.]