summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/worlding/_outline.qmd
blob: 4bff4cadc87ca567dddb2b25a10841ce4623269e (plain)

Introduktion

Vi bruger digitaliseringer når vi læser akademiske tekster, men vi ved ikke om det reelt hjælper vores læring: Digitalisering er typisk effektiviserende og rationaliserende, som synes at konflikte med pointer i nyere læringsforskning, om at læring svækkes af en for operationel, rationel tilgang.

Problemformulering:

  • Kan vores læseteknik styrke indholdsrelaterede aspekter af dybere læring?

Underspørgsmål:

  • Hvilke betingelser er gældende for at kunne opnå dybere læring?
  • Hvilken funktionalitet karakteriserer vores læseteknik?
  • Hvordan skaber funktionaliteten i vores læseteknik betingelserne for dybere læring?

Metode

Vi undersøger vores egen læringsproces, med en læseteknik som involverer digitaliseringer, og evaluerer derefter, om vi har lært noget om det materiale vi læste om.

Den undersøgte læringsproces består i at læse en dugfrisk teori om læring. Læseteknikken omfatter kollaborativ annotering af tekstnære passager, kobling af annotationerne til en global kollektivt udviklet begrebsdatabase, skitsering af en ontologi over de identificerede begrebers sammenhænge og automatisk visualisering af den konstruerede ontologi.

Evalueringen består i at sammenholde visualiseret ontologi med original teori, gennem kvalitative ekspertinterviews med forfatteren til teorien om vores forståelse af teorien og forfatterens forståelse af vores model.

Teori

Tentakulær læring

Teorien kan siges at knytte sig til økologiske kognitionsteorier, bl.a. direkte refereret Vygotskijs teori om kilde til udvikling [@Schraube2024, @Larsen2024].

Hvor Læringstrekanten ifølge @Illeris2018 placerer indhold og materiale på samme dimension, skelner tentakulær læring mellem separate indholds- og materialdimensioner [@Schraube2024].

5-stjernet data

5-stjernet data er et koncept, som knytter flere teknologier og ideologier sammen. Dels det sæt af teknologier som udgør World Wide Web, dels den bagvedliggende ideologi om åben, kollaborativ vidensdeling, og dels den videreudviklede vision om en langt mere nuanceret kollaborativ vidensdeling som bl.a. går under betegnelsen Det semantiske web.

Analyse

Scholia, Hypothes.is og Markdown undersøges som teknologiske artefakter.

Ved vores analyse af teknologierne anvender vi som eksempel et uddrag af vores egen brug af teknologierne til kollaborativ læsning af @Schraube2024.

Hypothes.is

Scholia

Markdown

Semantiske noter i Markdown

Konstruktion af 5-stjernet viden

Som evaluering af, om det vi digitaliseret har læst giver mening, har vi prøvet at sammensætte de komponenter, vi identificerede og klassificerede som del af digitaliseringerne, som en ontologi om læring.

Evalueringen kan ikke validere om vi har læst teksten som det var hensigten, og derfor om vi har lært noget. Eller mere præcist om der der ressonerer for os er det samme som ressonerer hos tekstens forfatter. Men hvis stumperne har en form for sammenhængskraft, er der mulighed for at hvad vi synes giver "mening" også er "meningen" i den akademiske verden vi er i dialog med.

Semantiske tentakler

Opsummeringer:

Vores proces i at stræbe mod 5-stjernet viden har sammenfald med læringsteoriens indholdsdimension -- både ekspansive aktionsgrunde og affinitive bevægelser. Vores proces har ikke sammenfald med de i læringsteoriens fremstilling fremhævede problemer med digitalisering.

Delkonklusion: Vores proces kan rimeligvis siges at have potentiale for dybere læring, altså tentakulær læring med brug af begreb indenfor læringsteorien.

Delkonklusion: Vores designprodukt kan rimeligvis siges at have potentiale for stilladsering af dybere læring, og dermed at indgå i en tentakulær verdeningspraksis for læring.

Konklusion

Perspektivering