Introduktion
Vi bruger digitaliseringer når vi læser akademiske tekster,
men vi ved ikke om det reelt hjælper vores læring:
Digitalisering er typisk effektiviserende og rationaliserende,
som synes at konflikte med pointer i nyere læringsforskning,
om at læring svækkes af en for operationel, rationel tilgang.
Problemformulering:
- Kan vores læseteknik styrke indholdsrelaterede aspekter af dybere læring?
Underspørgsmål:
- Hvilke betingelser er gældende for at kunne opnå dybere læring?
- Hvilken funktionalitet karakteriserer vores læseteknik?
- Hvordan skaber funktionaliteten i vores læseteknik betingelserne for dybere læring?
Metode
Vi undersøger vores egen læringsproces,
med en læseteknik som involverer digitaliseringer,
og evaluerer derefter,
om vi har lært noget om det materiale vi læste om.
Den undersøgte læringsproces består i at læse en dugfrisk teori om læring.
Læseteknikken omfatter kollaborativ annotering af tekstnære passager,
kobling af annotationerne til en global kollektivt udviklet begrebsdatabase,
skitsering af en ontologi over de identificerede begrebers sammenhænge
og automatisk visualisering af den konstruerede ontologi.
Evalueringen består i at sammenholde visualiseret ontologi med original teori,
gennem kvalitative ekspertinterviews med forfatteren til teorien
om vores forståelse af teorien og forfatterens forståelse af vores model.
Teori
Tentakulær læring
Teorien kan siges at knytte sig til økologiske kognitionsteorier,
bl.a. direkte refereret Vygotskijs teori om kilde til udvikling
[@Schraube2024, @Larsen2024].
Hvor Læringstrekanten ifølge @Illeris2018
placerer indhold og materiale på samme dimension,
skelner tentakulær læring mellem separate indholds- og materialdimensioner
[@Schraube2024].
5-stjernet data
5-stjernet data er et koncept,
som knytter flere teknologier og ideologier sammen.
Dels det sæt af teknologier som udgør World Wide Web,
dels den bagvedliggende ideologi om åben, kollaborativ vidensdeling,
og dels den videreudviklede vision
om en langt mere nuanceret kollaborativ vidensdeling
som bl.a. går under betegnelsen Det semantiske web.
Analyse
Scholia, Hypothes.is og Markdown undersøges
som teknologiske artefakter.
Ved vores analyse af teknologierne
anvender vi som eksempel et uddrag af vores egen brug af teknologierne
til kollaborativ læsning af @Schraube2024.
Hypothes.is
Scholia
Markdown
Semantiske noter i Markdown
Konstruktion af 5-stjernet viden
Som evaluering af,
om det vi digitaliseret har læst giver mening,
har vi prøvet at sammensætte de komponenter,
vi identificerede og klassificerede som del af digitaliseringerne,
som en ontologi om læring.
Evalueringen kan ikke validere om vi har læst teksten som det var hensigten,
og derfor om vi har lært noget.
Eller mere præcist om der der ressonerer for os
er det samme som ressonerer hos tekstens forfatter.
Men hvis stumperne har en form for sammenhængskraft,
er der mulighed for at hvad vi synes giver "mening"
også er "meningen" i den akademiske verden vi er i dialog med.
Semantiske tentakler
Opsummeringer:
Vores proces i at stræbe mod 5-stjernet viden
har sammenfald med læringsteoriens indholdsdimension --
både ekspansive aktionsgrunde og affinitive bevægelser.
Vores proces har ikke sammenfald
med de i læringsteoriens fremstilling fremhævede problemer med digitalisering.
Delkonklusion:
Vores proces kan rimeligvis siges
at have potentiale for dybere læring,
altså tentakulær læring med brug af begreb indenfor læringsteorien.
Delkonklusion:
Vores designprodukt kan rimeligvis siges
at have potentiale for stilladsering af dybere læring,
og dermed at indgå i en tentakulær verdeningspraksis for læring.
Konklusion
Perspektivering