summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/worlding/_outline.qmd
blob: 51a8e26d8b5b1716c8353b6418d45052a43a80ac (plain)

Semantisk web og hypothes.is og Scholia

Når vi læser akademiske tekster, anvender vi en læseteknik, som involverer en række digitaliseringsværktøjer. Der er meget snak om problemer med digitaliseringer, som for eksempel at det kan være stressende og distraherende, og på studiet fremhæves da også styrker ved at læse fysiske bøger og tage håndskrevne noter, men vi genkender ikke disse som styrkende for os. Vi associerer typisk videnskabelige problemstillinger med skyer af kompleksiteter, og føler os bremset i at leve os ind i stoffet gennem tekstmateriale præsenteret som endimensionelle tekster, hvor vi er afhængige af, at den måde forfatteren kortlægger kompleksisterne på matcher vores måde at folde dem ud på i vores bevidsthed. Vi synes selv at blive hjulpet af vores læseteknik, som vi føler hjælper til at "pakke teksten ud" og lege med den, undersøge den fra skæve vinkler og sammenligne og diskutere vores tanker om den. Vi er dog i tvivl om, om det måske er en form for blændværk -- en slags IT-fetish som reelt er ligegylig, eller måske direkte skadelig for vores læring, eller om det er muligt, at vores valgte teknik til en mere "spraglet" læsning kan understøtte vores læring.

Vi har en vag forståelse af læring, som noget der kan være overfladisk eller dybt. Med dette projekt vil vi læse en akademisk tekst om, hvad læring er, og samtidigt undersøge den teknik, vi anvender til at komme igennem teksten. Vi forventer ikke at kunne afgøre empirisk, hvorvidt vores læseteknik virker [@FIXME helt kort hvorfor vi aner det for urealistisk], men sigter efter at identificere, om der er træk ved vores læseteknik, som teoretisk kan sandsynliggøres at udgøre understøttelse for dybere læring.

De metoder vi anvender i vores læseteknik involverer en række digitaliseringsteknologier, og valget af disse skal vise sig at bære væsentlige træk for sandsynliggørelsen af potentialet for dybere læring, og derfor vil vi også inddrage sociopolitiske overvejelser om valget af de involverede teknologier.

Problemformulering

Teori

Tentakulær læring

Teorien kan siges at knytte sig til økologiske kognitionsteorier, bl.a. direkte refereret Vygotskijs teori om kilde til udvikling [@Schraube2024, @Larsen2024].

Hvor Læringstrekanten ifølge @Illeris2018 placerer indhold og materiale på samme dimension, opererer tentakulær læring separate indholds- og materialdimensioner [@Schraube2024].

5-stjernet data

5-stjernet data er et koncept, som knytter flere teknologier og ideologier sammen. Dels det sæt af teknologier som udgør World Wide Web, dels den bagvedliggende ideologi om åben, kollaborativ vidensdeling, og dels den videreudviklede vision om en langt mere nuanceret kollaborativ vidensdeling som bl.a. går under betegnelsen Det semantiske web.

Analyse

Ved vores analyse af teknologierne anvender vi som eksempel et uddrag af vores egen brug af teknologierne til kollaborativ læsning af @Schraube2024.

Hypothes.is

Scholia

Semantiske noter i Markdown

5-stjernet data

Semantiske tentakler

Konklusion

Perspektivering

Empirisk undersøgelse af, om det vi teoretisk påpeger som potentiale, er muligt gennem praktiske undersøgelser at påvise -- ekempelvis ved A-B tests. Det er her vigtigt at udforme tests, så der skelnes mellem den læring der undersøges, og den forudgående læring om anvendelsen af de involverede teknikker. Her er det ikke nok at afdække testpersonernes IT-færdigheder, da potentialet i dybere læring ikke kun er knyttet til IT-faglig teknik men også færdigheder i at praktisere verdeningsdialog.

Hvis vi antager at der er hold i vores teoretisk indikerede potentiale, så vil det være relevant at kigge på, hvordan eksisterende studiemønstre mest hensigtsmæssigt kan styrkes med denne nye viden. Konkret kan skoler tilskyndes til skarpere kontekstualiseing af læringsmateriale for at invitere, uden at presse, en mere spraglet læsning af dem. Her vil det være oplagt for undervisere at bruge 5-stjernet data til at tilskynde brug af åbne og dialog-orientede ressourcer.

[@FIXME problemer med misforstået læring, med eller uden digitalisering: generativ AI brugt til målrettet og dermed flad læring, eller generativ AI brugt "spraglet" men planløst og dermed blot som underholdning.]

[@FIXME måske en solstrålehistorie om brug af generativ AI til spraglet læring -- og så pointere at pointen ikke er generativ AI men det at "danse din læring fremfor at sprinte den", og at generativ AI derfor kun er tilrådeligt hvis det er mere rentabelt samfundsmæssigt at danse med kunstig intelligens end med hinanden.]