Disposition
Introduktion
Vi bruger digitaliseringer når vi læser akademiske tekster,
men vi ved ikke om det reelt hjælper vores læring:
Digitalisering er typisk effektiviserende og rationaliserende,
som synes at konflikte med pointer i nyere læringsforskning,
om at læring svækkes af en for operationel, rationel tilgang.
Vores læseteknik, som vi kalder 5-stjernet læsning,
er drevet af et ideale om at anvende og producere 5-stjernet data
som del integreret del af videnskabeligt arbejde.
Problemformulering:
- Kan 5-stjernet læsning styrke indholdsrelaterede aspekter af dybere læring?
Underspørgsmål:
- Hvilke betingelser er gældende for at kunne opnå dybere læring?
- Hvilken funktionalitet karakteriserer 5-stjernet læsning?
- Hvordan påvirker 5-stjernet læsning læringsprocessen?
Metode
Vi undersøger teknikken 5-stjernet læsning anvendt på en konkret tekst,
og evaluerer herefter,
om vi har lært noget om det materiale vi læste om.
Teksten vi undersøger læsningen af er en dugfrisk teori om læring.
Læseteknikken omfatter kollaborativ annotering af tekstnære passager,
kobling af annotationerne til en global kollektivt udviklet begrebsdatabase,
skitsering af en ontologi over de identificerede begrebers sammenhænge
og automatisk visualisering af den konstruerede ontologi.
Evalueringen består i at sammenholde visualisering af ontologi
med teorien,
gennem kvalitative ekspertinterviews med forfatteren til teorien
om vores forståelse af teorien og forfatterens forståelse af vores model.
Teori
Vores undersøgelse af 5-stjernet læsning
tager udgangspunkt i teorien om tentakulær læring,
og inddrager elementer fra teorien Læringstrekanten.
Vi inddrager desuden to didaktiske modeller, SAMR og DigiPro.
Modellering på basis af digitaliseringer fra 5-stjerned læsning
udvikler vi parallelt med den digitaliserende læsning,
i en iterativ designproces
som beskrevet blandt andet i @Stanford2013,
med den akademiske udvidelse af @Pontis2015
og inddragelse af metoder fra Stanfords nyere reviderede model,
Frigørende Design (Liberating Design)
[@Stanford2021].
Tentakulær læring
Teorien kan siges at knytte sig til økologiske kognitionsteorier,
bl.a. direkte refereret Vygotskijs teori om kilde til udvikling
[@Schraube2024, @Larsen2024].
Hvor Læringstrekanten ifølge @Illeris2018
placerer indhold og materiale på samme dimension,
skelner tentakulær læring mellem separate indholds- og materialdimensioner
[@Schraube2024].
FIXME: brug i rapport, men drop fra disposition
5-stjernet data
5-stjernet data er et koncept,
som knytter flere teknologier og ideologier sammen.
Dels det sæt af teknologier som udgør World Wide Web,
dels den bagvedliggende ideologi om åben, kollaborativ vidensdeling,
og dels den videreudviklede vision
om en langt mere nuanceret kollaborativ vidensdeling
som bl.a. går under betegnelsen Det semantiske web.
FIXME: Undgå/nedtone begrebet semweb!
Analyse
Vores nuværende konkrete praksis for 5-stjernet læsning
involverer teknologierne Scholia, Hypothes.is og Markdown.
Scholia, Hypothes.is og Markdown undersøges
som teknologiske artefakter.
Ved vores analyse af teknologierne
anvender vi som eksempel et uddrag af vores egen brug af teknologierne
til kollaborativ læsning af @Schraube2024.
Hypothes.is
Det konkluderes, at hypothes.is gennem sin funktionalitet
inviterer til indholdsmæssig dialog med verden og med andre,
på en måde som adskiller sig fra beskrivelsen af digitale værktøjer
som operative i Schraubes tekst.
Scholia
Markdown
Semantiske noter i Markdown
Samlet system
Opsummeringer:
Vores ideale om at arbejde med 5-stjernet data præger vores fokus
og har sammenfald med læringsteoriens indholdsdimension --
både ekspansive aktionsgrunde og affinitive bevægelser.
Vores proces knytter sig ikke til de digitaliseringsbegrænsninger,
som omtales i @Schraube2024.
Delkonklusion:
Vores proces kan rimeligvis siges
at have potentiale for dybere læring,
altså tentakulær læring med brug af begreb indenfor læringsteorien.
Konstruktion af ontologi
Som evaluering af,
om de digitaliserede data affødt af 5-stjernet læsning giver mening,
har vi prøvet at sammensætte de komponenter,
vi identificerede og klassificerede som del af digitaliseringerne,
som en ontologi om læring.
Evalueringen kan ikke validere om vi har læst teksten som det var hensigten,
og derfor om vi har lært noget.
Eller mere præcist om det der ressonerer for os
er det samme som ressonerer hos tekstens forfatter.
Men hvis stumperne har en form for sammenhængskraft,
er der mulighed for at hvad vi synes giver "mening"
også er "meningen" i den akademiske verden vi er i dialog med.
Evaluering af læring gennem visualisering af ontologi
Evaluering af 5-stjernede data
Ontologien er 3-stjernet viden [@Janowicz2014].
Delkonklusion:
Vores designprodukt kan rimeligvis siges
at have potentiale for stilladsering af dybere læring,
og dermed at indgå i en tentakulær verdeningspraksis for læring.
Konklusion
Perspektivering