Disposition
Introduktion
Vi bruger digitaliseringer, når vi læser akademiske tekster,
men vi ved ikke om det reelt hjælper vores læring:
Digitalisering er typisk effektiviserende og rationaliserende,
som synes at konflikte med pointer i nyere læringsforskning
om at læring svækkes af en for operationel, rationel tilgang.
Vores læseteknik, som vi kalder 5-stjernet læsning,
er drevet af et ideal om at anvende og producere 5-stjernet data
som en integreret del af det videnskabelige arbejde.
Problemformulering:
- Kan 5-stjernet læsning styrke indholdsrelaterede aspekter af dybere læring?
Underspørgsmål:
- Hvilke betingelser er gældende for at kunne opnå dybere læring?
- Hvilken funktionalitet karakteriserer 5-stjernet læsning?
- Hvordan påvirker 5-stjernet læsning læringsprocessen?
Metode
Vi undersøger teknikken 5-stjernet læsning anvendt på en konkret tekst,
og evaluerer herefter,
om vi har lært noget om det materiale vi læste om.
Teksten, vi undersøger læsningen af, er den konkrete tekst om læring.
Læseteknikken omfatter:
- kollaborativ annotering af tekstnære passager
- kobling af annotationerne til en global kollektivt udviklet begrebsdatabase
- skitsering af en ontologi over de identificerede begrebers sammenhænge
- automatisk visualisering af den konstruerede ontologi
Evalueringen består i at sammenholde visualisering af ontologi
med teorien.
Mere specifikt gennem kvalitative ekspertinterviews med forfatteren til teorien
om vores forståelse af teorien og forfatterens forståelse af vores model.
Teori
Vores undersøgelse af 5-stjernet læsning
tager udgangspunkt i teorien om tentakulær læring,
og inddrager elementer fra teorien Læringstrekanten.
Vi inddrager desuden to didaktiske modeller, SAMR og DigiPro.
Konstruktion på basis af digitaliseringer fra 5-stjernet læsning
udvikler vi parallelt med den digitaliserende læsning,
i en iterativ designproces
som beskrevet blandt andet i @Stanford2013,
med den akademiske udvidelse af @Pontis2015
og inddragelse af metoder fra Stanfords nyere reviderede model,
Frigørende Design (Liberating Design)
[@Stanford2021].
Tentakulær læring
Teorien kan siges at knytte sig til økologiske kognitionsteorier,
bl.a. direkte refereret Vygotskijs teori om kilde til udvikling
[@Schraube2024, @Larsen2024].
Hvor Læringstrekanten ifølge @Illeris2018
placerer indhold og materiale på samme dimension,
skelner tentakulær læring mellem separate indholds- og materialdimensioner
[@Schraube2024].
FIXME: brug i rapport, men drop fra disposition
5-stjernet data
5-stjernet data er et koncept,
som knytter flere teknologier og ideologier sammen.
Dels det sæt af teknologier som udgør World Wide Web,
dels den bagvedliggende ideologi om åben, kollaborativ vidensdeling
og dels den videreudviklede vision
om en langt mere nuanceret kollaborativ vidensdeling,
som bl.a. går under betegnelsen Det semantiske web.
FIXME: Undgå/nedtone begrebet semweb!
Analyse
Vores nuværende konkrete praksis for 5-stjernet læsning
involverer teknologierne Scholia, Hypothes.is og Markdown.
Scholia, Hypothes.is og Markdown undersøges
som teknologiske artefakter.
Ved vores analyse af teknologierne
anvender vi som eksempel et uddrag af vores egen brug af teknologierne
til kollaborativ læsning af @Schraube2024.
Hypothes.is
Vi konkluderer, at hypothes.is gennem sin funktionalitet
inviterer til indholdsmæssig dialog med verden og med andre
på en måde, som adskiller sig fra beskrivelsen af digitale værktøjer
som eksklusivt operationelle i Schraubes tekst.
Scholia
Markdown
Semantiske noter i Markdown
Samlet system
Opsummering:
Vores ideal om at arbejde med 5-stjernet data præger vores fokus
og har sammenfald med læringsteoriens indholdsdimension --
både ekspansive aktionsgrunde og affinitive bevægelser.
Vores proces knytter sig ikke til de digitaliseringsbegrænsninger,
som omtales i @Schraube2024.
Delkonklusion:
Vores proces kan rimeligvis siges
at have potentiale for dybere læring,
altså tentakulær læring med brug af begreber indenfor læringsteorien.
Konstruktion af ontologi
Som evaluering af,
om de digitaliserede data, affødt af 5-stjernet læsning, giver mening,
har vi prøvet at sammensætte de komponenter,
vi identificerede og klassificerede som del af digitaliseringerne,
i form af en ontologi om læring.
Evalueringen kan ikke validere,
om vi har læst teksten, som det var hensigten,
og derfor, om vi har lært noget.
Eller mere præcist, om det, der ressonerer for os,
er det samme som ressonerer hos tekstens forfatter.
Men hvis stumperne har en form for sammenhængskraft,
er der mulighed for, at hvad vi synes giver mening
også er den etablerede akademiske mening.
Evaluering af læring gennem visualisering af ontologi
Evaluering af 5-stjernet data
Ontologien er 3-stjernet viden [@Janowicz2014].
Delkonklusion:
Vores designprodukt kan rimeligvis siges
at have potentiale for en stilladsering af dybere læring
og dermed indgå i en tentakulær verdeningspraksis for læring.
Konklusion
Perspektivering