Konklusion
why, what, how, evaluation.
Læring omfatter flere aspekter,
og der kan overordnet skelnes mellem operationel og indholdsrelateret læring.
Lærer-styret (FIXME: definitiv?) læring levner kun plads til operationel læring.
Læring på RUC er projektorienteret (FIXME: affinitiv?),
som understøtter indholdsrelateret læring.
Motivation for læring kan skelnes mellem defensiv og ekspansiv læring -
om du er presset eller har overskud til nysgerrighed.
Begge former er altid i spil,
men... FIXME.
definitiv og affinitiv læring... FIXME!
Tentakulær læring understøtter ekspansiv og affinitiv læring.
Læring på RUC er PPL, som er indeholdt i tentakulær læring.
Digitalisering i forhold til læring er svagt dokumenteret i eksisterende litteratur!
Kun passive redskaber belyses,
eksempelvis er Moodle et LMS
(hvor "L" som i "learning" reelt rereferer til teaching) -
ikke aktive redskaber som wiki-orienterede databaser
og (micro)blogging kommunikationsplatforme.
Identificere typer af digitale redskaber
udfra principper om 5-stjernet data,
og konkludere deres anvendelighed ved konstruktivistisk læring.
Scholia anvendt nysgerrigt og konstruktivistisk
(dvs. som wiki fremfor som søgemaskine)
understøtter tentakulær læring.
Konklusion: Digitalisering er ikke kun anvendeligt for operative aspekter læring,
men også - ved bevidst og målrettet vinkling - for indholdsmæssige aspekter af læring.
Forlag er motiverede af profit gennem kontrol over publicering,
og derfor motiverede til at fiksere data.
Diamond Open Data er nødvendig for væsentlig udbredelse af tentakulær læring.
Perspektiv:
- Studerende kan prioritere redskaber med konstruktivistisk potentiale,
og anvende dem konstruktivistisk
- Lærere kan hyperlinke til digitale redskaber med konstruktivistisk potentiale,
og vejlede i at bruge dem konstruktivistisk
- Institutioner kan investere i adgang til FastGPT
(fremfor eller udover Microsoft tools)