Model for tentakulær læring
Som undersøgelse af vores brug af digitalisering
til læsning af en akademisk tekst,
har vi løbende i vores læsning af @Schraube2024 annoteret teksten,
og udvidet vores annotationer til at knytte bogen formuleringer
med Wikidatas kollektivt udviklede konceptdatabase,
via omtalte begreber og teoretikere fundet via Scholia.
Annotering
I begyndelsen annoterede vi relativt simpelt,
hvad der virkede væsentligt i teksten.
Efterhånden som vi anede en struktur i vores annotationer,
dels fordi vi fik en bedre fornemmelse for rytmen i teksten,
og dels at vi så et mønster i typen af annotationer vi oprettede,
tilføjede vi mærkater.
Af mærkater oprettede vi først direkte brugbare mærkater,
og senere også indirekte brugbare "højniveau"-mærkater
til at gruppere klynger af mærkater.
De væsentligste[^udeladt] annotationer er medtaget som [Bilag B],
samlet i følgende mærkatgrupperinger:
- reflection:
Diverse betragtninger om teksten
- definition:
Steder hvor forfatteren definerer et begreb
(men ikke steder hvor andres definition af begreber omtales)
- ontology:
Steder som vi finder definerende for vores ontologi
(uanset om forfatteren definerer eller blot beskriver)
Annotationer er formuleret på engelsk,
og delt i en offentligt tilgængelig gruppe,
for at invitere til global kollaboration.
[^udeladt] Udeladte mærkatgrupper er dels annotationer om grammatiske fejl,
og dels passager hvor vi er uenige med forfatterens pointer.
Begge typer af annotationer har vi delt med forfatteren,
og de er også offentligt tilgængelige,
vi har blot vurderet at de er udenfor konteksten af denne rapport.