Konklusion
Den lærer-styrede, undervisningsbaserede læringsform,
som den kontemporære verden baserer sig på,
reproducerer en række mangler ift. idealet om tentakulær læring.
Læring reduceres til undervisning,
og succeskriteriet forskydes fra læringens indhold til dens operationer.
Tilmed gør digitale værktøjer det nemmere end nogensinde
at nå til løsningen på et læringsproblem uden en dybere læringsproces.
Med udgangspunkt i teorien om tentakulær læring konkluderes det,
at visse digitale værktøjer gennem deres funktionaliteter bærer potentialet
til at modvirke denne tendens ved at invitere til dybere dialog med verden.
Hypothes.is udvider læringsemnets kontekst vha. offentlige annotationer,
idet den studerende gennem sin læsning kan deltage i en dialog med andre læsere.
Den affinitive bevægelse understøttes dermed potentielt,
da intersubjektiv dialog kan blive en naturlig del af at fordybe sig i en tekst.
Scholia anvendt nysgerrigt og konstruktivistisk, som wiki frem for søgemaskine,
indgår i denne verdeningspraksis ved at fremme arbejdet med relationer
frem for definitioner.
Resultaterne af projektets undersøgelse peger på,
at 5-stjernet læsning bedre understøtter den tentakulære læringsproces
gennem flere kerneideer:
- Ved at arbejde med kontekster frem for indsnævringer,
præges læringsprocesser i højere grad af affinitive bevægelser,
som kan skabe kontast til studiets krav på definitive, målbare resultater.
Her kan digitaliseringsværktøjer også være anvendelige.
- Hvis den lærende sætter et mål om 5-stjernet data
inviterer det til ekspansiv motivation,
da arbejdet med materialet så kræver også at arbejde med den kontekst,
det indgår i.
- Undervisere kan tilsvarende motivere til affinitive læringsprocesser ved
at referere til Scholia og bruge Hypothes.is i workshops.
- Ontologiseringen af indholdet kan bruges
som metode til validering af digitaliseringer.
Det er mere avanceret og komplekst at håndtere,
men produktet er potentielt genbrugeligt ikke bare for eleven selv,
men også for elever, undervisere og forskere fremadrettet.
|