summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/worlding/_baggrund.qmd
blob: ac48a50ed69e5029896a9366d5d8d8930c22576e (plain)


Baggrund

Problemformulering

Hvordan kan digitalisering understøtte videnskabelig læring?

Hvordan kan læring skelnes mellem operativ og indholdsmæssig, og hvordan understøttes den i dag digitalt?

Her regner vi med at komme ind på Schraubes teori om tentakulær læring og Illeris' forståelse af læring som bestående af kommunikation, omverden og den lærende. Schraube beskriver selv en sammenhæng mellem læringens bestanddele og studerendes oplevelser med digitalisering. Vi opstiller den hypotese, at visse digitale muligheder for at lære er udeladt i Ernsts undersøgelse, da de ikke anvendes i en bredere kontekst i forvejen og derfor ikke fremgår af hans empiri.

Hvordan kunne indholdsmæssig læring understøttes digitalt?

På baggrund af svaret på forrige arbejdsspørgsmål vil vi undersøge, på hvilke andre måder den lærende kan gå i dialog med verden digitalt. Her forventer vi at undersøge et par forskellige værktøjer og sætte dem i konteksten af teorier om læring.

Vi forventer at kunne argumentere for, at visse digitale redskaber, korrekt anvendt, understøtter læring som verdeningspraksis, da de styrker forankring af eksakt viden og samtidigt stimulerer til legende udforskning af flerdimensionelle ambiguiteter.

Introduktion

I dagens digitale tidsalder står læring og dens facilitering overfor udfordringer, hvor komplekst tekstmateriale kræver effektive værktøjer til at kunne analysere og forstå dem. Vi finder det paradoksalt, at vi i en tid med meget store teknologiske fremskridt og flere årtiers erfaring i avanceret hyperlinking med World Wide Web, på vores RUC-studie anvender mangelfuldt krydsrefereret læringsmateriale, indscannede tekster uden OCR-scanning og lukkede dokumentformater som Word og Powerpoint.

For os nye studerende fremstår formidlingen af læringsmateriale som uprofessionel, forvirrende og ineffektiv: Vi føler os bremset i vores muligheder for at navigere i de vidensfelter vi introduceres for, så vi kan komme i gang med vores læring. Vi undrer os derfor over, om det vi føler bremsende reelt er bevidst planlagt, som del af de anvendte, pædagogiske metoder. Vi er altså nysgerrige på, om anvendelsen af digitale teknologier til navigation i metadata kunne styrke eller måske forstyrre vores læring på RUC.

Begrundelsen for RUC's tilgang til læring

Ved studiestart blev læringen ved Roskilde Universitet præsenteret som defineret af syv "søjler" kaldet Problemorienteret Projektlæring (PPL).

Vores studie - Humtek - blev introduceret som progressivt, og det kommer bl.a. til udtryk idet læringsmaterialet udelukkende er tilgængeligt digitalt. Det er også en fordel når nogle af teksterne vi skal læse slet ikke er skrevet endnu, og nogle af dem kun vil blive udgivet online, ikke i bogform.

Universitetet følger altså en bestemt læringsmodel, vores institut anvender i omfattende grad digitalt læringsmateriale, struktureringen af vores læringsforløb er også digital.

Målgruppe

Problemstillingen, som vi har valgt at tage udgangspunkt i, er relavant for blandt andet læringsfacilitatorer på RUC, som skal formidle viden efter PPL-principperne, som er oplyst på RUCs hjemmeside. Vi vil gerne arbejde med denne målgruppe, da vi ønsker en mere gennemskuelig læringsproces, og vi vurderer også, at det må være i facilitatorens interesse at få formidlet deres viden på den mest optimale måde.

En anden målgruppe, som vi gerne vil fokusere på, er de studerende på RUC. Vi mener, at denne målgruppe vil være oplagt, da det er dem der i sidste ende får gavn af vores projekt, og som oplever begrænsningerne ved de nuværende læringsrutiner på studiet. Dette henviser primært til de studerende, som kan finde læringsprocessen forvirrende og har brug for mere systematik, gennem grafteori til anvendelse af PPL-principperne.