summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/worlding/_baggrund.qmd
blob: 3087483a18f686332f09647257d95b66253c1464 (plain)


IT-inddragelse i læring på RUC

Vi studerer Humanistisk Teknologi (Humtek) på Roskilde Universitet. Vi er nysgerrige omkring vores egen læring på studiet, men også usikre på rammerne for vores læring. Vi havde eksempelvis generelt svært ved at finde en rød tråd i det læringsmateriale, vi blev præsenteret for i 1. semester, men måske det var et pædagogisk greb - måske der lå en læring i selve det at få os ud på dybt vand? Eller har vi allesammen overhørt eller overset en væsentlig pointe?

Vi har derfor valgt at undersøge læring på RUC.

Ved studiestart blev læringen ved Roskilde Universitet præsenteret som defineret af syv "søjler" kaldet Problemorienteret Projektlæring (PPL).

Vores studie - Humtek - blev introduceret som meget progressivt: Pensum - læringsmaterialet - vil udelukkende være digitalt, bl.a. fordi nogle af teksterne vi skal læse slet ikke er skrevet endnu, og nogle af dem kun vil blive udgivet online, ikke i bogform.

Studiets forløb - den overordnede læringsrytme - er også digitalt formidlet, gennem en stribe af administrative systemer. Særligt gennem webstederne study.ruc.dk og moodle.ruc.dk og eksamen.ruc.dk som er autoritative om hhv. læringsindhold, mødetider og deadlines[^1]. Dette med autorisation belyser nogle typer forvirring, da disse websteder indeholder overlappende og somme tider modstridende informationer: Husk mødetider fra study.ruc.dk, medmindre der står andre tidspunkter på moodle.ruc.dk. Og læs på moodle om læringsindhold, men kun til inspiration for de formelle rammer står på study.ruc.dk. Og deadlines for afleveringer nævnes på alle tre websteder, men kun eksamen.ruc.dk tæller når der er divergens.

[^1]: Eller sådan er det formodentligt. Opsummeringen herover er blot en personlig subjektiv erfaring, efter forgæves at have ledt efter en autoritatv oversigt over, hvad der potentielt er støj ved hver administrativ platform.

FIXME: Forsøg systematisk at indhente autoritativ oversigt over platformes indbyrdes autoritet.

Universitetet følger altså en bestemt læringsmodel, vores institut anvender i omfattende grad digitalt læringsmateriale, struktureringen af vores læringsforløb er også digitalt og en tydelig kilde til forvirring, men formodentligt mere af administrativ end pædagogisk karakter.

Vi har derfor i denne rapport valgt mere konkret at undersøge to digitale redskaber, Scholia og Hypothes.is, som vi umiddelbart synes kunne hjælpe os i vores læring, men måske vi har misforstået og de reelt er mere administrative end læringsunderstøttende, eller måske de direkte er skadelige for læring eller modvirker den specifikke læringsmodel vores studie er opbygget efter?

Til vores undersøgelse har vi brug for at afklare hvad er Problemorienteret Projektlæring.

Vi vil også undersøge hvordan fungerer Scholia og Hypothes.is, FIXME...