title: |
Abstraktion af begreber i vidensgrafer
til anvendelse ved kollaborativ akademisk læring
subtitle: |
HumTek-23, Basisprojekt 2
eksamensgruppe FIXME1234567890
metadata-files:
- _actors.yml
- ../_report.yml
- ../_draft.yml
format:
html: default
pdf: default
FIXME: drop before final release
nocite: |
@*
breaks: false
Problemfelt
Design af grafbaserede læringsredskaber
Problemformulering
Vi har i dette projekt valgt at undersøge følgende problemstilling:
Hvordan kunne grafmodellering understøtte kollaborativ akademisk læring?
Problemstillingen af vi valgt at bryde op i følgende underspørgsmål:
Hvordan fungerer grafsproget RDF,
særligt i forhold til at abstrahere akademiske begreber som ontologier?
Hvordan kunne en grafontologi omfattende akademiske begreber designes,
så de understøtter kollaborativ akademisk læring,
og/eller hvordan kan eksisterende ontologier genbruges?
Hvordan kunne en grafontologi omfattende akademiske begreber konkretiseres,
eksempelvis ved statisk visualisering eller interaktiv digital/fysisk modellering,
så materialiseringen understøtter kollaborativ akademisk læring?
FIXME: Tredje underspørgsmål omformuleret mere snævert, måske?
Forundersøgelser
Hands-on brug af eksisterende semantiske læringsredskaber
i supergruppen.
Finde centrale begreber på websiden
https://sheilapontis.com/2015/06/04/design-thinking-revised/
Prøve at skitsere hvordan begreberne relaterer til hinanden - er nogle begreber de samme (flere or for samme begreb)? Er nogle begreber overordnede? Er nogle sideordnede?
Kigge på programmer til at formalisere begrebsrelationer.
F.eks. WebVOWL, Protege, SDML.
Pas på at det handler om at modellere vidensgrafer,
og kun sekundært at visualisere dem
(som visuelle grafer, som er noget andet end vidensgrafer).
Evaluering af eksisterende semantiske ontologier
til brug i modellering af læring ved RUC HumTek,
undersøgelse af relevante
eksisterende ontologier,
og formulering af tillægsontologier efter behov.
F.eks. brug at sdml til hurtig skitsering af ontologier:
# show source
sdml highlight -i /usr/share/doc/sdml/examples/properties.sdm
# visualize
sdml draw --diagram entity-relationship -i /usr/share/doc/sdml/examples/properties.sdm -f svg -o properties.svg
inkview properties.svg
# translate to RDF
sdml convert -i /usr/share/doc/sdml/examples/properties.sdm -f rdf
Design af semantisk understøttede læringsteknikker
med brug af eksisterende semantiske redskaber
som Scholia, hypothes.is og Gooseberry,
og evaluering af styrker og svagheder
sammenlignet med nuværende læring ved RUC.
Design af semantisk understøttede læringsredskaber
som komplementerer Scholia, hypothes.is og Gooseberry,
og evaluering af styrker og svagheder
sammenlignet med eksisterende læringsredskaber
(inkl. nuværende semantiske reskaber som Scholia m.fl.).
Referenceliste {.appendix}
\begingroup
\raggedright
::: {#refs .foo}
:::
\endgroup
Bilag
FIXME: drop mødenoter som bilag i den endelige rapport
Møde 2024-03-02
Aftale gruppemøder de næste to uger frem
Finde tidspunkter at foreslå til næste vejledermøde
Konkret fumle med vidensgrafer
Finde litteratur
Hvilke (helst videnskabelige) tekster understøtter
hvad vi har fumlet med,
og hvad vi vil fumle videre med.
Beslutte hjemmeopgaver
Hvad skal vi hver især lave forud for næste gruppemøde?
Oprette personlig konto hos Hypothes.is?
Lave forskellige opslag i Scholia,
på hhv. forskere og artikler og begreber?
Installere og lege med Protege?
Beslutte næste fumlen
Hvad skal vi lave sammen næste gang(e) vi mødes?
Hjælpe hinanden med at opsætte Hypothes.is konti?
Opsætte en gruppepulje i Hypothes.is,
og dele annotationer om Pontis' webside med hinanden?
Diskutere hvordan vi skal forstå Scholias opslag om Pontis,
og hvad vi kan bruge opslaget til?
Forberede problemformuleringsseminar