title: |
Abstraktion af begreber i vidensgrafer
til anvendelse ved kollaborativ akademisk læring
subtitle: |
HumTek-23, Basisprojekt 2
eksamensgruppe FIXME1234567890
metadata-files:
- _actors.yml
- ../_draft.yml
format:
html: default
Problemfelt
Design af grafbaserede læringsredskaber
Problemformulering
Vi har i dette projekt valgt at undersøge følgende problemstilling:
Hvordan kunne grafmodellering understøtte kollaborativ akademisk læring?
Problemstillingen af vi valgt at bryde op i følgende underspørgsmål:
Hvordan fungerer grafsproget RDF,
særligt i forhold til at abstrahere akademiske begreber som ontologier?
Hvordan kunne en grafontologi omfattende akademiske begreber designes,
så de understøtter kollaborativ akademisk læring,
og/eller hvordan kan eksisterende ontologier genbruges?
Hvordan kunne en grafontologi omfattende akademiske begreber konkretiseres,
eksempelvis ved statisk visualisering eller interaktiv digital/fysisk modellering,
så materialiseringen understøtter kollaborativ akademisk læring?
FIXME: Tredje underspørgsmål omformuleret mere snævert, måske?
Forundersøgelser
Hands-on brug af eksisterende semantiske læringsredskaber
i supergruppen.
Evaluering af eksisterende semantiske ontologier
til brug i modellering af læring ved RUC HumTek,
og formulering af tillægsontologier efter behov.
Design af semantisk understøttede læringsteknikker
med brug af semantiske redskaber
som Scholia, hypothes.is og Gooseberry,
og evaluering af styrker og svagheder
sammenlignet med nuværende læring ved RUC.
Design af semantisk understøttede læringsredskaber
som komplementerer Scholia, hypothes.is og Gooseberry,
og evaluering af styrker og svagheder
sammenlignet med eksisterende læringsredskaber
(inkl. nuværende semantiske reskaber som Scholia m.fl.).