summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/learn/index.qmd
blob: 4268507945c4555430dd3929934847fd00577c61 (plain)

title: | Abstraktion af begreber i vidensgrafer
til anvendelse ved kollaborativ akademisk læring subtitle: | HumTek-23, Basisprojekt 2
eksamensgruppe FIXME1234567890 metadata-files:

  • _actors.yml
  • ../_report.yml
  • ../_draft.yml format: html: default pdf: default

FIXME: drop before final release

nocite: | @*

breaks: false


Problemfelt

Design af grafbaserede læringsredskaber

Problemformulering

Vi har i dette projekt valgt at undersøge følgende problemstilling:

Hvordan kunne grafmodellering understøtte kollaborativ akademisk læring?

Problemstillingen af vi valgt at bryde op i følgende underspørgsmål:

Hvordan fungerer grafsproget RDF, særligt i forhold til at abstrahere akademiske begreber som ontologier?

Hvordan kunne en grafontologi omfattende akademiske begreber designes, så de understøtter kollaborativ akademisk læring, og/eller hvordan kan eksisterende ontologier genbruges?

Hvordan kunne en grafontologi omfattende akademiske begreber konkretiseres, eksempelvis ved statisk visualisering eller interaktiv digital/fysisk modellering, så materialiseringen understøtter kollaborativ akademisk læring?

FIXME: Tredje underspørgsmål omformuleret mere snævert, måske?

Forundersøgelser

Hands-on brug af eksisterende semantiske læringsredskaber i supergruppen.

Finde centrale begreber på websiden https://sheilapontis.com/2015/06/04/design-thinking-revised/

Prøve at skitsere hvordan begreberne relaterer til hinanden - er nogle begreber de samme (flere or for samme begreb)? Er nogle begreber overordnede? Er nogle sideordnede?

Kigge på programmer til at formalisere begrebsrelationer. F.eks. WebVOWL, Protege, SDML. Pas på at det handler om at modellere vidensgrafer, og kun sekundært at visualisere dem (som visuelle grafer, som er noget andet end vidensgrafer).

Evaluering af eksisterende semantiske ontologier til brug i modellering af læring ved RUC HumTek, undersøgelse af relevante eksisterende ontologier, og formulering af tillægsontologier efter behov.

F.eks. brug at sdml til hurtig skitsering af ontologier:

# show source
sdml highlight -i /usr/share/doc/sdml/examples/properties.sdm

# visualize
sdml draw --diagram entity-relationship -i /usr/share/doc/sdml/examples/properties.sdm -f svg -o properties.svg
inkview properties.svg

# translate to RDF
sdml convert -i /usr/share/doc/sdml/examples/properties.sdm -f rdf

Design af semantisk understøttede læringsteknikker med brug af eksisterende semantiske redskaber som Scholia, hypothes.is og Gooseberry, og evaluering af styrker og svagheder sammenlignet med nuværende læring ved RUC.

Design af semantisk understøttede læringsredskaber som komplementerer Scholia, hypothes.is og Gooseberry, og evaluering af styrker og svagheder sammenlignet med eksisterende læringsredskaber (inkl. nuværende semantiske reskaber som Scholia m.fl.).

Referenceliste {.appendix}

\begingroup \raggedright ::: {#refs .foo} ::: \endgroup

Bilag

FIXME: drop mødenoter som bilag i den endelige rapport

Møde 2024-03-02

Aftale gruppemøder de næste to uger frem

Finde tidspunkter at foreslå til næste vejledermøde

Konkret fumle med vidensgrafer

Finde litteratur

Hvilke (helst videnskabelige) tekster understøtter hvad vi har fumlet med, og hvad vi vil fumle videre med.

Beslutte hjemmeopgaver

Hvad skal vi hver især lave forud for næste gruppemøde?

Oprette personlig konto hos Hypothes.is?

Lave forskellige opslag i Scholia, på hhv. forskere og artikler og begreber?

Installere og lege med Protege?

Beslutte næste fumlen

Hvad skal vi lave sammen næste gang(e) vi mødes?

Hjælpe hinanden med at opsætte Hypothes.is konti?

Opsætte en gruppepulje i Hypothes.is, og dele annotationer om Pontis' webside med hinanden?

Diskutere hvordan vi skal forstå Scholias opslag om Pontis, og hvad vi kan bruge opslaget til?

Forberede problemformuleringsseminar