summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/learn/index.qmd
blob: 4a7e3e4f4ed40a1daa3c33685a312a37ded39bc7 (plain)

title: | Abstraktion af begreber i vidensgrafer
til anvendelse ved kollaborativ akademisk læring subtitle: | HumTek-23, Basisprojekt 2
eksamensgruppe FIXME1234567890 metadata-files:

  • _actors.yml
  • ../_report.yml
  • ../_draft.yml format: html: default pdf: default

FIXME: drop before final release

nocite: | @*

Problemfelt

Design af grafbaserede læringsredskaber

Problemformulering

Vi har i dette projekt valgt at undersøge følgende problemstilling:

Hvordan kunne grafmodellering understøtte kollaborativ akademisk læring?

Problemstillingen af vi valgt at bryde op i følgende underspørgsmål:

Hvordan fungerer grafsproget RDF, særligt i forhold til at abstrahere akademiske begreber som ontologier?

Hvordan kunne en grafontologi omfattende akademiske begreber designes, så de understøtter kollaborativ akademisk læring, og/eller hvordan kan eksisterende ontologier genbruges?

Hvordan kunne en grafontologi omfattende akademiske begreber konkretiseres, eksempelvis ved statisk visualisering eller interaktiv digital/fysisk modellering, så materialiseringen understøtter kollaborativ akademisk læring?

FIXME: Tredje underspørgsmål omformuleret mere snævert, måske?

Forundersøgelser

Hands-on brug af eksisterende semantiske læringsredskaber i supergruppen.

Evaluering af eksisterende semantiske ontologier til brug i modellering af læring ved RUC HumTek, og formulering af tillægsontologier efter behov.

Design af semantisk understøttede læringsteknikker med brug af semantiske redskaber som Scholia, hypothes.is og Gooseberry, og evaluering af styrker og svagheder sammenlignet med nuværende læring ved RUC.

Design af semantisk understøttede læringsredskaber som komplementerer Scholia, hypothes.is og Gooseberry, og evaluering af styrker og svagheder sammenlignet med eksisterende læringsredskaber (inkl. nuværende semantiske reskaber som Scholia m.fl.).

Referenceliste {.appendix}

\begingroup \raggedright ::: {#refs .foo} ::: \endgroup