title: |
Behandling af vidensgrafer
anvendt ved kollaborativ akademisk læring
subtitle: |
HumTek-23, Basisprojekt 2
eksamensgruppe FIXME1234567890
metadata-files:
- _actors.yml
- ../_report.yml
- ../_draft.yml
format:
html: default
pdf: default
FIXME: drop before final release
nocite: |
@*
breaks: false
Tema
Konstruktion af grafbaserede læringsredskaber.
Problemfelt
Overblik i læringsprocesserne.
Der er et behov for at skabe en klar og forståelig struktur og sammenhæng i materiale og uddannelsesforløbet.
Problemformulering
Vi har i dette projekt valgt at undersøge følgende problemstilling:
Hvordan kunne lokal lagring og behandling af vidensgrafer understøtte kollaborativ akademisk læring?
Problemstillingen har vi valgt at bryde op i følgende underspørgsmål:
Hvordan fungerer grafsproget RDF,
særligt i forhold til lagring og behandling af begreber?
Hvordan kunne en eller flere RDF-baserede services konstrueres,
så den/de understøtter kollaborativ akademisk læring?
FIXME: Et tredje underspørgsmål, måske?
Forundersøgelser
Hands-on brug af eksisterende semantiske læringsredskaber
i supergruppen.
Opsætning af Oxigraph quad-store
og validering at anvendelse sker udelukkende lokalt
(dvs. uden "læk" af aktiviteter til omverdenen).
Udvidelse af Oxigraph quad-store
til at bruge den mere intuitive Sparnatural frontend,
og indlejring af opslagseksempler
udviklet i samarbejde med andre grupper.
Opsætning af lokal klon af Scholia,
hvor data synkroniseres fra offentlige ressourcer (Wikidata m.fl.),
og validering at anvendelse sker udelukkende lokalt
(dvs. uden "læk" af aktiviteter til omverdenen).
Scraping af data om forskere fra https://forskning.ruc.dk/,
og udvidelse af lokal Scholia-klon
til at inkludere scrapede data.
Opsætning af lokal klon af Hypothes.is
hvor indsamlede data lagres i lokalt opsat Oxigraph quad-store
og validering at anvendelse sker udelukkende lokalt
(dvs. uden "læk" af aktiviteter til omverdenen).
Scraping af PDF-filer fra https://moodle.ruc.dk/,
automatisk OCR-scanning af rent grafiske PDF-filer,
og udvidelse af lokal Hypothes.is-klon
til at inkludere lokalt lagrede PDF-filer.
Udvidelse af lokal Scholia-klon
til at medtage annotationer fra lokal Hypothes.is-klon,
inspireret af Gooseberry.
Mulig løsning
Sammenkobling af vidensværktøjer som Scholia og hypothes.is.
Referenceliste {.appendix}
\begingroup
\raggedright
::: {#refs .foo}
:::
\endgroup
Bilag
FIXME: drop mødenoter som bilag i den endelige rapport
Møde 2024-03-02
Aftale gruppemøder de næste to uger frem
Finde tidspunkter at foreslå til næste vejledermøde
Konkret fumle med vidensgrafer
Finde centrale begreber på websiden
https://sheilapontis.com/2015/06/04/design-thinking-revised/
Prøve at skitsere hvordan begreberne relaterer til hinanden - er nogle begreber de samme (flere or for samme begreb)? Er nogle begreber overordnede? Er nogle sideordnede?
Prøve at bruge Scholia og Hypothes.is på Pontis' tekst.
Finde litteratur
Hvilke (helst videnskabelige) tekster understøtter
hvad vi har fumlet med,
og hvad vi vil fumle videre med.
Beslutte hjemmeopgaver
Hvad skal vi hver især lave forud for næste gruppemøde?
Oprette personlig konto hos Hypothes.is?
Lave forskellige opslag i Scholia,
på hhv. forskere og artikler og begreber?
Installere og lege med Protege?
Beslutte næste fumlen
Hvad skal vi lave sammen næste gang(e) vi mødes?
Hjælpe hinanden med at opsætte Hypothes.is konti?
Opsætte en gruppepulje i Hypothes.is,
og dele annotationer om Pontis' webside med hinanden?
Diskutere hvordan vi skal forstå Scholias opslag om Pontis,
og hvad vi kan bruge opslaget til?
Forberede problemformuleringsseminar