summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/code/index.qmd
blob: c97000e7f992e04d4c499fc9ea55ee278a4aefde (plain)

title: | Behandling af vidensgrafer
anvendt ved kollaborativ akademisk læring subtitle: | HumTek-23, Basisprojekt 2
eksamensgruppe FIXME1234567890 metadata-files:

  • _actors.yml
  • ../_report.yml
  • ../_draft.yml format: html: default pdf: default

FIXME: drop before final release

nocite: | @*

breaks: false


Tema

Konstruktion af grafbaserede læringsredskaber.

Problemfelt

Overblik i læringsprocesserne. Der er et behov for at skabe en klar og forståelig struktur og sammenhæng i materiale og uddannelsesforløbet.

Problemformulering

Vi har i dette projekt valgt at undersøge følgende problemstilling:

Hvordan kunne lokal lagring og behandling af vidensgrafer understøtte kollaborativ akademisk læring?

Problemstillingen har vi valgt at bryde op i følgende underspørgsmål:

Hvordan fungerer grafsproget RDF, særligt i forhold til lagring og behandling af begreber?

Hvordan kunne en eller flere RDF-baserede services konstrueres, så den/de understøtter kollaborativ akademisk læring?

FIXME: Et tredje underspørgsmål, måske?

Forundersøgelser

Hands-on brug af eksisterende semantiske læringsredskaber i supergruppen.

Opsætning af Oxigraph quad-store og validering at anvendelse sker udelukkende lokalt (dvs. uden "læk" af aktiviteter til omverdenen).

Udvidelse af Oxigraph quad-store til at bruge den mere intuitive Sparnatural frontend, og indlejring af opslagseksempler udviklet i samarbejde med andre grupper.

Opsætning af lokal klon af Scholia, hvor data synkroniseres fra offentlige ressourcer (Wikidata m.fl.), og validering at anvendelse sker udelukkende lokalt (dvs. uden "læk" af aktiviteter til omverdenen).

Scraping af data om forskere fra https://forskning.ruc.dk/, og udvidelse af lokal Scholia-klon til at inkludere scrapede data.

Opsætning af lokal klon af Hypothes.is hvor indsamlede data lagres i lokalt opsat Oxigraph quad-store og validering at anvendelse sker udelukkende lokalt (dvs. uden "læk" af aktiviteter til omverdenen).

Scraping af PDF-filer fra https://moodle.ruc.dk/, automatisk OCR-scanning af rent grafiske PDF-filer, og udvidelse af lokal Hypothes.is-klon til at inkludere lokalt lagrede PDF-filer.

Udvidelse af lokal Scholia-klon til at medtage annotationer fra lokal Hypothes.is-klon, inspireret af Gooseberry.

Mulig løsning

Sammenkobling af vidensværktøjer som Scholia og hypothes.is.

Referenceliste {.appendix}

\begingroup \raggedright ::: {#refs .foo} ::: \endgroup

Bilag 1: Møde 2024-03-02

FIXME: drop mødenoter som bilag i den endelige rapport

Hjemmeopgaver

  • Check at dine personlige crab.fit tider er up-to-date

Aftale gruppemøder de næste to uger frem

  • Reservere rigeligt med mødetidspunkter udfra crab.fit ledighedstider

Forberede næste vejledermøde

  • Beslutte hvad vil vi bede om hjælp til
  • Reservere 2-3 tidspunkter som forslag til næste vejledermøde

Konkret fumle med vidensgrafer

Finde centrale begreber på websiden https://sheilapontis.com/2015/06/04/design-thinking-revised/

Prøve at skitsere hvordan begreberne relaterer til hinanden

  • Er nogle begreber de samme (flere ord for samme begreb)?
  • Er nogle begreber overordnede?
  • Er nogle sideordnede?

Prøve at bruge Scholia og Hypothes.is på Pontis' tekst.

Kigge på SDML

F.eks. brug at sdml til hurtig skitsering af ontologier:

# show source
sdml highlight -i /usr/share/doc/sdml/examples/properties.sdm

# visualize
sdml draw --diagram entity-relationship -i /usr/share/doc/sdml/examples/properties.sdm -f svg -o properties.svg
inkview properties.svg

# translate to RDF
sdml convert -i /usr/share/doc/sdml/examples/properties.sdm -f rdf

Finde litteratur

Hvilke (helst videnskabelige) tekster understøtter det, vi har fumlet med, og hvad vi vil fumle videre med.

Beslutte næste hjemmeopgaver

Beslutte hvad vi hver især skal lave forud for næste gruppemøde

  • Oprette personlig konto hos Hypothes.is?
  • Lave forskellige opslag i Scholia, på hhv. forskere og artikler og begreber?
  • Installere og lege med sdml?

Beslutte næste fumlen

Beslutte hvad vi skal lave sammen næste gang(e) vi mødes

  • Hjælpe hinanden med at opsætte Hypothes.is konti?
  • Opsætte en gruppepulje i Hypothes.is, og dele annotationer om Pontis' webside med hinanden?
  • Diskutere hvordan vi skal forstå Scholias opslag om Pontis, og hvad vi kan bruge opslaget til?

Forberede problemformuleringsseminar

Beslutninger

  • Fremtidige møder

    • man-ons næste 2 uger kl. 20 online
    • lørdage næste 2 uger kl. 12 online
  • Næste vejledermøde måske om 2 uger

Hjemmeopgaver til næste møde mandag d. 4.

  1. Skrive på rapporten, som om vi skulle aflevere om 1 måned
    1. Skal være færdig om 2 uger, da den skal afleveres om 4
  2. Prøve at arbejde med scholia og hypothes.is