title: |
Behandling af vidensgrafer
anvendt ved kollaborativ akademisk læring
subtitle: |
HumTek-23, Basisprojekt 2
eksamensgruppe FIXME1234567890
metadata-files:
- _actors.yml
- ../_draft.yml
format:
html: default
Problemfelt
Konstruktion af grafbaserede læringsredskaber
Problemformulering
Vi har i dette projekt valgt at undersøge følgende problemstilling:
*Hvordan kunne lokal lagring og behandling af vidensgrafer understøtte kollaborativ akademisk læring?
Problemstillingen af vi valgt at bryde op i følgende underspørgsmål:
Hvordan fungerer grafsproget RDF,
særligt i forhold til lagring og behandling af begreber?
Hvordan kunne en eller flere RDF-baserede services konstrueres,
så den/de understøtter kollaborativ akademisk læring?
FIXME: Et tredje underspørgsmål, måske?
Forundersøgelser
Hands-on brug af eksisterende semantiske læringsredskaber
i supergruppen.
Opsætning af Oxigraph quad-store
og validering at anvendelse sker udelukkende lokalt
(dvs. uden "læk" af aktiviteter til omverdenen).
Udvidelse af Oxigraph quad-store
til at bruge den mere intuitive Sparnatural frontend,
og indlejring af opslagseksempler
udviklet i samarbejde med andre grupper.
Opsætning af lokal klon af Scholia,
hvor data synkroniseres fra offentlige ressourcer (Wikidata m.fl.),
og validering at anvendelse sker udelukkende lokalt
(dvs. uden "læk" af aktiviteter til omverdenen).
Scraping af data om forskere fra https://forskning.ruc.dk/,
og udvidelse af lokal Scholia-klon
til at inkludere scrapede data.
Opsætning af lokal klon af Hypothes.is
hvor indsamlede data lagres i lokalt opsat Oxigraph quad-store
og validering at anvendelse sker udelukkende lokalt
(dvs. uden "læk" af aktiviteter til omverdenen).
Scraping af PDF-filer fra https://moodle.ruc.dk/,
automatisk OCR-scanning af rent grafiske PDF-filer,
og udvidelse af lokal Hypothes.is-klon
til at inkludere lokalt lagrede PDF-filer.
Udvidelse af lokal Scholia-klon
til at medtage annotationer fra lokal Hypothes.is-klon,
inspireret af Gooseberry.